خوزستان/

لزوم نگاه ويژه دولت براي پرداخت 14.5 هزار ميليارد ريال خسارت به كشاورزان خوزستاني

مدير گروه خدمات بيمه‌اي بانك كشاورزي خوزستان با بيان اين‌كه صندوق بيمه بخش كشاورزي باوجود ارائه خدمات بيمه‌اي به بخش كشاورزي، نياز به حمايت جدي از سوي دولت دارد، گفت: امسال 14 هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار مازاد پرداخت خسارت كشاورزي داشتيم كه هنوز پرداخت نشده و لازم است كه دولت نگاه ويژه‌اي به بيمه بخش كشاورزي داشته باشد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، جهانپور معماريان در نشست خبري كه امروز، 17 مهرماه به مناسبت هفته كاهش اثرات بلاياي طبيعي برگزار شد، عنوان‌كرد: بيمه ابزار براي حمايت بخشي كشاورزي و هدف بيمه بخش كشاورزي كمك به توسعه كشاورزي استان است.

وي افزود: صندوق بيمه بخش كشاورزي خوزستان با داشتن توان اعتباري به ميزان 70 ميليارد تومان نقش به‌سزايي در توليد سالانه 13 ميليون تن محصولات كشاورزي استان دارد.

مدير گروه خدمات بيمه‌اي بانك كشاورزي خوزستان بيان‌كرد: ايران دهمين كشور در بروز بلاياي طبيعي جهان است و از 40 مورد بلاياي طبيعي جهان 31 مورد در ايران اتفاق مي‌افتد؛ يعني خطرات طبيعي زيادي از جمله طوفان، سيل، خشكسالي و تگر بخشي كشاورزي را تهديد مي‌كند و بنابراين وجود بيمه كشاورزي اهميت دارد.

معماريان تصريح‌كرد: در حال حاضر مهمترين پديده طبيعي رخ داده در خوزستان خشكسالي است كه بخش زيادي از منابع‌طبيعي و توليدات استان را از بين برده است.

وي با اشاره به تاريخچه تاسيس بيمه بخش كشاورزي خاطرنشان‌كرد: ايجاد صندوق بيمه كشاورزي از سال 63 به عنوان يك ابزار نوين در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در حال حاضر متولي آن بانك كشاورزي است كه حمايت از بخش كشاورزي را در راستاي فعاليت‌هاي خود قرار داده است.

مدير گروه خدمات بيمه بانك كشاورزي خوزستان اظهاركرد: در حال حاضر 151 مورد بيمه بخش كشاورزي در كشور وجود دارد كه از اين ميزان 107 مورد در خوزستان وجود دارد. خدمات بيمه‌اي به بيش از 110 هزار بهره‌بردار كشاورزي ارايه مي‌شود.

معماريان افزود: از مزاياي مهم صندوق بيمه بخش كشاورزي، يارانه‌اي است كه دولت متعهد به پرداخت آن است و 70 درصد از حق بيمه به عنوان كمك به كشاورزان پرداخت مي‌كند. امسال يك‌هزار و 400 ميليارد ريال خسارت به بيمه‌گذاران بخش كشاورزي پرداخت شده است و فقط 240 ميليارد ريال حق بيمه از كشاورزان جمع‌آوري شده و مابقي كه 7 برابر مبلغ جمع‌آوري است از سوي دولت پرداخت شده است.

وي تصريح‌كرد: هم‌اكنون به 78 هزار بيمه‌گذار در سطحي حدود 908 هزار هكتار خدمات بيمه‌اي ارائه مي‌شود كه در بخش باغات 22 هزار نفر در سطحي معادل 30 هزار هكتار، بيمه محصولات دامي به 6 هزار نفر در سطحي معادل 300 هزار واحد دامي، 125 نفر از مرتع‌داران در سطح 110 هزار هكتار از عرصه‌هاي مختلف منابع طبيعي، 8 ميليون قطعه طيور و 109 واحد آبزي‌پروري در سطح 2 هزار هكتار تحت پوشش صندوق بيمه بخش كشاورزي هستند.

وي ادامه‌داد: عمده‌ترين غرامت پرداخت شده مربوط به خشكسالي است و در بخش باغات خسارت سرمازدگي و در بخش دام و طيور بيماري‌هاي مختلفي از جمله آنفولانزا بوده است. مشكل مهم در بخش آبزيان نيز خسارت به مجتمع‌هاي پرورشي است كه بيماري لكه سفيد خسارت زيادي را به پرورش‌دهندگان وارد كرده است.

مدير گروه خدمات بيمه‌اي بانك كشاورزي خوزستان خاطرنشان‌كرد: ميزان خسارت اختصاص يافته براي پرداخت غرامت شامل هزار 200 ميليارد ريال در بخش زراعت، 100 ميليارد ريال باغات، 17 ميليارد ريال براي واحدهاي دامي، 2 ميليارد ريال براي خسارت‌هاي وارده به مراتع، 102 ميليارد ريال براي جبران خسارات در بخش طيور و 7 ميليارد ريال در بخش آبزيان است.

معماريان يادآورشد: از جمله اقدامات مهمي كه در بخش بيمه بخش كشاورزي انجام شده به‌كارگيري و استفاده از بخش‌خصوصي است؛ از سوي ديگر حدود 600 نفر از فارغ‌التحصيلان بخش كشاورزي در امر بيمه‌گري جذب شده‌اند و استانداردسازي روش‌هاي پرداخت غرامت به‌منظور كاهش نسبت شكايات و برگزاري كلاس‌هاي ترويج و آموزش كشاورزي در روستاها با همكاري جهاد كشاورزي انجام شده است.

وي گفت: عضويت در صندوق بيمه بخش كشاورزي اختياري است و كشاورزان در صورت تمايل مي‌توانند محصولات خود را بيمه مي‌كند./س


برچسب ها: بیمه ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.