تبریز/

تعيين ضرب‌الاجل براي اتمام آواربرداري مناطق زلزله‌زده شهرستان هريس

استاندار آذربايجان شرقي از تعيين ضرب‌الاجل براي آواربرداري مناطق زلزله‌زده شهرستان هريس خبر داد و تاكيد كرد: آواربرداري اين شهرستان بايد ظرف 15 روز تمام شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، احمد عليرضا‌بيگي در جلسه ستاد مديريت بحران شهرستان هريس با اعلام اين خبر افزود: فرماندارن و بخش‌داران مكلفند در آواربرداري رضايت مردم را جلب كنند.

وي با تاكيد بر تجديد آرايش چادر‌ها در مناطق زلزله‌زده يادآور شد: چادر‌هاي زلزله‌زد‌گان بايد با پيش‌بيني بارش بارندگي در روزهاي اخير چيده شوند.

استاندار آذربايجان شرقي با تاكيد بر رعايت فاصله استاندارد در بين چادرها گفت:‌ چادر‌ها بايد در شرايط جديد از نظر بهداشتي و امنيتي مناسب سازي شوند.

عليرضا‌بيگي ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان بايد برنامه‌هاي خود براي بازسازي ساختمان‌ها و ادارات زيرمجموعه خود را با اولويت نوسازي خانه‌هاي بهداشت مشخص كند چراكه عدم نوسازي خانه‌هاي بهداشت منجر به بروز مشكلاتي در بين اهالي اين مناطق خواهد شد.

علي‌زاده، مدير مسكن و شهرسازي استان نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه اكثر اهالي روستاها به بيان اينكه تجهيزات و لوازم خانگي آنها زير آوار است اجازه آواربرداري از مناطق زلزلده را نمي‌دهند، گفت:‌ تاكنون فقط 7 درصد روستاها در شهرستان هريس آواربرداري شده‌اند.

وي با اشاره به وجود 20 بيل مكانيكي در سه شهرستان اهر، ورزقان و هريس، گفت: با توجه به فرصت دو ماهه نوسازي مسكن روستايي در مناطق زلزله‌زده بايد با تعيين اولويت‌ها و لحاظ كردن محدوديت‌هاي تجهيزاتي اقدامات لازم به منظور‌ آواربرداري صورت گيرد.

علي‌زاده با اشاره به وجود 213 دستگاه خودرو آواربرداري در منطقه گفت: هم‌اكنون 200 روستا نياز شديد به آواربرداري دارند كه بايد با تعيين اولويت‌ها آواربرداري ظرف 2 هفته تا 15 روز به نحو احسن از سوي دستگاه‌هاي اجرايي عملياتي شود.

محمديان، رييس جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي نيز در خصوص حصاركشي دام‌ها، گفت: تاكنون 35 روستا در شهرستان هريس درخواست حصاركشي داشتند كه 270 متر مربع حصار كشي صورت گرفته است.

وي ادامه داد:‌ از تهران درخواست تامين 45 هزار متر مربع فنس داشتيم كه به محض وصول، تمامي اين 35 روستا تا فردا فنس‌كشي خواهند شد.

دكتر كوشا، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تبريز هم با اشاره به عدم رعايت فاصله مناسب چادر‌ها يادآور شد: در صورت عدم تجديد آرايش چادرها احتمال بروز بيماري‌هاي ريوي و بيماري‌هاي مشترك حيوان و دام در بين اهالي وجود دارد.

وي با تاكيد بر تخصيص تسهيلات بهداشتي درمناطق زلزله‌زده، گفت: كليه خانه‌هاي بهداشت، مراكز اورژانس و فوريت‌هاي پزشكي در مناطق زلزله‌زده تخريب شده‌اند كه بايد با اختصاص اين تسهيلات در اسرع وقت اين مراكز بازسازي شوند.

محمدي، رييس كل بنياد مسكن استان نيز با تاكيد بر اهميت تسريع در آواربرداري مناطق زلزله‌زده گفت: در حال حاضر براي اتمام آواربرداري در اين مناطق نياز به 50 اكيپ آواربردار داريم.

وي با اشاره به تعهد ساخت 5 هزار واحد مسكوني در سه شهرستان اهر، ورزقان و هريس گفت:‌ 180 واحد ظرف 21 روز آماده مي‌شوند.

وي با اشاره به تعيين اولويت روستاها در آواربرداري و ساخت مسكن روستايي، گفت: به منظور تامين مصالح ساختماني بايد اين اولويت‌بندي‌ها صورت گيرد تا هزينه بارگيري و تخليه مجدد مصالح صرفه‌جويي شود.

محمدي با تاكيد بر كمك خيرين در ساخت واحد‌هاي مسكوني مناطق زلزله‌زده، ادامه داد: دستگاه‌ها بايد متولي شوند تا واحد‌هاي آسيب‌ديده خود را مورد بازسازي قرار دهند.

سردار نقدي، رييس بسيج مستضعفين نيز با تاكيد بر تشكيل مركز اطلاعات به‌روز و مستقيم در منطقه، گفت: با توجه به اينكه تجهيزات آواربرداري در منطقه محدود است بايد پيش از انجام آواربرداري در روستا‌ها مردم به صورت كامل توجيه شوند تا از بروز اختلافات محلي جلوگيري شود.

وي همچنين با اشاره به فعاليت نيروي بسيج و گروه‌هاي جهادي در بازسازي مناطق زلزله‌زده گفت: سازمان بسيج مستضعفين آماده است تا گروه‌هاي جهادي را به منظور كمك به ساخت مسكن خانواده‌هاي بي‌سرپرست و ناتوان به منطقه اعزام كند.

فرماندار شهرستان هريس در پايان اين جلسه ضمن ارايه گزارشي از وضعيت شهرستان، گفت: مشكل برق، گاز، آب شرب و آب مصرفي در تمامي روستاهاي زلزله‌زده حل شده است/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.