خوزستان/

توصیه های متخصص قلب و عروق را جدی بگیرید

بیماری های قلبی، عامل 45 درصد مرگ و میرها در كشورمان است اما نگران نباشید، چون اگر مواظب آن باشید، از عوارضش در امان می­مانید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،فراموش نكنید كه قلب، عضو سخت جانی است و حتی بیرون از بدن هم به تپیدن ادامه می­دهد.

اصلا وقت نداریم چون در هر ساعت، بیش از 15 نفر در ایران جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی از دست می دهند.

بنابر این باید هر نوع درد قفسۀ سینه را كه توأم با احساس سنگینی باشد و به كتف ها، گردن یا فك پایین انتشار یابد یا با احساس سوزش سردل و تهوع یا استفراغ همراه شود جدی گرفت چون می­تواند از علائم بیماری­های قلبی باشد و لازم است هرچه سریع تر بیماری تشخیص داده شود.

در صورت داشتن هریك از این علائم، به پزشك مراجعه كنید. از این جای قضیه به بعد را به پزشك معالج خود بسپارید، او با روش های تقریبا ساده ای می­تواند پی ببرد مشكل قلب­تان چیست؟ اما این روش ها كدام اند؟

رییس بیمارستان گلستان اهواز در پاسخ به این سوال كه یك متخصص قلب چگونه می فهمد در قلبمان چه می­گذرد گفت: هیچ عضوی به اندازۀ قلب پرحرف نیست، قلب انسان در هر دقیقه حدود صد بار می تپد، یك متخصص قلب با ترجمه این تپش ها می­فهمد درد قلب چیست و از چه چیزی می نالد.

دكتر 'حبیب حی بر' در خصوص این موضوع كه ترجمه این تپش ها، به چه روش هایی انجام می شود اظهارداشت: نوار قلب، اكو كاردیوگرافی، تست ورزش و آنژیوگرافی مهم ترین این روش ها هستند.

وی افزود: نوار قلب نسخه نوشتاری آواهای دلنشین قلب است و در اصل نوار قلب، نمایشگر تكانه های الكتریكی قلب است كه باعث انقباض قلب و پمپاژ خون می شود.

حی بر ادامه داد: این تكانه ها به سطح پوست منتقل و با همان برچسب های رنگی كه به پوست می چسبانند، به یك ورقه منتقل و ثبت می شوند.

این متخصص قلب و عروق تصریح كرد: نوار قلب در عین سادگی، كاربردهای وسیعی دارد كه مهم ترین آنها تشخیص ریتم ضربان قلب، علائم حملۀ قلبی، ضخیم شدگی عضلات دیوارۀ قلب، پریكاردیت و همچنین آمبولی و وجود لخته های خونی است.

وی با اشاره به اینكه باید نوار قلب افرادی كه درد قفسه سینه یا علائمی از بیماری عروق كرونری یا آریتمی دارند بررسی شود گفت: نوار قلب در 50 درصد موارد می تواند بیماری انسدادی عروق قلبی را نشان دهد البته یك نوار قلب خوب و طبیعی هم رد كننده انسداد عروق قلب نیست و باید برای تشخیص قطعی از روش های تشخیصی دیگر نیز استفاده كرد.

دكتر حی بر تصریح كرد: خوشبختانه گرفتن نوار قلب به آمادگی قبلی نیاز ندارد و معمولاً بدون هرگونه عارضه ای است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اهواز با اشاره به اینكه برای تشخیص قطعی بیماری های قلبی، باید از روش های دیگر به غیر از نوار قلب استفاده كرد اضافه كرد: مهم ترین روش، اكو كاردیوگرافی است و اگر نوار قلب را برگه نوشتاری صدای قلب بدانیم، اكو كاردیوگرافی، سیمای قلبتان است.

وی با بیان اینكه نوار قلب و اكوی قلب، صدا و سیمای قلب هستند ادامه داد: در اكو كاردیوگرافی، با استفاده از امواج فراصوت، تصویر نسبتاً واضحی از قلب تهیه می شود كه نشان دهندۀ وضعیت عضله و دریچه های قلب است و در صورتی كه سكته قلبی اتفاق افتاده باشد، به دلیل از بین رفتن قسمتی از عضلۀ قلب، اختلال عملكرد آن در اكو نشان داده می شود.

دكتر حی بر اظهارداشت: همچنین در اكو مواردی مانند ضخامت عضلۀ قلب، شل شدگی دریچه ها یا تنگی دریچه های قلب و یا وجود بیماری های مادرزادی قلب مشخص می شود.

رییس بیمارستان گلستان اهواز گفت: خوشبختانه اكو كاردیوگرافی نیز مانند نوارقلب، نیاز به آمادگی قبلی ندارد و بدون درد یا هرگونه عوارض جانبی دیگر است زیرا در این روش بر خلاف عكس برداری از قلب كه با استفاده از اشعه انجام می گیرد، فقط از امواج صوتی استفاده می شود.

وی افزود: در برخی افراد كه نتایج اكوی قفسه سینه به تنهایی قابل تشخیص نباشد و متخصص شك بالینی بالایی به وجود بیماری های خاصی مانند مشكلات دریچه ای یا عفونت های درون قلبی و مشكلات مادرزادی داشته باشد، از اكوی مری استفاده می شود.

دكتر حی بر تصریح كرد: در این حالت پروب مخصوص اكو، مانند آن چیزی كه در اندوسكوپی اتفاق می افتد، از طریق مری به سمت قلب هدایت می شود تا تصویر واضحی از قلب تهیه شود، به این روش اكو مری گفته می شود كه برای انجام اكو مری، لازم است بیمار از سه ساعت قبل و دو ساعت بعد از انجام آن از خوردن و آشامیدن خودداری نماید.

این متخصص قلب و عروق در خصوص تست ورزش گفت: روش هایی مانند نوارقلب و اكو كاردیوگرافی، قلب را در حالت استراحت بررسی می كنند، اما همه ما می دانیم كه فعالیت، بر عملكرد قلب تأثیر می گذارد بنابراین باید از طریقی پی برد كه آیا قلب در شرایط فعالیت و استرس كارآیی مناسب دارد یا نه؟

وی اظهارداشت: به عبارت بهتر، تست ورزش مشخص می كند كه آیا قلب، مرد عمل است یا فقط در شرایط استراحت و خوشی، پاسخگوی نیازهای بدن خواهد بود؟

دكتر حی بر اضافه كرد: با این منظور از بیمار خواسته می شود روی دستگاه تردمیل شروع به راه رفتن كند و به طور منظم نوار قلب، فشار خون و ضربان قلب ثبت می شود. سپس به تدریج به سرعت دستگاه می افزایند، اگر فرد بتواند بدون هیچ گونه مشكلی تا حد فعالیت نهایی كه متناسب با سن و جنس اوست، به دویدن ادامه دهد، یعنی قلب او سالم است و به گرفتگی عروق كرونری مبتلا نیست.

رییس بیمارستان گلستان اهواز در خصوص آنژیوگرافی گفت: این روش نیز در سال های اخیر رواج بسیاری یافته است، و بسیاری نیز از آن وحشت دارند.

وی ادامه داد: در اصل آنژیوگرافی یعنی تهیه عكس از عروق كرونر كه می تواند مسدود بودن و محل انسداد را مشخص كند.

دكتر حی بر توصیه كرد: هر شخصی كه علائم درد قفسه سینه دارد، به ویژه گروه های پرخطر شامل افرادی كه سابقه قند، چربی، فشارخون و صرف دخانیات دارند و اشخاصی با سابقه خانوادگی سكته قلبی، تحت معاینه های دوره ای قلب قرار گیرند تا از عواقب آن در امان باشند. /س

 

برچسب ها: توصیه ، متخصص ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.