خوزستان/

قرارداد چهار میدان نفتی غرب كارون تاشهریورامسال امضا می شود

مدیرعامل شركت نفت و گاز اروندان از امضای قرارداد 4 میدان نفتی غرب كارون تا پایان شهریور خبر داد و گفت: توسعه این میدان ها به مراحل نهایی رسیده و در مدت یك ماه آینده كارهای حقوقی و قراردادی آنها انجام می شود.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ ' سلبعلی كریمی' دراین ارتباط اظهار داشت: میدان های غرب كارون شامل سپهر، سهراب، جفیر و سوسنگرد هم اكنون در مراحل خوبی هستند و تا پایان شهریور اجرایی می شوند.

وی درخصوص اجرای طرح نگهداشت توان تولید در میدان های غرب كارون گفت: این طرح با هدف حفظ توان تولید در میدان های نفتی دارخوین، جفیر و آزادگان به صورت مستمر اجرایی و از روش های معمول نگهداشت تولید در این میدان ها استفاده می شود.

كریمی افزود: در میدان جفیر از روش های دیگری برای نگهداشت توان تولید استفاده می شود و شركت پتروایران متولی این امر است كه همزمان با تولید زودهنگام این میدان، برای نگه داشت توان تولید آن روش های لازم را به كار ببرد.

وی اظهار امیدواری كرد كه امسال تولید میدان های یادآوران و جفیر افزایش یابد.

مدیرعامل شركت نفت و گاز اروندان از تزریق روزانه 250 میلیون فوت مكعب گاز در پنج ماه نخست امسال به میدان دارخوین خبر داد و افزود: توان تولید چاه های منطقه غرب كارون با استفاده از روش های تعمیر و نگهداری حفظ می شود، ضمن آن كه از روش تزریق گاز نیز برای تولید ثانویه از میدان نفتی استفاده می شود.

وی افزود: استفاده از روش های تولید ثانویه برای جلوگیری از كاهش تولید به عنوان یك اصل از سوی شركت ملی نفت ایران ابلاغ شده است و متناسب با رفتار و طبیعت مخزن از این روش ها استفاده می شود؛ بر همین اساس ممكن است در یك مخزن از روش تزریق آب و یا تلمبه های درون چاهی استفاده شود.

كریمی افزود: از روش های بهبود برداشت (IOR) و ازدیاد برداشت (EOR) در شركت نفت و گاز اروندان استفاده می شود؛ ضمن آنكه استفاده از این روش ها جز الزامات شركت و پیمانكاران فعال در پروژه ها است.

وی با بیان این كه هم اكنون یك دكل نفتی در منطقه غرب كارون فعال است، افزود: شمار دكل های فعال در این بخش تا شهریور امسال با توجه به فعال شدن میدان های نفتی به چهار دكل افزایش می یابد.

مدیرعامل شركت نفت و گاز اروندان گفت: نفت قابل برداشت میدان اروند تا كنون حدود 150 میلیون بشكه درنظرگرفته شده است و در صورتی كه قیمت هر بشكه نفت را حدود 100 دلار در نظر بگیریم ارزش نفت قابل برداشت این میدان حدود 10 میلیارد دلار است.

كریمی با اشاره به سرمایه گذاری 135 میلیون دلاری برای توسعه میدان اروند گفت: در صورتی كه تا یك میلیارد دلار برای توسعه این میدان سرمایه گذاری كنیم از نظر اقتصادی به صرفه است، زیرا احتمال مشترك بودن آن وجود دارد.

وی تصریح كرد: قرارداد توسعه میدان اروند با شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی به عنوان یكی از شركت های توانمند داخلی بسته شد و این مهم تاثیر خوبی در رشد توانمندی و ارتقای سطح كیفی شركت های ایرانی فعال در حوزه بالادست صنعت نفت دارد.

كریمی با بیان این كه حفاری دو حلقه چاه میدان اروند به پایان رسیده است، افزود: حفاری سومین چاه این میدان در عمق سه هزار و 200 متری تا حدود یك تا دوماه آینده به پایان می رسد و حداكثر چهار حلقه چاه دیگر از سوی شركت تاسیسات دریایی در این میدان حفر می شود تا به تولید برسد.

وی نفت درجای میدان اروند را 500 میلیون بشكه تا یك میلیارد بشكه برآورد و تصریح كرد: این میدان تا 18 ماه آینده به تولید می رسد. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.