روزنامه وال استریت ژورنال، یک آژانس وابسته به دولت امریکا(گائو) در مقاله ای که امروز منتشر کرد نوشت: دولت اوباما سعي دارد اين ذهنيت را در افكار عموم بگنجاند كه نيات هسته‌اي ايران به طور بالقوه صلح‌آميز است و تحريم‌ها كارساز بوده و ديپلماسي هنوز هم شكست نخورده است؛ به خاطر همين مسخره‌بازي‌ها و خود را به نفهمي زدن‌هاي دولت است كه تصميم‌گيرندگان اسراييلي عقيده دارند خود را وارد عمل شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، گاردين به نقل از اظهارات ژنرال مارتين دمپسي خطاب به روزنامه‌نگاران در لندن هشدار داد كه هرگونه حمله اسراييل به ايران، شايد فعاليت هسته‌اي آن كشور را به تعويق بيندازد اما به احتمال زياد باعث نابودي آنها نمي‌شود.  وي همچنين در تاكيد بر مخالفت خود با حمله اسراييل افزود: اگر اين كشور تصميم به چنين اقدامي داشته باشد، نمي‌خواهم در آن شركت كنم.

ما نمي‌دانيم منظور واقعي ژنرال دمپسی از اين حرف‌ها چه بوده است. اما آيا دولت بايد از تجهيز مجدد اسراييل به جت‌ها و بمب‌ها خودداري كرده يا حمله اسراييل را در سازمان ملل محكوم نمايد؟ باز هم نمي‌دانيم كه آيا اين ژنرال مجري يك ديپلماسي آزاد و مستقل بوده است يا حامل پيامي از سوي دولتي كه همين احساس را داشته اما در شرايط كنوني خواستار بيان علني آن نيست.

بنابراين جاي تعجب ندارد كه اسراييل اين چنين از دولت آمريكا عصباني و خشمگين است. اخيرا [آقاي] محمود احمدي‌نژاد هم يك بار ديگر اعلام كرد كه مي‌خواهد شاهد محو شدن اسراييل از روي نقشه جهان باشد. از سويي ديگر رئيس‌جمهور اوباما باز هم به اسراييل مي‌گويد كه مدافع آن كشور است، حتي دولت او سعي دارد اين ذهنيت را در افكار عموم بگنجاند كه نيات هسته‌اي ايران به طور بالقوه صلح‌آميز است و تحريم‌ها كارساز بوده و پس از گذشت بيش از سه دهه ديپلماسي هنوز هم شكست نخورده است.

به خاطر همين مسخره‌بازي‌ها و خود را به نفهمي زدن‌هاي دولت است كه تصميم‌گيرندگان اسراييلي عقيده دارند بهتر است قبل از اين كه ديرتر شود، خود را وارد عمل شوند، نه تنها به اين دليل كه احتمالا آقاي اوباما به خاطر خود آمادگي يك حمله نظامي را ندارد بلكه از اين جهت كه بيم اين مي‌رود اوباما مجدد انتخاب شده در مقايسه با گذشته موضع شديدتري نسبت به حمله اسراييل اتخاذ كند. از اين رو اگر ژنرال دمپسي و مقامات دولتي واقعا خواستار از بين بردن احتمال يك حمله اسراييل هستند، بايد اورشليم را مطمئن كنند كه آمريكا درباره اهداف هسته‌اي ایران، دچار توهم نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.