بيانيه ناتو مجوزي براي ورود به جنگ با سوريه نيست/ تنش در منطقه، راهبردي منفعت‌ساز براي اسرائيل است

هادي محمدي كارشناس ارشد مسائل خاورميانه با بيان اينكه بيانيه ناتو مجوزي براي ورود به جنگ با سوريه نيست گفت: تنش در منطقه يك راهبرد منفعت‌ساز براي اسرائيل است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، پنج شنبه شب گفتگوي ويژه خبري با حضور هادي محمدي كارشناس  ارشد خاورميانه به بررسي دوره تازه تنش بين سوريه و تركيه پرداخت.

محمدي در ابتدا در پاسخ به پرسش اول مجري برنامه كه از وي پرسيد آيا سوريه تعمدي اقدام به شليك خمپاره به خاك تركيه كرده است يا سهوا و يا اينكه اين اقدام توسط نيروهاي تروريستي صورت گرفته است، گفت:‌ اتفاق چند روز  گذشته در مناطق مرزي سوريه و تركيه را بايد از دو منظر سطحي و ظاهري و ديگري از لحاظ ريشه‌يابي و تحليل حوادث مورد بحث و بررسي قرار داد.

وي با اشاره به اينكه در سطح پارلمان تركيه مبادرت به تصميم‌گيري در خصوص دادن مجوز جنگ به اردوغان شده است،‌ افزود: دولت اردوغان در يك خيز مشخص سياسي، قانوني و تبليغاتي به سمت فضاي جنگي با سوريه پيش مي‌رود.

اين كارشانس ارشد خاورميانه با بيان اظهار تاسف دولت سوريه از اين اقدام گفت: در اين باره سوريه تحقيقات لازم را به عمل خواهد آورد.

بيانيه ناتو مجوز ورود به جنگ با سوريه نيست

وي با اشاره به سخن معاون نخست‌وزير تركيه مبني بر اينكه مجوز پارلمان مجوز جنگ نيست، خاطرنشان ساخت: بيانيه ناتو حاكي از مجوز ورود به جنگ با سوريه نيست چراكه علت نامشخص است بنابراين اقدام صورت گرفته مشخص نيست كه از طرف دولت سوريه انجام شده يا نه و بايد به تحليل محتوايي موضوع پرداخت و ببينيم كه سوريه انگيزه كافي براي ورود به جنگ را دارد يا خير.

اين كارشناس ارشد خاورميانه با بيان اينكه در روند درگيري‌هاي نظامي و رويدادهاي صورت گرفته طي ماه‌هاي گذشته از شدت جنگ در خاك سوريه كاسته شده، ادامه داد:‌ ارتش سوريه با موفقيت گروه‌هاي تروريستي را به عقب كشانده است همچنين در سطح بين‌الملل شرايط به نحوي پيش مي‌رود كه دولت‌هاي غربي به اين نتيجه رسيده‌اند كه از طريق يك پروژه نظامي در داخل سوريه به اهداف‌شان دست نمي‌يابند، بنابراين شرايط ميداني، شرايط انفعال را براي اين گروه‌ها ايجاد كرده است.

وي با اشاره به اينكه همزمان از سوي قطر و عربستان نسبت به توقف درگيري‌هاي نظامي مخالفت مي‌شود، افزود:‌عربستان و قطر طي اقدامي مشابه در 30 سال گذشته از صدام در اقداماتش عليه ايران حمايت مالي و پشتيباني مي‌كردند.

اين كارشناس ارشد خاورميانه گفت:‌ دولت سوريه طي ماه‌هاي گذشته در شرايط بهتري به كنترل اوضاع شهرها و مناطق مرزي پرداخته است.

تنش در منطقه، راهبردي منفعت‌ساز براي اسرائيل است

محمدي با بيان اينكه قطر و عربستان سعودي در منطقه خط اسرائيل را دنبال مي‌كنند، گفت:‌ هرگونه تنش در سطح منطقه بين كشورهاي عربي اسلامي يك راهبرد منفعت‌ساز براي اسرائيل است.

وي با اشاره به اينكه اين گروه‌هاي تروريستي در تلاشند تا از طريق منافع عادي تركيه وارد فضاي جنگي با سوريه شوند، اظهار داشت:  در اين رابطه دست سومي براي توسعه آتش جنگ وجود دارد كه اين دست سوم با شليك خمپاره به مناطق تركيه در تلاش است تا از اين فضاي متشنج بهره‌مند شود اين در حالي است كه در شرايط داخلي تركيه شاهد شرايط پايدار هستيم.

اين كارشناس ارشد خاورميانه با اشاره به گفته اردوغان مبني بر اينكه مصوبه مجلس داراي نقش بازدارنده است، گفت:‌ نبايد از اين مصوبه به عنوان شيپور جنگ ياد كرد.

وي بيان كرد: بايد مشاهده كرد كه آيا دولت تركيه با اين تصميم به دنبال ايجاد جنگ است يا اينكه اين دولت از يك اهرم و فضاي رواني شديدي كه احساسات مردم را تحريك مي‌كند اقدام به گرفتن امتياز سياسي از طرف سوريه مي‌كند.

محمدي با اشاره به احتمال بروز جنگ گفت:‌ با توجه به مخالفت‌هاي شديدي كه در داخل تركيه صورت گرفته 32 نفر از اعضاي پارلمان به درخواست دولت راي اعتماد دادند.

اين كارشناس ارشد خاورميانه با اشاره به سقوط ارزش لير تركيه و افت 15 درصدي بورس افزود: اردوغان در اين رابطه اعلام كرده كه اين موضوع به معناي شيپور جنگ عليه سوريه نيست.

وي در پاسخ به اين پرسش كه دولت تركيه به دنبال چه امتياز و دستاوردي در فضاي رواني است گفت: فضاي داخلي سوريه در يك منحني نزولي به سمت شرايط پايدار پيش مي‌رود.

محمدي با بيان اينكه دولت سوريه با تكميل گام‌هاي خود به سادگي مي‌توانست به سمت مرز توسعه و شرايط گفتمان داخلي پيش رود اظهار داشت:‌ بشار اسد در شرايط فعلي در حلب مستقر است تا شرايط گروه‌هاي تروريستي را در داخل شهر يكسره كند اين در حالي است كه هر روزه در گوشه‌اي از شهر شاهد بمب‌گذاري و كشتار مردم بيگناه هستيم، يكي از خواسته‌هاي دولت تركيه اين است كه بشار اسد به دنبال يكسره كردن كار گروه‌هاي تروريستي باشد و از طريق كانال ديپلماتيك و گفتگو به تركيه احترام بگذارد.

اين كارشناس ارشد خاورميانه در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه كه از وي پرسيد سرنگوني بشاراسد چه دستاوردي را براي تركيه دارد، اظهار داشت: دولت تركيه طي روزها و ماه‌هاي گذشته سوريه را بعنوان يكي از كشورهاي استراتژيك و دوست خود قلمداد مي‌كرد اما متاسفانه امروزه اين دو كشور به دشمن تمام‌عيار براي يكديگر تبديل شده‌اند و تركيه تا مرز سرنگوني دولت حاكم بر دمشق پيش مي‌رود.

محمدي با بيان اينكه دولت تركيه در 20 ماه گذشته محيط مرز پيرامون خود را براي شهروندان ترك و منافع ملي خود امن كرده است يا اينكه آن را با تهديد جدي مواجه كرده، اظهار داشت: اگر ناتو كنار دولت تركيه قرار مي‌گرفت مي‌توانست منطقه را به سمت جنگ بزرگ پيش ببرد ولي دولت‌هاي غربي تحمل يك جنگ ديگر را ندارند.

وي با اشاره به كشور ليبي گفت: ناتو از ورود به جنگ با ليبي خودداري مي‌كرد و زماني مبادرت به جنگ كرد كه دولت قذافي عملا توان مقابله با آن را نداشت.

اصلي ترين تكيه‌گاه ابزار جنگي ناتو آمريكاست


اين كارشناس ارشد خاورميانه با بيان اينكه اصلي‌ترين تكيه‌گاه ابزار جنگي ناتو آمريكا است، گفت:‌ اگر آمريكا را از توسعه لجستيكي و امكانات ابزاري ناتو كنار بگذاريم كشورهاي اروپايي عضو ناتو توان مديريتي و لجستيكي و جنگ طولاني را ندارند و ناتو تجربه جنگ افغانستان را در كارنامه منفي خود دارد و حتي در ليبي تا وقتي كه زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري و سيستم‌هاي ارتباطي و برخي از امكانات ابزاري آمريكا در اختيار اين كشور گذاشته نشد، آمريكا عمليات خود را در ليبي غيرممكن اعلام كرد و آمريكا به اعضاي ناتو خدمات پايه‌اي مي‌دهد تا كشورهاي عضو ناتو عمليات خود را در ليبي به اجرا گذارند اين درحاليست كه جنگ با سوريه مي تواند دايره گسترده‌اي را بوجود آورد.

وي گفت: در مواضع كشورهاي غربي شاهد هستيم كه آنها مي‌خواهند از بروز چنين جنگي جلوگيري كنند.

آمريكا توان عمليات نظامي به صورت گسترده را ندارد

محمدي در پاسخ به پرسش ديگر مجري كه از وي پرسيد چرا تعارض بين عمل و تبليغات در خصوص جنگ وجود دارد، افزود: جامعه اطلاعاتي و امنيتي آمريكا به دليل تغييري كه در ساختارشان ايجاد شده ديگر ظرفيت و توان عمليات نظامي را به صورت گسترده ندارد و در تلاشند راهي را براي خروج از افغانستان پيدا كنند.

اين كارشناس ارشد مسائل خاورميانه اظهار داشت:‌ آمريكا قدرت ابزاري نظامي گسترده‌اي در اختيار دارد به طوري كه در منشور نظامي آمريكا كه در سال 2012 منتشر شده يك سند راهبردي است كه در آن تاييد شده آمريكا فقط در جنگ نامتقارن و در عمليات ويژه و يا جنگ‌هاي محدود خواهد بود اما نظريه‌پردازان امنيتي آمريكا معتقدند كه ژست بكارگيري ابزار نظامي بايد به حدي باشد كه باور تهديد را در طرف مقابل ايجاد شود.

ويليام اسپرينگ فعال ضد جنگ طي گفتگوي زنده تلفني در ادامه اين برنامه در پاسخ به پرسش مجري برنامه مبني بر اينكه عليرغم شكست امريكا و متحدان غربي چرا آمريكا همچنان سخن از آغاز جنگ تازه بر ضد مردم سوريه يا ساير كشورها مي‌كند، گفت:‌ آمريكايي‌ها از دهه 1960 از زمان جنگ ويتنام كوشيدند سياست جنگ‌طلبي خود را گسترش دهند و اين سياست خود را در قسمت‌هاي مختلف كره زمين دنبال كنند تا از اين طريق بتوانند منافع خود را در راستاي اهداف بلندپروازانه تامين كنند.

وي افزود: حمله به افغانستان در راستاي اهداف بلندپروازانه آمريكا بوده اما متاسفانه شاهد هستيم كه آمريكا از حملات يازده سپتامبر به عنوان بهانه‌اي براي حمله به افغانستان استفاده كرده است و اين درحاليست كه عوامل حملات 11 سپتامبر از اتباع عربستان سعودي بوده است بنابراين اگر حمله‌اي مي‌شد بايد به عربستان صورت مي‌گرفت.

به گفته اين فعال ضد جنگ لابي صهيونيستي و نئومحافظه‌كاران اسرائيل با سعودي‌ها در رابطه هستند و از قبل برنامه ريزي‌هاي لازم را طراحي كرده بودند.

آمريكا و متحدانش از شبه‌نظاميان سوريه حمايت مي‌كند


اسپرينگ خاطرنشان ساخت: آمريكا، انگليس و تركيه با دادن تجهيزات مخابراتي و پشتيباني مالي از شبه‌نظاميان سوريه  حمايت مي‌كنند.

اين فعال ضدجنگ در ادامه در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه كه از وي پرسيد چرا فضاي رسانه‌اي غرب تصاوير غيرواقعي از جنگ ارائه مي‌كنند، افزود: فضاي رسانه‌اي در غرب به گونه‌اي طراحي شده تا دولت سوريه را دولتي جنگ‌طلب نشان دهند بطوريكه امروزه تصاوير بسياري از شهداي جنگ تحميلي ايران و يا شهداي سوريه به صورت غيرواقعي پخش مي‌شود تا افكار عمومي را منحرف كنند.

افكار عمومي در غرب در بريتانيا بيمار است

وي با اشاره به اينكه متاسفانه افكار عمومي در غرب بويژه در بريتانيا بسيار بيمار است، اظهار داشت:‌ در انگليس رسانه بي‌بي‌سي تصاوير غيرواقعي پخش مي‌كند و مردم را شستشوي مغزي مي‌كند اين درحاليست كه متاسفانه رسانه مستقلي همچون پرس‌تي‌وي در انگليس ممنوع‌الپخش شده است.

اين فعال ضدجنگ در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه گروه‌هاي ضدجنگ چگونه مي‌توانند از ماجراجويي جديد جلوگيري كنند و يا اينكه آيا در لندن تظاهرات مردمي صورت مي‌گيرد يا نه، گفت: مردم تركيه در اعتراض به اقدامات صورت گرفته اقدام به آتش‌افروزي جديد كرده‌اند اما متاسفانه مردم در لندن از سياست سرخورده شده‌اند و اين استيصال آنها را از فضاي سياسي دور كرده است.

وي با اشاره به اينكه جنگ‌هاي صورت گرفته با اهداف سياسي دولتمردان بريتانيا ايجاد شده افزود: دولت بريتانيا به رغم خواسته افكار عمومي انگليس وارد جنگ عراق شد و امروزه در خصوص سوريه حمايت رسانه‌اي را در حمايت از شبه‌نظاميان فعال در اين كشور مي‌بينيم.

آمريكا از بروز تنش در خاورميانه حمايت مي‌كند

وي در پاسخ به پرسش ديگر مجري مبني بر اينكه آمريكا و رژيم صهيونيستي چه سودي از بروز بحران در منطقه خاورميانه مي‌برند، گفت:‌ ما شاهد هستيم طي 64 سال گذشته رژيم صهيونيستي، آمريكا و بريتانيا به صورت مستمر از بروز تنش در خاورميانه حمايت مي‌كنند.

اسپرينگ با اشاره به اينكه زمينه براي فشار بر دولت سوريه با دادن امكانات مخابراتي، بمب‌گذاري و مسلح كردن نيروهاي مخالف در سوريه فراهم شده، خاطرنشان ساخت: اسرائيل براي تامين منافعش بدنبال بي‌ثبات كردن خاورميانه است به طوري كه صهيونيست از سال‌ها قبل اين هدف را در دستور كار خود قرار داده است.

سعودي‌ها ريشه اصلي مشكل‌افرين در منطقه هستند

اين فعال ضدجنگ با بيان اينكه دولت‌هاي عربي منطقه‌اي همچون سعودي‌ها ريشه اصلي مشكل‌آفريني در منطقه هستند، افزود: ما شاهد ائتلاف ميان صهيونيست‌ها و بازيگران عربي منطقه وابسته به آن هستيم و آمريكا به نوعي بازيگردان صحنه است به طوري كه اقدامات تبهكارانه و جنايتكارانه‌اي را در منطقه بوجود آورده و اين امر مبتني بر حمايت‌هاي مالي عربستان سعودي از اين جريان است.

انتهاي پيام/ب2

برچسب ها: محمدی ، سوریه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار