بيرجند/

قلعه غنی آباد و دژ بزرگ خانیک بشرویه در انتظار ثبت ملی

پرونده قلعه غنی آباد و دژ بزرگ خانیک بشرویه خراسان جنوبی برای برررسی در فهر ست آثار ملی به کمیته تخصصی ثبت فر ستاده شد.

 

معاون میراث فر هنگی اداره کل میراث فر هنگی و صنایع دستی استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبر نگار با شگاه خبر نگاران بیر جند؛گفت: قلعه غنی آباد از قلعه های خشت و گلی منطقه می با شد که مر بو ط به دوران صفو یه است و در خا رج بافت روستای غنی آباد قرار گرفته است و بر اساس نام محل و موقعیت قرارگیری آن نامگذاری شده است.

حمید حلاج مقدم اظهار داشت: قلعه غنی آباد قلعه ای است که در هر گوشه اش یک برج قرار دارد و ورودی آن در سمت جنوب غرب قرار گرفته است و از یک حیاط مرکزی تشکیل شده که در اطراف آن اتاق هایی بنا شده که تعدادی از اتاق ها در دو طبقه احداث شده است و از مهمتر ین قسمت باقی مانده قلعه امیر نشین قلعه می باشد که در جنو ب شر ق قلعه بصورت دو طبقه و با گنبدی پوشیده شده است.

وی همچنین در مورد دژبزرگ خانیک با تو جه به اینکه قلعه در حاشیه مزارع کشا ورزی و روستای خانیک قراردارد افزود: این قلعه پلانی چهار ضلعی دارد که چهار برج در چهار گوشه اش قرار دارد. و فقط برج شمال غربی آن نسبتا سالم مانده است و در ورودی قلعه در سمت شمال واقع شده است درگوشه شمال شرقی قلعه پلکانی قرار دارد که بخشی از آن جهت دسترسی به اتاق های طبقه دوم بالای در ورودی باقی مانده است.

مدیر کل میراث فر هنگی و صنا یع دستی استان گفت:با تو جه به اینکه قلعه غنی آباد در حا شیه روستا قرار دارد پتا نسیل خوبی برای طر ح احیا به حساب می آید و مو رد استقبال مردم نیز واقع خو اهد شد و وجود اتاق گنبد خانه در شاه نشین و پلان معروف چلیپانی از ویژگی های این قسمت می با شد .

وی در پا یان افزود :نتیجه بررسی پروند های این دو اثردر پنجمین اجلاس شو رای ثبت کشور که در استان البرز بر گزار می شود اعلام خو اهد شد./س

برچسب ها: قلعه ، غنی ، آباد ، و ، دژ ، بزرگ ، خانیک ، بشرویه ، در ، انتظار ، ثبت ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.