اصفهان/

با تزریق ترکیبی از آنتی آروماتاز مرغ به خروس تبدیل شد

پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان با تزریق ترکیبی از آنتی آروماتاز موفق به تغییر جنسیت جوجه و تبدیل مرغ به خروس شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان مدیر امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان گفت: : این دستاورد علمی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد دانشجوی این دانشگاه به نام محمد محمدرضایی بدست آمده است ودر این طرح با تزریق ترکیبی از آنتی آروماتاز به تخم مرغی که در مرحله جوجه کشی قرار دارد موفق به تغییر جنسیت ماده به نر شدیم.
مجید طغیانی با اشاره به اینکه رشد خروس نژاد گوشتی نسبت به مرغ دارای سرعت بیشتر و گوشت آن دارای کیفیت بهتری است اظهار داشت: این موضوع برای مرغداران و واحدهای جوجه کشی از نظر اقتصادی و بهره کاری بسیار مهم است.

وی افزود: جوجه های به دست آمده در این روش از نظر ظاهری و رشد جسمانی مانند خروس می باشند اما از نظر ژنتیکی دارای کروموزومهای مرغ هستند.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان افزایش بهبود ضریب تبدیل غذایی و وزن خروس را از جمله دستاوردهای این پروژه دانست و تصریح کرد: در صورت تامین ارزان قیمت ترکیب آنتی آروماتاز و حمایت سرمایه گذاران می توان این روش را در کارخانجات جوجه کشی و مرغداری های کشور اجرا کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خوراسگان با بیان اینکه نسبت تبدیل نطفه تخم مرغ به نر و ماده مساوی یعنی 50 در برابر 50 درصد است گفت: در آزمایشهای صورت گرفته در این پروژه تمام تخم مرغهای تحت آزمایش به خروس تبدیل شد.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان با بیان اینکه مشابه خارجی تغییر جنسیت مرغ به خروس وجود دارد ،گفت:ترکیبات استفاده شده در این روشها متفاوت است.
گفتنی است: مقاله نوشته شده از این طرح در کنگره جهانی طیور در برزیل در ماه گذشته ارایه شد.

برچسب ها: اصفهان ، تبدیل ، مرغ به ، خروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناهید فضلی
۱۵:۵۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۱
سلام
موضوع پایان نامه منم همین بود. می تونم بدونم تیمارهاتون چی بودن؟