تبریز/

قلعه پیغام شهرستان كليبر ثبت ملي شد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: قلعه پيغام شهرستان كليبر با قدمت تاريخي پيش از اسلام و دوره هاي اشكاني و ساساني در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: این محوطه با توجه به گونه های سفال هاي به دست آمده از آن، از جمله محوطه های استقراری مهم دوره تاریخی است و به منظور مطالعه استقرارهای این دوره در ناحیه کوهستانی كليبر می تواند مورد توجه قرار گيرد.

محمدی با بیان اینکه قبل از هر اقدامی، نقشه برداری های دقیق از این مکان به عمل آمد، تخریب هاي گسترده بنا در طول سالیان دراز را اصلی ترین عامل نیاز به نقشه برداری معماری ظریف و دقیق آن اعلام کرد و گفت: پيش از ثبت اين اثر در فهرست آثار ملي، طي سال جاري با اختصاص اعتبار، قسمت هایی از این بنا مرمت شد.

وي با اشاره به مرمت كامل سه برج اين قلعه يادآور شد: این محوطه در حال حاضر به صورت اثر باستاني در حال بررسي و خاكبرداري و پيگردي برج ها و مرمت است كه در اين زمينه دیوارهای ضلع غربی، ورودی اصلی و جنوب غربی که پس از خاکبرداری قابل رؤیت شده اند، به صورت کامل مرمت شده اند.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان در فهرست آثار ملی ، شرايط مناسب طبيعي، اقليمي و منابع آبي كافي در پيرامون اين اثر را از شاخصه هاي قلعه پيغام خواند و گفت: عموم محوطه ها، تپه ها و سايت هاي استقراري اين منطقه داراي شرايط طبيعي مشابه از نوع وجود دره ها،كوه ها و منابع آب جهت اسكان بوده اند.

محمدي مصالح به کار رفته در برج باروها و سیستم نگهداری و آب انبار قلعه پيغام را مشابه قلعه «جمهور» و قلعه «آوارسین» كليبر خواند و گفت: این قلعه بر تمامی راه های ورودی و خروجی شهر تسلط داشته و تنها راه قدیم و جدید از کنار آن می گذرد كه وظیفه آن نگهبانی در درب ورودی شهر کلیبر کنونی بوده است.

وي با اشاره به اینکه مرمت این بنا در فصل بهار آغاز شده است، روند عملیات اجرایی را بسیار خوب دانست و یادآور شد: با توجه به مساحت کل قلعه که 50 هکتار برآورد می شود و شدت تخریب، مرمت کامل بنا نیازمند زمان است كه اين عمليات مرمت با ثبت ملي اثر سرعت بيشتري مي گيرد.

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان با اشاره به موقعيت جغرافيايي قلعه پيغام تصريح كرد: این قلعه در ۱۰ کیلومتری جنوب کلیبر در نزدیکی روستای پیغام بر بالای کوهی که از سه طرف آن پرتگاه است و رود بزرگ کلیبر که از پای این کوه می گذرد قرار گرفته است.

محمدي خاطرنشان كرد: قلعه پيغام كليبر، يكي از 15 اثري است كه در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد. /س

برچسب ها: قلعه ، پیغام ، کلیبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.