تبريز/دانشنامه -

آشنايي با شهرستان اهر

اهر یکی از شهرهای شمالی استان آذربايجان شرقي و مركز شهرستان اهر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز اهر یکی از شهرهای شمالی استان آذربايجان شرقي و مركز شهرستان اهر است. این شهر با ۸۵٬۷۸۲ نفر جمعیت در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، به‌عنوان پنجمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی پس از شهرهای تبريز - مراغه -مرند و ميانه محسوب می‌گردد.

شهر اهر بزرگ‌ترین شهر منطقهٔ ارسباران بوده و به‌عنوان مرکز این منطقه شناخته می‌شود. این شهر برسر جادهٔ تبريز - باکــو و در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز قرار گرفته‌است. اهر از شهرهای تاریخی ايران بوده و سنگ‌نبشته اورارتويي - سغندل و نیز بقایای دژهای ساساني از مهم‌ترین آثار تاریخی این منطقه به‌شمار می‌روند.

برخی نام قدیم اهر را «میمند» دانسته‌اند؛ به گونه‌ای که در کتاب حدودالعالم در سال ۳۷۵ هجری این شهر بدین نام خوانده شده و منطقه‌ای آباد و پررونق شمرده شده‌است.

برخی دیگر ریشهٔ واژهٔ اهر را به معنای درخت «ون» در زبان عربي دانسته‌اند که باتوجه به وجود انبوه این‌گونه درختان در پیرامون شهر، به این نام مشهور گشته‌است.

برخی نیز واژهٔ اهر را تکمیل‌یافته واژهٔ «هور» به معنای خورشید دانسته‌اند که پیش از ورود اسلام به منطقه و در دوران مهر پرستي به این نام معروف شده‌است.

شهر اهر با ۱۳۶۰ متر ارتفاع از سطح دریا در ۴۷ درجه و ۴ دقیقهٔ طول شرقی و ۳۸ درجه و ۲۸ دقیقهٔ عرض شمالی قرار گرفته‌است. این شهر در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و کوه‌های شیور در شمال شرق، بزکش در جنوب و قاشقاداغ در جنوب شرق آن قرار گرفته‌است. رودخانهٔ کیچیک‌چای از داخل، اهرچای از جنوب و علیرضاچای و رنگول‌چای از غرب اهر می‌گذرند.

از لحاظ تغییرات آب و هوایی، بیشینهٔ دمای اهر در فصل تابستان ۳۴ درجهٔ سانتی‌گراد بالای صفر و کمینهٔ دمای آن در فصل زمستان ۲۷ درجهٔ سانتی‌گراد زیر صفر است؛ همچنین میانگین بارش سالانهٔ اهر ۳۱۰ میلی‌متر گزارش شده‌است.

تقسيمات كشوري

شهرستان اهر در سال 1323 تأسيس و براساس آخرين تقسيمات كشوري سال 85، اين شهرستان از 2 بخش مركزي و هوراند تشكيل يافته و داراي 9 دهستان بوده به طوري كه 6 دهستان قشلاق به مركزيت روستاي تازه‌كند، دهستان گويجه بل به مركزيت روستاي خونيق، دهستان اوچ هاچا به مركزيت روستاي يخفروزان دهستان آذغان به مركزيت روستاي آذغان، دهستان بزكش به مركزيت روستاي كرنگاه و دهستان ورگهان به مركزيت روستاي ورگهان در تابعيت بخش مركزي و 3 دهستان دودانگه به مركزيت شهر هوراند، دهستان چهاردانگه به مركزيت روستاي آق‌براز و دهستان ديكله به مركزيت روستاي مجيدآباد در تابعيت بخش هوراند قرار دارند. اين شهرستان از 2 شهر (اهر و هوراند) و تعداد 315 روستا تشكيل يافته است.

جمعیت

برپایهٔ سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، جمعیت شهر اهر بالغ بر ۸۵٬۷۸۲ نفر بوده که از این تعداد، ۴۲٬۷۹۶ نفر مرد و ۴۲٬۹۸۶ نفر زن بوده‌اند؛ همچنین شمار خانوارهای ساکن این شهر، ۲۰٬۸۴۴ خانوار بوده‌است.

از لحاظ میزان سواد نیز از مجموع پاسخ‌دهندگان، ۶۰٬۵۱۹ نفر را افراد باسواد و ۱۷٬۹۲۲ را افراد بی‌سواد تشکیل داده‌اند؛ به عبارت دیگر ۷۷٫۱۵ درصد از ساکنان شهر باسواد و ۲۲٫۸۴ درصد نیز بی‌سواد بوده‌اند./ع





برچسب ها: اهر ، دانشنامه ، تبریز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم صفریان
۲۱:۰۷ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام ممنون اگه امکان داره آمار سرشماری جدید رو بذارین بازم ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۹:۵۵ ۱۰ تير ۱۳۹۸
ممنون عالیه
Iran (Islamic Republic of)
مستعار
۲۳:۱۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مبرا
۱۹:۲۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
عالی بود من که واسه درس ازادمون نوشتم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۰۹ ۱۰ فروردين ۱۳۹۳
واقعا دستتون درد نکنه من که از نوشتن دستم درد کرد . خبلییییییییییییییییییییییییییییییییییی ازتون متشکرم