سمنان/

31 هزار و 870 كلنی مدرن زنبور عسل در استان سمنان وجود دارد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی استان سمنان از وجود بیش از 31 هزار و 870 كلنی مدرن زنبور عسل در این استان خبر داد و گفت: سالانه بیش از 191 تن عسل در استان سمنان تولید می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان ، 'مصطفی شاه حسینی' افزود: حدود 400 زنبوردار در استان به امر زنبورداری مشغول هستند كه از این تعداد 41 زنبوردار با بیش از پنج هزار كلنی در شهرستان سمنان، 94 زنبوردار با 9 هزار و 346 در دامغان، 66 زنبور دارد با ببش از سه هزار كلنی در شهرستانهای گرمسار و آرادان، 131 زنبوردار با هشت هزار و 971 كلنی در مهدیشهر و 68 زنبور دار با هشت هزار و 757 در شهرستانهای شاهرود و میامی به امر زنبورداری اشتغال دارند.

وی اظهار داشت: بارندگی مناسب و به موقع و اثرات آن بر مراتع، حمل و نقل و استقرار كلنی ها در مناطق شهدخیز، مدیریت مطلوب زنبورستان از عوامل تاثیرگذار افزایش میانگین برداشت عسل در زنبورستان ها است و برآورد می شود در سالجاری هشت تا 10 كیلوگرم عسل از هر كلنی برداشت شود.

شاه حسینی گفت: زنبورداران استان سمنان در قالب یك اتحادیه و پنج شركت تعاونی زنبور دارای در این استان فعالیت دارند و شركت تعاونی زنبور داران نهاده های مورد نیاز از قبیل موم، كندوی خالی، طبق و دیگر لوازم زنبور داری را تامین می كنند.

وی افزود: در بین زنبورداران استان سمنان افرادی نیز در پرورش ملكه بارور به صورت انبوه فعالیت دارند كه در مقایسه با سایر استانها چشمگیر است و در سال جاری هفت هزار ملكه بارور تولیدی آنان بین زنبورداران این استان و سایر استان ها توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی استان سمنان گفت: تسهیلات بانكی از محل طرح توسعه بخش كشاورزی برای این امر پیش بینی شده است و زنبورداران برای توسعه فعالیت می توانند از تسهیلات ارزان قیمت استفاده كنند.

برگزاری كلاس آموزشی و توجیهی نحوه مصرف دارو مبارزه با كنه واروا با همكاری اداره كل دامپزشكی و توزیع داروی رایگان در كنترل آلودگی زنبورستان ها نقش مهمی داشته است.

شاه حسینی گفت: امسال آمارگیری كلنی های زنبور عسل در استان سمنان همزمان با سراسر كشور از اول مهرماه شروع می شود و تا ششم مهرماه به اتمام می رسد و در قالب آن اطلاعات مربوط به زنبورداری در استان سمنان جمع آوری می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی استان سمنان اظهار داشت: نبود كارخانجات بسته بندی عسل و مشكل فروش عسل تولیدی، وجود عسل های تقلبی و با كیفیت پائین در بازار، ضعف بنیه مالی تشكل های زنبورداری استان و نبود نقدینگی مناسب برای خدمت رسانی، مشكلات استقرار كلنی ها در مجاورت باغ ها و مزارع، مهاجرت تعدادی زنبوردار از استانهای مجاور به استان سمنان از عمده مشكلات زنبورداران این استان است./ب

برچسب ها: کلنی ، زنبورداری ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.