دانشنامه سياسي/

آيت الله حائري شيرازي؛ نظريه پرداز اقتصاد اسلامي

آیت الله حائری شیرازی اولین نماینده مردم شیراز در مجالس "خبرگان رهبری" و "شورای اسلامی" در اسفند سال ۱۳۱۵ در شهر شیراز متولد شد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران؛‌ آيت الله محمد صادق حائري شيرازي فرزند آيت الله عبدالحسين حائري شيرازي، دراسفند سال 1315 در شهر شيرازمتولد شد.

 

وي پس از پايان تحصيلات مقدماتي در رشته رياضي و دريافت مدرک ديپلم به دليل مشکلات سياسي در رژيم شاهنشاهي از ادامه تحصيل در دانشگاه محروم ودر سال 1335 تحصيلات خود در حوزه علميه را آغاز کرد.

 

آيت الله حائري در حوزه علميه از محضرعلماي بزرگي چون آيت الله بهاء الدين محلاتي، آيت الله شيخ محمد علي موحد، آيت الله العظمي بروجردي، آيت الله داماد و امام خميني(ره) بهره برد.

 

 

وي پس از تبعيد امام خميني (ره)به تركيه به علت تعلق خاطر به ايشان قادر به ادامه تحصيل در قم نشد و با بازگشت به شيراز، به تدريس دروس حوزوي و سامان دادن يك حركت فكري و فرهنگي در اين شهر پرداخت.

 

 

آيت الله حائري شيرازي در طول10سال جلسات مستمردر مساجد شيراز، مبارزات سياسي فرهنگي خود با رژيم را پيگيري کرد و پس از تجربه سال‌ها زندان و تبعيد درسال 1353مجددا به قم مهاجرت کرده و در مدرسه حقاني به تربيت طلاب علوم ديني پرداخت.

 

 

 

وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در تاريخ 24اسفند 1358 در اولين انتخابات مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده مردم شيراز انتخاب شد.


 

آيت الله حائري در اين مجلس رياست کميسون اصل 90را بر عهده داشت.


 

پس از شهادت  آيت الله دستغيب در 20 آذر 1360 وي از جانب امام خميني (ره) به امامت جمعه شيراز منصوب شد و به مدت ۲۷ سال نماینده ولی فقیه در استان فارس بود که نهایتاً با پذیرفته شدن استعفایش از سوي مقام معظم رهبری، آیت الله ایمانی جايگزين وي شد.

 

 

 

حاصل سال‌ها امامت جمعه آيت الله حائري، ايراد خطبه هاي محققانه و تشكيل جلسات مستمر علمي با اساتيد حوزه و دانشگاه حول محور علوم انساني اسلامي است.


آيت الله حائري شيرازي در اولين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري که روز جمعه 19آذر 1361 برگزار شد، به نمايندگي از مردم شيراز به عنوان 69 نفر از خبرگان مورد اعتماد مردم به اين مجلس راه يافت.

 

 

 

وي 8 سال بعد مجددا  به نمايندگي از مردم فارس به مجلس خبرگان راه يافت و پس از فوت امام راحل به عنوان اولين مخالف شورايي شدن رهبري سخنان مؤثري را در اين مجلس ايراد کرد؛ كه در نهايت به انتخاب مقام معظم رهبري منجر شد.

گفتني است؛ آيت الله حائري شيرازي در سومين مجلس خبرگان رهبري نيز نماينده مردم شيراز است.

 

نتايج سال‌ها فعاليت هاي علمي آيت الله حائري  تاليف و نگارش بيش از 30 کتاب و مقاله علمي‌ست:

 

  • کتاب‌ها

 

انسان الهی

انسان‌شناسی

با علی در صحرا

تمثیلات

تفسیر سوره حمد

تربیت کودکان

حافظ سر

درس سحر (در مورد اشعار حافظ)

در سایه سار وحی

رمز دوام پیوند یا آداب همسرداری

راه رشد

سیری در آفاق

مقدمه‌ای بر علوم انسانی

نماز

نکته‌ها

الولایه

 

 

  • مقالات

 

بزرگترین خدمت امام

پرسش و پاسخ

پیرامون فلاحت

تربیت طلاب

تلاش منهای اطاعت از رهبر

خاطرات زندان

در آستانه ظهور

دنیا از نظر یاران علی (ع)

رویکردی نو به مقوله اصلاحات

سلوک آهنین

طب النبی

مجلس کارشناسان

مردم و انگیزه الهی

پیامبر اعظم

گفتني است؛آیت الله حائری شیرازی، اخيرا دو اثر با موضوع اقتصاد، تحت عنوان «پول رایج جهانی و احیای پول اسلام» و نیز «در اسلام پول نباید کار بکند» تألیف کرده‌‌اند.

وي در این دو کتاب نظریه‌ای بدیع و نو پیرامون نظام پولی و بانکی کشور ارائه و تاکید کرده است که این نظریه، راهکاری عملیاتی برای برچیدن اساس ربا و بهره در سیستم بانکی کشور است.

/انتهاي پيام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار