آمريکا سوابق طولاني در توهين به اسلام و مسلمانان دارد

خبرنگار شبکه تلويزيون دولتي چين گفت: آمريکا سوابق طولاني در توهين به اسلام و مسلمانان و بدرفتاري با کشورهاي اسلامي دارد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي سي تي وي چين، مجري اين شبکه ابتدا گفت، هرچند تظاهرات ضد آمريکايي اخير در سراسر جهان در اعتراض به فيلم توهين‌کننده به اسلام که در آمريکا توليد شده راه افتاده، اين فيلم صرفاً جرقه اي بود که شعله خشم مسلمانان را که بر اثر سياستهاي نادرست آمريکا در منطقه وجود داشت، هرچه شعله ورتر کرده است.

وي افزود، ممکن است نوع اختلافات و مناسبات دولت آمريکا با کشورهاي عربي و اسلامي متفاوت باشد، در عين حال خشم مردم در اين کشورها از آمريکا همگي يکسان است و ربطي به نوع روابط دولت‌هايشان با آمريکا ندارد. 

خبرنگار اين شبکه طي گزارشي از کابل گفت، در حالي که مسلمانان در سراسر جهان به تظاهرات ضد‌آمريکايي ادامه مي‌دهند، براي مسلمانان افغانستان رفتارها و احساسات ضد‌اسلامي از سوي آمريکا هيچ چيز جديدي نيست. مسلمانان افغان از فحواي توهين‌آميز فيلم يادشده‌ي آمريکايي به اسلام و پيامبر اسلام (ص) نيز هيچ متعجب نشده‌اند، زيرا انتظار چنين حرکاتي را از آمريکا هميشه دارند. 

مثلاً آمريکايي‌ها در افغانستان در اوايل سال جاري ميلادي قرآن‌ها را آتش زدند که باعث برپايي تظاهرات ضدآمريکايي شد. مدت کمي پس از آن نيز تصاوير سربازان آمريکايي که به اجساد مسلمانانِ کشته شده‌ افغان، اهانت مي‌کردند، منتشر و باعث خشمگين شدن مردم اين کشور شد. 

حفيظ الله، ساکن کابل گفت، آمريکا از اين موارد هيچ درسي نمي‌گيرد و اين رفتار توهين‌آميز را پي در پي تکرار مي کند. آمريکا ابتدا به قرآن توهين کرد و مردم در تظاهرات خود به سفارت آمريکا صدمه زدند. وي افزود، اکنون آمريکا نوک حمله توهين هاي خود را به سوي پيامبر اسلام (ص) نشانه رفته که البته هيچ مسلماني نمي تواند تحمل کند.

خبرنگار اين شبکه افزود، دولت مرکزي افغانستان نيز بارها به علت رفتار ناهنجار و توهين آميز آمريکايي هايِ مستقر در افغانستان يا دولت آمريکا شرمسار و سرشکسته شده است.

خبرنگار اين شبکه افزود، همين چالش برقرار توازن ميان آمريکا به عنوان حامي دولت پاکستان و احساسات ضدآمريکاييِ مردم اين کشور وجود دارد. مثلاً هنگامي که آمريکا در حمله هوايي ده ها مرزبان پاکستاني را کشت، دولت پاکستان براي آرام کردن مردم اين کشور مجبور شد راه هاي مواصلاتي کاميون هاي حامل تدارکات ناتو به افغانستان از مرز پاکستان را مسدود کند که باعث افزايش تنش ها ميان دولت هاي پاکستان و آمريکا شد. 

يکي ديگر از مشکلات شديد دولت پاکستان در برابر مردم خود، ادامه حملات بدون مجوز پهبادهاي سازمان سياي آمريکا به اهدافي در خاک پاکستان است. حتي دولت پاکستان عنوان کرده که حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به پاکستان نه تنها مغاير با قوانين بين المللي است، بلکه ناقض تماميت ارضيِ کشور مستقل پاکستان است. 

روابط آمريکا با سوريه نيز از زمان روي کار آمدن حافظ اسد، رئيس جمهور سابق اين کشور پرتنش بوده و مناسبات ديپلماتيک ميان دو کشور براي مدت ها قطع بوده است. سوريه نيز در اين دوران در چهار جنگ مختلف در خاورميانه شرکت داشته است. اکنون نيز بار ديگر سفارت آمريکا در دمشق تعطيل شده و آمريکا ضمن حمايت از شورشيان، خواهان کناره گيري بشار اسد، رئيس جمهور سوريه از مقام خود شده است. 

شريف شهيد، عضو پارلمان سوريه گفت: من نمي دانم چرا آمريکا تروريست ها را در برخي از نقاط جهان متهم مي کند، اما به طور همزمان به تروريسم در سوريه اهميتي نمي دهد و حتي خودش از تروريست ها در سوريه حمايت مي کند. وي افزود، ضرب الامثلي عربي است که مي گويد: هرکس سم بسازد، سرانجام با همان سمِ خودش مسموم خواهد شد. 

خبرنگار اين شبکه در خاتمه افزود، آمريکا همچنين از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ايران مناسبات ديپلماتيک خود را با اين کشور قطع کرده است. روابط ميان دو کشور دائماً اختلاف برانگيز بوده و آمريکا تلاش کرده که ايران را به علت آنچه آمريکا آن را برنامه هسته اي ايران مي خواند، مهار کند.

بابي نادري، تحليلگري سياسي ايراني گفت: حتي اگر ايران از برنامه هسته‌اي خود کلاً صرفنظر کند آنان (آمريکا و غرب) قطعاً بهانه ديگري براي وارد آوردن فشارهاي بيشتر بر ايران پيدا خواهند کرد. وي افزود: چرا چنين است؟ زيرا ايران به حرف‌هاي آمريکا گوش نمي دهد و از دستورات آن پيروي نمي کند. 

گزارشگر اين شبکه در خاتمه به نقل از نادري افزود، اگر آمريکا مي خواهد روابطش را با جهان عرب حفظ کند، بايد با آنان به عنوان همکار رفتار کند، نه اين که خود را حاکم مطلق بر آنان به حساب آورد. خبرنگار اين شبکه تأکيد کرد، آمريکا بايد در سياست‌هاي خود در قبال منطقه (خاورميانه) تجديد نظر اساسي کند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار