گرگان/

لوح ثبت جهانی برج قابوس عصر امروز توسط نماینده یونسکو تقدیم رئیس جمهور می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از برگزاری جشن ثبت جهانی گنبد قابوس با حضور رئیس جمهور درجوار این اثر تاریخی ارزشمند خبرداد و گفت: لوح ثبت جهانی برج قابوس عصر امروز توسط نماینده یونسکو تقدیم رئیس جمهور می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان، قربان عباسی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت جهانی گنبد قابوس به عنوان افتخار بزرگ ملی، گفت: جشن ثبت گنبد قابوس با حضور  محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور و نماینده یونسکو و همچنین مسئولان کشوری و استانی امروز برگزار می شود و لوح ثبت این اثر ارزشمند جهانی توسط نماینده یونسکو تقدیم رئیس جمهور می شود.

وی افزود: با ثبت اين اثر ارزشمند، تعداد پرونده‌هاي ثبت شده ايران در فهرست جهاني يونسکو به 15 پرونده رسيد که مي‌توان از آن به عنوان يک موفقيت بزرگ در حوزه ميراث فرهنگي کشور نام برد.

عباسی تصریح کرد: براي حفاظت موثر از آثار تاريخي کشور، باید در زمينه ثبت ملي و جهانی به مقوله پژوهش بسيار توجه شود و پرونده برج قابوس در شهرستان گنبد کاووس توسط کارشناسان منطقه‌اي و با همکاري آنها تهيه شد و بدون کوچکترين مشکلي در سطح جهاني به ثبت رسيد.

وی ادامه داد: همان طور که ثبت اين اثر نمادي از تلاش و کوشش سازمان ميراث فرهنگي است، تلاش خواهيم کرد در ارتباط با ثبت آثار بي بديل تاريخي استان گام هاي بلندي برای سرافرازی ایران عزیز برداريم.

عباسی افزود: گنبد قابوس يادگاري از تمدن قرن دهم ميلادي است که به عنوان يک شاهد منحصر به فرد از يک سنت با اهميت است و اين اثر را بايد شاهکار معماري و يادمان‌سازي بشر با هندسه منحصر به فرد و تکنولوژي مخصوص دانست.

وی با اشاره به روند ثبت جهانی این اثر، گفت: در سال 1379 پیشنهاد ثبت جهانی گنبد قابوس ارائه شد و از همان سال اقدامات و فعالیت های لازم جهت تکمیل پرونده ثبتی آن آغاز شد. تا اینکه در سال 1389 پرونده مذکور تکمیل و به سازمان فرهنگی- آموزشی یونسکو تحویل شد که خوشبختانه مورد پذیرش این نهاد بین المللی قرار گرفت.

عباسی خاطر نشان کرد: در شهریور سال 1390، بنای گنبد قابوس از سوی کارشناسان ایکوموس(شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی) بازدید میدانی و از فعالیت های صورت گرفته برای ثبت بنا بازبینی های لازم صورت گرفت.

وی گفت: در همین رابطه نیز ارزیاب ویژه یونسکو شرایط مهیا شده جهت این اثر ارزشمند را مثبت ارزیابی کرد و سرانجام در اجلاس یونسکو در (10 تیر) امسال، این اثردر فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

عباسی در ادامه چشم انداز آینده این رخداد مهم را برشمرد و گفت: با ثبت جهانی این اثر مهم ایرانی، اعتبار مضاعفی در عرصه جهانی برای کشور، استان و شهرستان فراهم شده و زمینه برای جذب هرچه بیشتر توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی ایجاد می شود، همچنین در توسعه و ارتقای سطح فرهنگی استان و شهر گنبدکاووس تأثیرگذاری جدی خواهد داشت.

وی درادامه افزود: با ثبت جهانی این اثرارزشمند، زمینه معرفی گنبد قابوس به عنوان شاخص برج های آرامگاهی و یادمان در جهان فراهم می شود و یک بار دیگر زمینه معرفی هرچه بیشتر هنر و فرهنگ ایرانی در سطح جهان ایجاد می شود.

گنبد قابوس بن وشمگير به شماره 86 در سال 1310خورشیدی به ثبت آثار ملی رسیده و بلندترين گنبد اجري دنيا و يكي از اثار ارزشمند معماري در دوره اسلامي است . اين بناي تاريخي در سده چهارم هجري قمري كه هم اكنون در مركز شهر گنبدكاووس و بر فراز تپه اي بزرگ قرار دارد به دستور شمس المعالي قابوس بن وشمگير از پادشاهان آل زيار در سال 397 هجري(1007- 1006 ميلادي) ساخته شده است.

مصالح اصلی بنا از آجرو ملات گچ است. بدنه خارجي مدور و داراي10ترك(مانند ستاره ده پر) است که به فواصل مساوي از يكديگر قرار دارند. ارتفاع پی 82/9 متر، بدنه 971/36 متر و ارتفاع گنبد مخروطی از لبه آبچکان 87/15 متر است که در مجموع، ارتفاع بنا از پی تا سقف 66/62 متر است. محيط درونی گنبد 144/30 مترمربع و محيط بیرونی آن 288/60 متر مربع است و در قسمت شرقی گنبد مخروطی، روزنه ای به ارتفاع 20/1 متر تعبیه شده است که نور از این طریق به بنا می تابد. ورودی بنا در سمت شرقی دارای سردر هلالی و گلویی مقرنسی است که یکی از نخستین مقرنس کاری در معماری اسلامی ایران بوده است. كتيبه هاي گنبد قابوس با خط کوفی بنایی(معقلی) در عین سادگی کاملاً خوانا و برجسته هستند که در دو ردیف در بدنه بنا در قاب های مستطیلی به طور قرینه در بالا و پایین تکرار شده اند./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.