ارومیه/

جهاد کشاورزی در استانداردسازی محصولات کشاورزی تعلل می‌کند

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی گفت: با وجود اعلام اهمیت استانداردسازی محصولات کشاورزی اما جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در زمینه معرفی محصولات تولیدی استان برای تعیبن استاندارد تعلل می‌کند.

منصور جلایر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: در زمینه استانداردسازی محصولات کشاورزی در سطح استان فعلاً اقدام قابل توجهی انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه موضوع استانداردسازی محصولات کشاورزی شامل سموم باقی مانده در تولیدات کشاورزی است، تصریح کرد: استاندارد قابل استفاده بودن محصولات کشاورزی شامل میزان سمی است که در این محصولات وجود دارد و اداره کل استاندارد بر اساس این آیتم محصول را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی از تشکیل کمیته‌ای در این زمینه خبر داد و افزود: در سطح استان کمیته‌ای برای تعیین استاندارد محصولات کشاورزی تشکیل شده است که اداره کل استاندارد نیز در آن عضویت دارد به طوری که باید در این کمیته جهاد کشاورزی استان یکی از محصولات خود را برای تعیین استاندارد معرفی کند تا بتوانیم در زمینه تعیین استاندارد آن اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه متولی اصلی در این زمینه سازمان جهاد کشاورزی استان است، خاطرنشان کرد: ما در این زمینه می‌توانیم نتایج نظارتی خود را مستند کرده و در کمیسیون بیاوریم.

جلایر یکی از این مصوبات را کنترل سموم بر اساس استانداردهای ملی عنوان کرد و گفت: باید سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه اعلام آمادگی کند و درخواست‌های خود را برای ما مطرح کند تا فرآیند را تعریف کنیم چرا که اداره کل استاندارد استان مستقلاً نمی‌تواند وارد مجموعه جهاد کشاورزی شود.

وی با بیان اینکه تا کنون یک جلسه کمیته ویژه در این زمینه تشکیل شده است، اظهار داشت: اگر در این کمیسیون به نتیجه برسیم می‌توانیم وارد عمل شویم.

جلایر با اشاره به فاقد سم بودن محصولات ارگانیک، تصریح کرد: در راستای گسترش تولید این محصولات که فاقد سموم کشاورزی هستند باید اقدام شود.

وی با بیان اینکه در بحث صادرات نیز باید به این موضوع توجه شود، افزود: توجه به میزان سموم محصولات کشاورزی سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

جلایر اعلام کرد: اداره کل استاندارد مکلف به بررسی و صدور استاندارد است و اگر سازمان جهاد کشاورزی در راستای تعیین استاندارد محصولات کشاورزی اقدام کند ما می‌توانیم در این زمینه گام برداریم.

وی با تاکید بر همکاری هر چه بیشتر سازمان جهاد کشاورزی استان در این زمینه، گفت: باید سازمان جهاد کشاورزی در این راستا ورود یابد و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط استان نیز همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی با بیان اینکه استانداردسازی محصولات کشاورزی از نظر میزان سموم موجود در آن‌ها یکی از الزامات است، اظهار داشت: در تمام استان‌ها در این زمینه ضعیف عمل شده است در حالی که این موضوع حائز اهمیت است و ما این موضوع را به جهاد کشاورزی استان اعلام کرده‌ایم.

جلایر با تاکید بر توجه هر چه بیشتر مسئولان استان به این موضوع، افزود: باید فرآیند استانداردسازی محصولات کشاورزی را طی کنیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.