گیلان/

زیان های ناشی از سوزاندن کاه و کلش جدی است

علیرغم هشدار های پی در پی مسئولین استان و اداره کل حفاظت زیست گیلان ، دود آلوده ناشی از سوزاندن کاه و کلش از سوی تعدادی از کشاورزان تنفس در برخی شهرها و روستاها را برای مردم بویژ کودکان وسالمندان مشکل کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان ، مدیر امور ترویج سازمان جهاد کشاورزی گیلان.گفت: اگرچه میزان این آلودگی ها  مقایسه با سال گذشته بسیار کاهش یافته است ،اما هنوز کافی نیست و باید به صفر برسد.

کریم ثابت رفتار افزود: برخی از کشاورزان  گمان می‌کنند که با سوزاندن کاه و کلش آفت‌های به جا مانده در ساقه گیاه برنج نظیر کرم ساقه‌خوار از بین می‌رود ، درحالی که مطالعات و تحقیقات کاملا این ادعای را رد می‌کند و کارشناسان معتقدند ،  با آتش زدن این ساقه و علف‌های حاشیه مزارع بسیاری از میکروارگانیسم‌های مفید خاک هم نابود می شود.

این عضو گروه پژوهشی آمایش سرزمین گیلان ، با بیان این مطلب که خطرناک بودن گازهای تولید شده از سوزاندن کاه و کلش و اثر آنها در تغییرات آب و هوایی به اثبات رسیده است، افزود: گاز حاصل از این آتش سوزی‌ها بسیار سمی و خفه‌کننده است و علاوه بر انسان بر روی گیاهان و جانوران نیز تاثیر منفی دارد.

وی با بیان این مطلب که این ذرات معلق در هوا موجب برونشیت و بروز بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان ریه می‌شوند و سلسله اعصاب انسان و جانوران را مختل و افزایش فشارهای عصبی را در پی‌دارد، خاطر نشان کرد: منواکسید و دی‌اکسیدکربن ناشی از دود کاه و کلش‌ها با بخار آب ترکیب و باران‌های اسیدی ایجاد می‌کند که می‌تواند جنگل‌ها و محیط های آبی را نابودی کند.

"ایرج بنیادی" معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این خصوص گفت:سوزاندن کاه و کلش موجب ضعیف شدن خاک مزرعه شده و ترکیب ساختاری آن را از بین می‌برد و از میزان حاصلخیزی خاک می‌کاهد./س
برچسب ها: زیان ، سوزاندن ، کاه ، کلش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.