عمليات پهبادهاي آمريکايي در پاکستان از نظر ميزان تاثير تفاوتي با حملات تروريستي ندارد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، به نوشته روزنامه اينترنتي روسي لنتا کارکنان دانشکده هاي حقوق دانشگاه نيويورک و استنفورد در تحقيقي تحت عنوان «زندگي با تهديد پهبادها: مرگ و زخمي شدن غير نظاميان پاکستاني طي عمليات پهباد هاي آمريکايي» که روز بيست و پنجم سپتامبر منتشر شده هدف خود را بررسي ميزان خطر حملات هوايي آمريکا براي مردم غير نظامي پاکستان و نقض حقوق بين المللي طي اين حملات عنوان کرده اند.
در چارچوب اين تحقيق يکصد و سي مصاحبه از جمله با قربانيان حملات هوايي، بستگان مجروحان و کشته شدگان، شاهدان، اعضاي سابق و فعلي دولت، نمايندگان بزرگترين احزاب، پزشکان، حقوقدانان، کارکنان سازمانهاي انساندوستانه و مدافع حقوق بشر و نيز خبرنگاران پاکستاني انجام شده است. در نهايت محققان به اين نتيجه رسيده اند که جنگ پهبادها از نظرتاثير مخرب آن با حملات تروريستي قابل مقايسه است.
به گفته آنها پهبادها به طور شبانه روزي بر فراز مناطق مسکوني شمال شرقي پاکستان پرواز و بدون دادن هشدار منازل مسکوني، وسايل حمل و نقل و مکانهاي عمومي را بمباران مي کنند و حضور آنها موجب نگراني دائمي مردم و وارد شدن آسيب رواني به آنها مي شود.
براساس اين گزارش پاکستانيهايي که شاهد حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي هستند اغلب از کمک به آسيب ديدگان مي ترسند چون آنها به طور دائمي امدادگران را هدف قرار مي دهند. علاوه براين بستگان قربانيان حملات اغلب از شرکت در مراسم تدفين نزديکان خود مي ترسند چون شرکت کنندگان اين مراسم هم هدف قرار مي گيرند.
به گفته محققان با توجه به گزارشهاي رسانه ها و گزارشهاي سازمانهاي اطلاعاتي آمريکا قضاوت کردن در مورد نتايج واقعي جنگ پهبادها دشوار است. دولت آمريکا به ندرت به کشته شدن مردم غير نظامي اعتراف و تعداد تلفات را کمتر اعلام مي کند و با ايجاد تصور مبارزه با تروريستها درگزارشهاي رسمي همه مردان بالغ کشته شده را جنگجو مي نامد.  
به اين ترتيب محققان جنگ پهبادها را که هدف رسمي آن مبارزه با تروريسم ناميده مي شود غيرقابل توجيه مي دانند و از جامعه جهاني مي خواهند دولت باراک اوباما را به خاطر حملات هوايي در پاکستان محکوم کنند.
به نوشته روزنامه لنتا اين نخستين گزارش مستقل در مورد نتايج جنگ پهبادها در پاکستان نيست. در سال 2011 دفتر تحقيقات ژورناليستي انگليس هم گزارشي منتشر کرد که درآن گفته شده سازمانهاي اطلاعاتي آمريکا تعداد تلفات غير نظامي را به مراتب کمتر اعلام مي کنند.
به گفته کارشناسان انگليسي از سال 2004 يعني از زمان نخستين حمله پهبادهاي آمريکايي حداقل دو هزارو دويست و نود و دو نفر کشته شده اندکه سيصد و هشتاد و پنج نفرشان غيرنظامي بوده اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار