توليد نيازمند حمايتهاي جدي مردمي

از بين بردن موانع جذب منابع مالي جديد، بهره مندي از سرمايه هاي مردمي و استفاده از رشد نقدينگي تنها راه جان بخشيدن به واحدهاي توليدي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در حال حاضر کمبود نقدینگی اصلی ترین مشکل واحدهای تولیدی است که به گفته کارشناسان می باید با حمایت های مسئولان و زمینه سازی برای جذب منابع جدید نسبت به رفع آن اقدام شود.

نامگذاری سالجاري به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حمایت از سرمایه ایرانی شاید باعث بهبود وضعیت تولید داخلی، حمایت تمام و کمال از محصولات ساخت داخل و استفاده بیشتر مردم از این کالا‌ها و احترام به کیفیت جنس داخل و کاهش واردات شود؛ اقدامی که مطمئنا نتیجه نهایی آن پیشرفت و توسعه کشور و رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله است.

بنابراين ضروریست اقداماتی که بتوان با تنوع بخشيدن به روش هاي تامين مالي براي جذب منابع مالي جديد و كاهش هزينه هاي توليد شود توسط مسئولان صورت پذيرد.

در اين زمينه دستگاه‌های دولتی می توانند بدهی‌های خود به تولیدکنندگان و پیمانکاران را در اسرع وقت بپردازند تا توان مالی آنها  افزایش پیدا کند و بانکها نيز با تمدید موعد پرداخت وام ها گامی در جهت حمایت از واحدهای تولیدی بردارند.

لازم به ياد آوري است نمایندگان مجلس ضمن اشتراک نظر بر افزایش سود تسهیلات سپرده‌گذاری در بانک‌ها و همچنین فروش اوراق مشارکت، تسهیل شرایط بازار برای تولیدکنندگان و ایجاد فضای امن و با ثبات اقتصادی را نیز به عنوان راهکارهای جذب سرمایه مردم در بخش تولید مطرح کردند.

تلاش براي ارايه راهكارهاي عملي رفع موانع و مشكلات توليد داخلي ، سياست گذاري هاي اساسي براي رونق كالاهاي ايراني، فرهنگ سازي براي ترغيب مردم به استفاده از محصولات داخلي، حمايت و پشتيباني از واحدهاي توليدي كوچك و متوسط و تلاش براي كارآمدتر كردن سيستم بانكي كشور در جهت حمايت از توليد ملي مهمترين و اصلي ترين عوامل براي تحقق شعار سالجاري، رشد اشتغال، جذب سرمايه گذاري و رونق اقتصادي كشور است.

تولیدکنندگان نيز در صورت دسترسي به بازارهای خارجی با جهت‌گیری جهش صادراتی، ضمن برخورداري از فضاي رقابتي بايد سعي بر حذف موانع افزايش توليد و جذب سرمايه جديد داشته باشند.

شاید بتوان با تببین راهکارهای جذب سرمایه در گردش مردم و استفاده از آن در بخش تولید به نوعی به این مهم دست پیدا کرد و آثار مثبت آن همچون کاهش نقدینگی در جامعه، افزایش تولید داخلی و کاهش استفاده از کالاهای خارجی را دید.

براين اساس؛ نقش دولت در ایجاد شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری مردم در تولید، تشخیص نیاز جامعه و ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم و اساسي است.

همچنين شرکت‌های تولیدی مي بايست براي جذب منابع مالي جديد با فروش اوراق مشارکت‌، مردم را برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید از طریق خرید سهام شرکت‌های تعاونی ترغیب کنند.

بنابراين یکی از راهکارهای جلب سرمایه مردم ، افزایش سود بانکی است به طوريكه مي توان با انباشت سرمايه به طور متمركز اقدام به هدايت نقدينگي به سمت توليد و بنگاه هاي اقتصادي كرد.

همچنين تقویت بخش تعاونی نيز راهکاری موثر برای تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بخش توليد است با اين كار علاوه بر جذب نقدينگي سيار، مشكل كمبود نقدينگي واحد هاي توليدي نيز مرتفع مي شود.

بنابراين نقش مهم و اساسي دولت در حمایت از تولید کننده و ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری را نبايد ناديده گرفت .

لازم به ذكر است؛ ایجاد ثبات در سرمایه‌‌گذاری عاملی موثر برای ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در بخش تولید است البته نباید از نقش دولت در حمایت از تولیدکننده و ایجاد ثبات در نرخ تولیدات برای رسیدن به این مهم غافل شد.

همچنين؛ در صورتي كه تضميني ايجاد شود تا سرمايه داران خیالشان از بازگشت سرمایه‌ آسوده باشد، شاهد آن خواهيم بود كه تمامی اقشار مردم برای سرمایه‌گذاری ترغیب خواهند شد.

گزارش از زينب عبدي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار