اراک/

لواشک بخوریم!

تهیه لواشک از زمانی شروع شد که مردم با استفاده از یک آسیاب سنگی تو خالی، میوه را له کرده و آن را در مقابل آفتاب، خشک و برای زمستان نگهداری می کردند.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اراک، لواشک خوردنی محبوب بسیاری از کودکان است که انواع بهداشتی آن در مقایسه با سایر هله هوله ها چندان مضر نیست.
لواشک به مخلوطی از عصاره و پالپ یک یا چند میوه گفته می شود که پس از طی مراحل فرآیند تا اندازه معینی خشک شده و عمدتا به صورت ورقه و گاهی به اشکال دیگر بسته بندی و عرضه می شوند.
دو طرف محصول توسط پلاستیک (نایلکس) جهت جلوگیری از تماس با محیط و دست در هنگام مصرف پوشیده شده و این مجموعه در درون پلاستیک های مخصوص بسته بندی می شود.
انواع لواشک ها
لواشک  ها با توجه به عادات غذایی مردم نقاط مختلف و ملیت های گوناگون دارای فرمول ها و کیفیت های متفاوت می باشند. این فرآورده به سبب استفاده از مواد افزودنی گوناگون، نوع میوه مورد استفاده در روش های مختلف تولید، دارای تنوع بسیار است.
انواع لواشک هایی که در دنیا تولید می شود، عبارتند از نوترافروت (Nutra fruit) که از خشک کردن پوره میوه بدون افزودنی طعم یا نگهدارنده تولید می شود.
لواشکی که از پالپ سیب، نشاسته ذرت (به عنوان کمک خشک کن و تثبیت کننده) کنسانتره مواد معطره سیب (برای جبران آن چه که در طول خشک کردن از دست می دهد)، نمک (برای بهبود طعم) و مقداری شکر(برای ایجاد طعم کارامل در فرآورده) که با استفاده ازیک خشک کن غلتکی و ضخامت کمتر از 0/5 میلی متر تهیه می گردد.
به غیر از لواشک زرد آلو، پنج طعم دیگر نیز به خمیر اولیه می توان اضافه کرد. این طعم ها عبارتند از: توت فرنگی، تمشک، گیلاس، آلو، سیب.
ارزش غذایی لواشک
برتری لواشک نسبت به بقیه تنقلات، بالا بودن ارزش غذایی لواشک در مقایسه با این کالاها می باشد، چرا که لواشک با اندکی تغییر در ترکیب میوه تولید می گردد.
نکته قابل توجه این است که براثر استفاده از روش های نامناسب تولید، میزان از دست دادن مواد مغذی میوه ها بسیار زیاد و در صورت استفاده از روش مناسب میزان مواد مغذی تقریبا نزدیک به درصد این مواد در میوه خام است.
بهداشتی بودن لواشک ها نیز یک موضوع بسیار پراهمیت است. از آن جایی که در تهیه لواشک به صورت غیر کارخانه ای باید آن را در فضای آزاد و مقابل نور خورشید قرارداد باید به بهداشت محیطی که لواشک در آن قرار می گیرد، توجه نشان داد.
البته از معایب این ماده غذایی در حالتی که به روش صنعتی تهیه می شود، گاه استفاده از نمک زیاد برای جلوگیری از فساد است.
لواشک چنان چه با اصول علمی تهیه شود، برای مدت طولانی قابل نگهداری است و در اثر مرور زمان ممکن است تغییرات ناچیزی در کیفیت آن ایجاد شود. این محصول در صورت نگهداری در شرایط نامطلوب و بسته بندی نامناسب مستعد جذب رطوبت و نیز آلودگی ثانویه می باشد./س

برچسب ها: لواشک ، هله هوله ، میوه خشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.