تقویم روز/

از آغاز ساخت برج پیزا تا دومین انفجار هسته ای

ورود نیروهای سازمان ملل به تهران و بغداد پس از قبول قطعنامه 598، درگذشت بابک معصومی، اختراع سه چرخه تراکتور در انگلستان، درگذشت «یاقوت حِمَوی» جغرافیدان شهیر اسلام، آغاز ساخت برج پیزا در ایتالیا، دومین انفجار هسته‌ای شهر «ناکازاکی»، درگذشت هرمان هسه و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5شنبه 19مرداد 1391 خورشیدی، 20رمضان 1433 هجری و 9 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

دومین انفجار هسته‌ای شهر «ناکازاکی» در ژاپن توسط ایالات متحده امریکا (1945 م)

پس از اولین انفجار هسته‌ای در شهر هیروشیما، در نهم اوت نیز، دومین بمب هسته‌ای امریکا، شهر ناکازاکی ژاپن را به کام مرگ و ویرانی کشاند. در این روز بر اثر بمباران هسته‌ای ناکازاکی در حدود 80 هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی شدند. استعمال بمب هسته‌ای در ژاپن که به انهدام کامل دو شهر پرجمعیت ژاپن و کشتار فجیع صدها هزار نفر انجامید، بزرگ‌ترین فاجعه بشری در طول جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید که پس از گذشت ده‌ها سال، هنوز مورد بحث مطبوعات و محافل سیاسی اجتماعی جهان است.

برگزاری کنگره بزرگداشت رحلت «آخوند ملاحسینقلی همدانی» (1373 ش)

ملا حسینقلی همدانی، از بزرگان عرفای اهل طریقت و رسیدگان سیر و سلوک در سال 1239 ق در همدان به دنیا آمد. کودکی را به شبانی گذراند و سپس در تهران در حوزه شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به شیخ العراقین در رشته معقول درس خواند. او سپس در سبزوار و نجف از محضر عالمان نامداری همچون ملاهادی سبزواری و شیخ مرتضی انصاری حکمت و فلسفه و فقه و اصول را فرا گرفت و در محضر درس اخلاق و عرفان آقا سید علی شوشتری حاضر شد. شیخ محمدبهاری، میرزا جواد ملکی تبریزی، سید حسن صدر و سید جمال الدین اسدآبادی از جمله شاگردان ایشانند. همچنین نامه‌ها و مُنشَآت در آداب سلوک، مناجات‌ها و تقریرات شیخ انصاری، از جمله آثار ملاحسینقلی همدانی هستند. سرانجام این عالم بزرگوار و عارف باللَّه در سال 1272 ش در 72 سالگی در کربلای معلّی به دیدار معبود شتافت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

ورود نیروهای سازمان ملل به تهران و بغداد پس از قبول قطعنامه 598 (1367 ش)

پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از طرف جمهوری اسلامی ایران، آتش‌بس میان طرفین از تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ ش برقرار شد. شورای امنیت پیش از آن و در تاریخ هجدهم مردادماه سال ۱۳۶۷ ش، قطعنامه ۶۱۹ را تصویب کرد که به‌موجب آن، گروه ناظران نظامی ایران و عراق و سازمان ملل (موسوم به یونیماک) که از حدود ۴۰۰ نفر از ۲۵ ملیت مختلف تشکیل شده بود، در مرزهای دو کشور مستقر شدند. اما با وجود پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط جمهوری اسلامی ایران، رژیم عراق که خود نیز آن قطعنامه را پذیرفته بود، تا زمان برقراری آتش‌بس رسمی در مردادماه سال ۱۳۶۷ ش (اوت ۱۹۸۸ م) به تهاجمات خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد و خوی تجاوزگری خود را بار دیگر آشکار ساخت.

فتح مکه‌ معظمه توسط سپاهیان اسلام (8 ق)
به دنبال نقض پیمان صلح حدیبیه توسط کفار قریش سپاه ده هزار نفری اسلام به فرماندهی حضرت محمد (ص) شهر مکه را فتح کرد. پیامبر اسلام (ص) پس از فتح مکه، اهالی آن را امان دادند، در حالی که آن‌ها در مقابل گسترش اسلام مقاومت کرده و پیامبر اکرم و بسیاری از مسلمانان را آزار و شکنجه داده بودند. این رفتار محبت‌آمیز پیامبر، باعث شد تا قبیله‌ قریش به اسلام ایمان آورد. بدین ترتیب، مکه بدون هیچ گونه درگیری و خونریزی فتح شد.

درگذشت بابک معصومی، بازیکن و کاپیتان پیشین تیم ملی فوتسال (1390 ش)


بازیکن و کاپیتان پیشین تیم ملی فوتسال کشورمان که توانسته بود سرطان را پشت سربگذارد و به میادین فوتسال برگردد، عصر روز چهارشنبه 19 مرداد به دیار باقی شتافت. بابک معصومی عصر روز چهارشنبه 19 مرداد به دلیل سکته مغزی دار فانی را وداع گفت. معصومی قبل از این توانسته بود بیماری سرطان خون را پشت سربگذارد و به میادین فوتسال برگردد.

اختراع سه چرخه تراکتور در انگلستان (1897 م)
«تراکتور» توسط یک انگلیسی به نام «جیمز روبرتسون» که کشاورز و کشاورززاده بود اختراع شد. این تراکتور که برای تسریع در امر شخمزدن زمینهای زراعتی خانواده «روبرتسون» بوجود آمده بود، سه چرخ کوچک داشت و توسط یک موتور دو سیلندری کار می‌کرد. به علت اهمیت فراوانی که این ماشین نو ظهور داشت دولت انگلستان به تکامل آن همت گماشت و در نتیجه، تراکتورهای امروزی بوجود آمدند.

مرگ محمود درویش؛ شاعر مبارز فلسطین (2008 م)

محمود درویش در سال ۱۹۴۱ م در البروه روستای شرقی عکا متولد شد. «گنجشگ‌های بی‌بال»، «برگ‌های زیتون»، «عاشقی از فلسطین»، «گنجشک‌ها در الجلیل می‌میرند»، «چرا اسب را تنها گذاشتم» و «از آنچه که کرده‌ای پوزش مخواه» از کتاب‌های این شاعر است. «روزهای بعد از این اتفاق» اثر خوانده شده درویش در سراسر فلسطین و جهان عرب پخش شد و نام وی بر سر زبان‌ها افتاد. این شاعر دنیای عرب، آن چیزی را می‌دید که بسیاری نمی‌توانستند: در نگاه به زندگی، سیاست و حتی مردم اطرافش متفاوت بود و احساسش را طوری با کلمات بیان می‌کرد که به‌نظر می‌رسید واژه‌ها تنها برای او ساخته شده‌اند. اشعاری علیه جنایات رژیم صهیونیستی که سرانجام سبب شد درویش وطنش را ترک کند. چیزی نگذشت که آثار درویش یکی پس از دیگری به چاپ رسید و وی در طول فعالیت تقریباً چهل ساله خود بیش از ۳۰ مجموعه شعر و هشت اثر منثور به چاپ رسانید. محمود درویش در حالی در نهم آگوست سال ۲۰۰۸ م در ۶۷ سالگی از دنیا رفت.

درگذشت «یاقوت حِمَوی» جغرافیدان شهیر اسلام (626 ق)
عبداللَّه یاقوت بن عبداللَّه رومی معروف به یاقوت حِمَوی از ادبای شهیر قرن هفتم هجری در سال 539 ق در بغداد به دنیا آمد. او سفرهای بسیار کرد و ضمن این سفرها به مطالعه نیز می‌پرداخت، تا این که در جریان حمله‌ی چنگیز خان مغول به ماوراءالنهر، او به موصل و سپس به حلب در سوریه گریخت و سرانجام در همان شهر نیز درگذشت. از آثار برجسته و ماندنی این ادیب می‌توان به مُعْجَمُ البُلدان و مُعْجَمُ الاُدَبا اشاره کرد.

درگذشت هرمان هسه، برنده جایزه نوبل ادبیات (1962 م)

هرمان هسه در ۲ ژوئیه ۱۸۷۷ م در شهر کالو واقع در کشور آلمان به دنیا آمد. رمان «زیر چرخ» از محوری‌ترین نوشته‌های این نویسنده است که در سال ۱۹۰۶ م منتشر شد. این رمان منعکس‌کننده نشانه‌های موجود در مجموعه آثار اوست. این کتاب، نمایشی از تضاد بین آزادی‌های فردی و فشارهای تخریبی در جوامع مدرن است. رمان‌های هسه یکی پس از دیگری به انتشار رسیدند تا فعالیت‌های ادبی او در نهایت در سال ۱۹۴۶ م برایش جایزه نوبل ادبیات را به ارمغان آورد. او علاوه بر جایزه نوبل، هشت جایزه ادبی دیگر از جمله جایزه جهانی گوته را به دست آورده است. طی عمر ۸۵ ساله خود، هسه زندگی پر از فراز و نشیبی را تجربه کرد. هسه سرانجام، نهم اوت ۱۹۶۲ م در سن ۸۵ سالگی در تسین واقع در سوئیس درگذشت.

19 مرداد در هشت سال دفاع مقدس
شكسته شدن سد دفاعی دشمن در دارخوین60.
گلوله باران مناطق مسكونی آبادان به وسیله توپخانه عراق61.
سقوط یك فروند هلیكوپتر عراق با آتش پدافند هوایی ایران در منطقه جنوب.
در گلوله باران آبادان دو تن شهید و 15 تن مجروح شدند.
ادامه درگیری میان نیروهای " تیپ75 ‌ظفر " و ارتش عراق در اطراف شهر " زور " و " خورنوازان "66 .
حمله ارتش عراق به مواضع مبارزان كرد در شمال این كشور .
اعلام آمادگی كمیته صلیب سرخ در زمینه بازگرداندن اسراء 67

برخی از رویدادهای 9 اوت
1173: کار ساختن برج تاریخی «پیزا Pisa» در ایتالیا آغاز شد که نزدیک به دو قرن دو طول کشید.
1805: اتریش، روسیه و انگلستان ضمن امضای پیمانی در سن پترزبورگ اتحادیه تازه ای بر ضد ناپلئون تشکیل دادند.
1849: پادشاهان اتریش و روسیه متحد شدند و جمهوری مجارستان را از میان بردند تا در آن منطقه از اروپا، اندیشه جمهوری طلبی ریشه نگیرد.
1902: ادوارد هفتم بر جای مادرش ملکه ویکتوریا نشست و پادشاه انگلستان شد.
1942: گاندی رهبر انقلاب استقلال هند از استعمار انگلستان و مبتکر «مبارزه منفی» بازداشت شد.
1965: سنگاپور از فدراسیون مالزی جدا شد و اعلام استقلال کرد.
1973: دانشمندان شوروی سفینه «مارس - 7» را به سوی ستاره مریخ فرستادند.
1990: شورای امنیت به اتفاق آراء انضمام کویت به عراق را ابطال کرد.

برای
مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، کشکول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار