دو روي سکه صنعت خودروسازي/خودروسازان نيازمند يا بي نياز از تسهيلات حمايتي

در شرايطي که فعالان حوزه خودروسازي از مشکلات متعدد مالي شکايت دارند،برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي معتقدند شرکت هاي بزرگ خودروسازي سرمايه به حد کافي دارند اما در بخش هاي ديگر سرمايه گذاري مي کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مدتي است که صنعت خودرو با فراز و نشيب هايي همراه بوده و مصرف کنندگان شاهد اثرگذاري مستقيم اين نوسانات در بازار خودرو و ايجاد التهاب در خريد و فروش بوده اند.

در اين شرايط خودروسازان علت اصلي اين مشکلات را کمبود نقدينگي عنوان کرده اند و معتقدند اين مشکلات بر روند توليد اثرگذار بوده و سبب کاهش تيراژ شده است.

البته دولت نيز با قبول اينکه تامين مالي مهمترين نياز صنعت خودرو است با ارايه تسهيلات به واحدهاي خودروسازي موافقت کرده و در همين راستا بحث تسهيلات هزار ميليارد توماني به 2 خودروساز بزرگ مطرح شد.

اما اين تسهيلات در بخش پرداخت با تاخير مواجه شد و پس از گذشت بيش از يک ماه اظهارنظرهاي متفاوتي در خصوص دريافت و يا انصراف از دريافت اين تسهيلات از جانب خودروسازان مطرح شده است.

*انصراف خودروسازان از دريافت تسهيلات

در همين رابطه احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان از انصراف 2 خودروساز بزرگ کشور از دريافت اين تسهيلات خبر داده است.

وي اظهار داشت: شرايط غيرقابل قبول بانک مرکزي براي پرداخت تسهيلات هزارميليارد توماني موجب انصراف خودروسازان از دريافت آن شده است.

نعمت بخش تصريح کرد:‌ لزوم بازپرداخت تسهيلات در مدت زمان کوتاه 6 ماهه از جمله شرايط سخت در نظر گرفته شده براي اين تسهيلات محسوب مي شود.

وي ادامه داد: همچنين در اين خصوص مشکل ذينفع واحد و محدوديت سقف اعتبار تسهيلات براي خودروسازان وجود دارد و شرکت ها نمي توانند تسهيلاتي را در سالجاري دريافت کنند.

*کمبود نقدينگي خودروسازان، صنعت قطعه را از بين مي برد

در اين رابطه ساسان قرباني دبير انجمن قطعه سازان نيز با بيان مشکلات متعدد مالي صنعت خودرو و قطعه اظهار داشت: در صورت ادامه اين روند صنعت قطعه با مشکلات جدي مواجه خواهد شد.

وي تصريح کرد: صنعت خودروسازي کشور در شرايط بحراني قرار دارد و واحدهاي توليدي در آستانه تعطيلي قرار گرفته است.

قرباني ادامه داد: در حالي که خودروسازان در تامين مواد اوليه و بخشي از قطعات نيم ساخته که به کشور وارد مي شود با مشکل مواجه هستند و اين امر به تيراژ توليد آنها تاثير گذاشته است، کاهش نقدينگي به افزايش اين فشار کمک کرده و توليد و اشتغال را در اين بخش بزرگ اقتصادي کشور را تحت الشعاع قرار داده است.

قرباني خاطرنشان کرد: کمبود نقدينگي خودروسازان به معناي عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان است و اين امر در سال توليد ملي بخش عمده اي از صنايع داخلي را متضرر مي کند.

*سرمايه خودروسازان صرف خريد سهام بانک مي شود

در اين شرايط که همه فعالان و کارشناسان اين بخش به نحوي از کمبود نقدينگي در اين صنعت شکايت دارند برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي علت اصلي اين مشکلات مالي را خود خودروساز مي دانند.

در همين رابطه علي لو عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس اظهار داشت: خودروسازان بزرگ کشور طي 30 سال گذشته همواره از حمايت هاي دولتي برخوردار بوده اند و ديگر زمان آن رسيده که به استقلال برسند و مشکلات مالي خود را با عملکرد مناسب مديريتي مرتفع کنند.

وي ادامه داد: صنعت خودرو کشور شرايط مناسبي براي فعاليت داشته و همواره از بازار فروش پرتقاضا برخوردار بوده اند و بايد از اين مزيت ها به درستي استفاده مي کردند.

علي لو اظهار داشت: در شرايطي که خودروسازان از کمبود نقدينگي شکايت دارند سرمايه شرکت ها صرف خريد سهام بانکي مي شود.

اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با انتقاد از عملکرد مديريتي خودروسازان خاطرنشان کرد: مديران شرکت هاي خودروساز بايد مطالبات قطعه سازان را به موقع پرداخت کنند و کمبود منابع مالي را بهانه اي براي تاخير عنوان نکنند.

وي ادامه داد: دولت بودجه جداگانه اي براي اختصاص منابع مالي به صنعت خودرو ندارد و خودروسازان به جاي خريدن سهام بانکي بايد سرمايه خود را صرف رفع مشکلات توليد خود کنند./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار