دبيرکل سازمان ملل متحد در نشست ديروز گفت: نخستين مسئوليت براي پايان خشونت هاي سوريه، بر عهده دو طرف درگير است ولي سازمان ملل متحد نيز وظيفه دارد راههاي مسالمت آميزي را براي حل اختلافات دو طرف ارائه و در مسير پايان درگيري ها حرکت کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،  مجمع عمومي سازمان ملل متحد عصر سه شنبه 14شهريور براي پيگيري قطعنامه يک ماه پيش خود درباره سوريه که 13 مرداد تصويب شد، نشستي را برگزار و گزارش دبيرکل درباره اين قطعنامه را دريافت کرد.
"بان کي مون " دبيرکل سازمان ملل ، "اخضر ابراهيمي"  نماينده جديد ويژه مشترک دبيرکل سازمان ملل و اتحاديه عرب درباره سوريه به همراه تعدادي از نمايندگان کشورها و از جمله معاون نمايندگي کشورمان نزد سازمان ملل متحد، مطالبي را درباره آخرين تحولات سوريه مطرح کردند.
بان کي مون در آغاز سخنان خود گفت: اخضر ابراهيمي روي حمايت کامل همه کشورهاي عضو سازمان ملل از ماموريت دشوارش حساب مي کند.
وي با اشاره به سفر اخيرش به ايران افزود: در ايران مکررا درخواست کرده است که دو طرف درگير در سوريه بايد به همه انواع خشونت هاي موجود خاتمه دهند.
بان کي مون گفت: آژانسهاي سازمان ملل نيز بايد حضور خود را در سوريه گسترش دهند زيرا اوضاع انساندوستانه در آن کشور وخيم است به نحوي که کشورهاي همسايه سوريه نيز تحت تاثير بحران آن کشور قرار گرفته اند.
وي درباره روند درگيري ها در سوريه نيز گفت: درگيري ها شديدند و هر چه طولاني تر شوند، يافتن راه حل سياسي براي خاتمه آنها و بازسازي اقتصاد سوريه دشوارتر خواهد شد.
دبيرکل سازمان ملل گفت: وضع سوريه از بيست و هفتم مرداد (هفدهم آگوست) که آخرين گزارش خود را به مجمع عمومي ارائه دادم، بسيار وخيم تر شده است و درباره جناياتي که صورت گرفته است، بايد به طور کامل و مستقل تحقيق شود.
وي افزود: بايد مطمئن شويم که هر فرد از هر دو طرف که قوانين بشردوستانه بين المللي و حقوق بشر را نقض مي کند پاسخگوي رفتار خود قرار خواهد گرفت.
بان کي مون گفت: بيشتر نظامي کردن اوضاع سوريه به شدت غم انگيز و خطرناک است و من از دو طرف درگير و به ويژه کشورهاي منطقه درخواست دارم هر چه در توان دارند، به منظور توقف درگيري ها انجام دهند.
دبيرکل سازمان ملل گفت: کسانيکه سلاح در اختيار دو طرف در سوريه قرار مي دهند، فقط موجب وخيم تر شدن اوضاع و انتشار آن مي شوند.
وي افزود: رهبران منطقه اي نقش کليدي در ايجاد فضايي براي راه حل پايدار و قاطع هستند. من از همه اعضاي شوراي امنيت و مجمع عمومي درخواست دارم تا زمينه مشترکي به منظور کمک به مردم سوريه و حرکت به سوي انتقال سياسي دموکراتيک مشمول و صلح آميز با محوريت مردم آن کشور ايجاد کنند.
وي افزود: برخي ابتکارهاي موجود براي خاتمه درگيري ها سوريه در حاشيه نشست سران عدم تعهد در تهران پيشنهاد شده بود و پيشنهادهاي  ديگري نيز ارائه خواهد شد ولي نبود اتحاد در همه آنها، ديده مي شود.
دبيرکل سازمان ملل گفت: حل بحران هرگز ساده نبوده است ولي هر ماه که مي گذرد، دشوارتر مي شود.
وي بار ديگر از دو طرف درگير در سوريه خواست اقدامات نظامي را متوقف، مذاکرات را آغاز، از جان غيرنظاميان حفاظت و به تعهدات بين المللي خود عمل کنند.
بان کي مون گفت: ما متعهديم تا به دو طرف درگير در سوريه براي يافتن راه حل کمک کنيم و با حمايتهاي جامعه بين المللي آنها را بر سر ميز مذاکرات آوريم تا به سمت نظامي سياسي مشمول و دمکراتيک حرکت کنند.
وي افزود: اخضر ابراهيمي براي دسترسي به يک چنين راه حل سياسي که شوراي امنيت، مجمع عمومي و اتحاديه عرب به آن فراخوانده اند، کمک خواهد کرد.
دبيرکل سازمان ملل گفت: ابراهيمي نيز مشورتهاي نزديکي با اعضاي شوراي امنيت انجام داده است و در نظر دارد پيش از رفتن به دمشق به منظور مشورت با اعضاي اتحاديه عرب، به قاهره نيز سفر کند.
وي در پايان حمايت هاي متحدانه کشورهاي عضو سازمان ملل از" اخضر ابراهيمي" را خواستار شد.
"اخضر ابراهيمي "نيز در نخستين سخنراني خود به عنوان نماينده جديد ويژه مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه نيز گفت: در انتظار ديدار از دمشق در چند روز آينده هستم و گفتگو با همه کشورهايي را که شرايط کمک به روند سياسي در سوريه دارند، خواستارم.
وي افزود: روند سياسي توام با احترام به آمال و آرزوي مشروع مردم سوريه به آنان امکان دهد تا به طور مستقل و دمکراتيک درباره آينده خود تصميم بگيرند.
نماينده جديد ويژه مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه افزود: آينده مردم سوريه فقط به دست مردم سوريه ساخته خواهد شد، نه هيچکس ديگر و حمايت جامعه بين المللي در اين راستا امري فوري و ضروري است.
ابراهيمي در پايان تاکيد کرد: از هيچ کاري براي يافتن صلح براي مردم سوريه کوتاهي نخواهد کرد.
ابراهيمي از 11 شهريور (اول سپتامبر) به عنوان نماينده جديد ويژه مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب براي بحران سوريه ماموريت خود را آغاز کرد.
پيش از ابراهيمي، "کوفي عنان" دبيرکل سابق سازمان ملل از سوي مجمع عمومي اين سازمان نماينده ويژه مشترک براي حل بحران سوريه بود که پس از شش ماه تلاش و بدون آنکه به نتيجه اي دست يابد، از سمت خود کناره گرفت.
"بشار جعفري"، نماينده سوريه نزد سازمان ملل متحد نيز در اين نشست مجمع عمومي با اعلام حمايت دمشق از ماموريت "اخضر ابراهيمي"، گفت: استعفاي "کوفي عنان" نبايد موجب فراموش کردن طرح شش ماده اي وي شود.
وي افزود: ما از همه رهبران کشورهاي عرب و منطقه که بر گروههاي مسلح مخالف سوريه نفوذ دارند و بويژه کشورهايي که از همکاري با کوفي عنان خودداري کردند، دعوت مي کنيم طبق منشور ملل متحد و قطعنامه هاي شوراي امنيت، با اخضر ابراهيمي همکاري کنند.
"بشار جعفري "بر ضرورت حل مسالمت آميز بحران سوريه تاکيد کرد و گفت: سوريه از طرح کوفي عنان ،اعزام ناظران سازمان ملل به سوريه، تلاش هاي رابرت مود و اعلاميه ژنو نيز به طور رسمي حمايت کرده است.
وي در پايان گفت: هر عضو سازمان ملل متحد وظيفه دارد از مردم خود و اماکن عمومي حفاظت و با نمادهاي تروريسم مبازره کند.
نمايندگان برخي کشورها از جمله اسحاق آل حبيب، معاون نمايندگي کشورمان نزد سازمان ملل متحد نيز در اين نشست مجمع عمومي سخنراني کردند.

برچسب ها: سوریه ، سازمان ، ملل ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار