زارعي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

پيگيري مصوبات اجلاس با تشکيل دبيرخانه دائمي

استاد دانشگاه علامه طباطبايي گفت: اجلاس تهران به دنبال تشکيل يک دبيرخانه دائمي به منظور پيگيري مصوبات اجلاس است.

سعد الله زارعي کارشناس مسائل خاورميانه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه وجود يک شوراي نظارت در اجلاس‌ عدم تعهد از ضروريات اين جنبش است، اظهار داشت: اجلاس تهران به دنبال تشکيل يک دبيرخانه دائمي براي پيگيري مصوبات سران عدم تعهد است که تمام مباحث و مصوباتي که در جلسات دنبال مي‌شود، توسط آن دبيرخانه به مدت 3 سال آينده يک نظارت دائمي صورت گيرد.

وي افزود: مسئله فلسطين يکي از موضوعاتي است که در طول 16 دوره  تشکيل اجلاس، يکي از موارد اصلي مورد بحث از سوي سران بوده که تا کنون اقدام اساسي در عملي کردن اين مباحث به دليل عدم وجود يک شورا در اجلاس صورت نگرفته است.

زارعي در ادامه به نقش و جايگاه گسترده جنبش اشاره داشت و اضافه کرد: با توجه به اينکه جنبش عدم تعهد يک سازمان بين‌المللي بزرگ بعد از سازمان‌ملل است، مي‌تواند از فشار قدرت‌هاي جهاني بر کشورهاي عضو جنبش در عرصه بين‌الملل بکاهد.

استاد دانشگاه علاوه طباطبايي خاطر نشان کرد: ايران به عنوان يک عضو شاخص در جنبش مي‌تواند از اين فرآيند در جهت منافع ملي خودش استفاده کند و به همراه ديگر سران و کشورهاي عضو بسياري از معادلات جهاني را مشخص کنند.

وي با بيان اينکه غرب به اهداف خبيثانه خود بعد از تشکيل اجلاس سران عدم تعهد نخواهد رسيد تصريح کرد:‌ تمام تلاش دشمن براي عدم حضور سران در تهران و سعي آن‌ها در نشان دادن تدافعي بودن جنبش و تشبيه ظرفيت جنبش به يک ابزار سياسي در جهان به بن بست خورد.

زارعي افزود: با وجود تبليغات منفي دشمن عليه ايران و منزوي خواندن ايران در عرصه بين‌المللي بايد به اين نکته تاکيد کرد، ايران هيچ‌گاه در انزوا نبوده که بخواهد با اجلاس از اين حالت بيرون آيد.

اين کارشناس مسائل خاورميانه ادامه داد: در نظام متحول جهاني يک کشور کوچک را هم نمي‌توان منزوي کرد چه برسد به کشوري با موقعيت ژئوپولتيکي ايران در منطقه که نقش به‌سزا و قابل قبولي در تحولات جهان ايفاء مي‌کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبايي در پايان هدف اصلي غرب را از اينگونه اقدامات از کار انداختن کارايي اصلي جنبش عنوان کرد و گفت: تاکيد همه‌جانبه غرب بر جنبه‌هاي سلبي و تدافعي جنبش است در حاليکه جنبه‌هاي ايجابي و ايجادي جنبش عدم تعهد مهم‌تر از آن‌هاست.
انتهاي پيام/ر
برچسب ها: اجنبش ، ایران ، جهان ، زارعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار