زنجان/

شکاف عمیق نسل‌ها عامل نگران‌کننده والدین

بسیاری از والدین شکاف عمیق بین خود و فرزندان‌شان را عاملی نگران‌کننده برای خود می‌دانند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، یک روانشناس گفت : آگاهی والدین از مراحل رشد کودکان در تربیت و تعلیم و چگونگی رفتار با کودکان مؤثر است و در دو مرحله رشد کودکان و نوجوانان در تعارض با والدین خود هستند.

حنیفه ‌لو افزود: مرحله اول نیاز نوپایی که کودک با گفتن "نه" و "خودم انجام میدهم" بر استقلال خود تأکید دارد و اوج استقلال در سنین اواخر نوجوانی و زمان بلوغ است که نوجوان بیشتر تحت تأثیر هم‌سالان میباشند، زمانی که نوجوان بیشتر وقت خود را با هم‌سالان میگذارند در برابر والدین مقاومت میکند و هرگونه مداخله در امور زندگی خویش را تهدیدی برای استقلال خود میداند.

وی با اشاره به وجود شکاف نسل‌ها، اظهار کرد: بسیاری از والدین ازشکاف عمیق بین خود و فرزندان شدیداً نگران شده و شکاف نسل‌ها پدیدهای بود که مدت‌ها در توجیه مشکلات والد ـ فرزندی مطرح بود، در حالی که والدین بیشتر به مشکلات واقعی زندگی می‌‌پردازند، نوجوانان آینده آرمانی را تجسم می‌کنند.

این روان‌شناس تصریح کرد: تحولات فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و علمی نیز بر این تعارضات والدین تأثیر گذاشته است. برخی مطالعات به تأثیر نقش والدین بر نوجوانان در انتخاب شغل و تحصیل تأکید دارد، فرزندان بیشتر تحت شغل و تحصیل والدین خود میباشند، در حالی که در مورد طرز پوشش، نوع سرگرمی‌های اجتماعی، زبان محاورهای و موسیقی عمدتاً از هم‌سالان تبعیت میکنند و بیشترین تعارضات ممکن در این ابعاد اتفاق میافتد، این تعارضات و کشمکشها تا حدودی لازمه و کسب استقلال نوجوانان است و آگاهی از این امر در والدین باعث شکل تازهای از روابط در روابط والد ـ فرزند میگردد.

حنیفه ‌لو با بیان اینکه والدین باید رابطه خوبی با فرزندان خود داشته باشند خاطر نشان کرد: اگر والدین بتوانند با استدلال منطقی مقررات و هنجارهای جامعه را با نوجونان در میان بگذارند و درباره انتظارات و توقعات خود توضیح قانع‌کننده ارایه کنند و در عین حال رابطهای صمیمی و حمایت کننده داشته باشند، نوجوانان نیز استقلال مورد نیاز خود را با سهولت و آرامش بیشتری کسب میکنند و باید در این زمینه به این نکته نیز اشاره کرد که والدین قاطع با چنین روشی فرزندان خود را در جهت زندگی بهتر و استقلال بیشتر هدایت میکنند./ب


برچسب ها: نگران ، والدین ، فرزندان ، فاصله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.