سیاره عطارد در مقارنه با خوشه کندو قرار می گیرد

امروز سیاره گریز پای منظومه شمسی عطارد در مقارنه با خوشه ستاره ای باز کندو عسل قرار خواهد گرفت.

فاطمه خراسانی ، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: سیاره عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است که به این خاطر سطح رو به خورشید آن بسیار داغ و سطح  پشت به خورشید این سیاره بسیار سرد است و مانند ماه که همیشه یک سمتش رو به زمین است این سیاره نیز دائما یک سمتش رو یه خورشید و یک سمتش پشت به خورشید است.
وی افزود:سیاره عطارد کوچکترین سیاره خورشیدی است که با وجود اندازه کوچکش میدان مغناطیسی نیرومندی را دارد که همین امر مو جب چرخش آن با سرعت بالا در منظومه شمسی می شود و منجمان آن را سیاره گریز پای منظومه شمسی یا تیر می نامند.
خراسانی سرعت چرخش این سیاره را  48کیلومتر بر ثانیه که موجب می شود هر 88روز یک بار خورشید را دور بزند دانست و اظهار داشت به دلیل همین سرعت بالا رصد این سیاره کاره آسانی نیست.
وی در خصوص خوشه کندو تصریح کرد: مکان اصلی این خوشه صورت فلکی خرچنگ در فاصله 520 تا 610 سال نوری از ما ناظران زمینی واقع شده که یکی از نزدیک ترین خوشه های باز منظومه شمسی با حاوی  بی شماری ستاره است.
خراسانی تاکید کرد: این خوشه باز ستاره ای شکلی شبیه به کندوی عسل دارد و در تاریکی آسمان با زاویه 95 درجه ای با چشم غیر مسلح قابل رویت است.
وی خاطرنشان کرد: زمان دقیق مقارنه سیاره عطارد و خوشه باکندوی عسل ساعت 7 صبح است و سیاره عطارد در فاصله زاویه ای 7/1 درجه ای جنوب مرکزی خوشه کندوی عسل قرار دارد که فاصلهآنها از خورشید آسمان روز 18 درجه خواهد بود.
گفتنی است: این مقارنه به دلیل روشنایی روز و وجود نور آفتاب برای ایرانیان قابل رویت نمی باشد./عط
برچسب ها: ناظران ، خوشه ، صورت فلکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار