افزايش ديابت نوع دو در مادران باردار پر استرس

مادران باردار در معرض استرس‌هاي اجتماعي بيشتر از افراد ديگر به ديابت نوع دو مبتلا مي‌شوند.

به گزارش گروه علمي،‌پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه فاسب، محققان مركز فيزيولوژي استرس در دانشگاه مينه سوتا براساس يك تحقيق دريافتند كه استرس در مادران باردار علاوه بر ايجاد ديابت در آنها، نوزادان آنها را نيز دچار چاقي و افزايش وزن مي‌كند كه اين مساله مشكلاتي را براي مادر و نوزاد ايجاد مي‌كند.

براساس اين گزارش محققان افزودند: اگر چه فشار و استرس در بدن مادران را نمي‌توان كاهش داد و يا حذف كرد اما مي‌توان با دستكاري نوروپپتيد (NPY) Y‌ در چربي احشايي كه ترشح بيش از حد آن در مواقع استرس منجر به افزايش ميل غذا مي‌شود، از وقوع چاقي ناشي از استرس در نسل بعدي جلوگيري كرد.

نتايج ديگر اين مطالعه افزود: استرس مادران هم از لحاظ رواني و هم از لحاظ متابوليكي مي‌تواند عارضه پره ديابت (عدم تحمل گلوكز) و چاقي شكمي را در نسل بعدي افزايش دهد و در مادران پر استرس NPY‌ در پلاسما و گيرنده‌هاي  y2‌ در چربي احشايي نقش مهمي را در ايجاد چاقي شكمي و سندروم متابوليك در نوزادان تازه متولد شده ايفا مي‌كنند.

به گفته محققان، ترشح بيش از حد NPY‌ در مواقع استرس نه تنها باعث افزايش ميل به غذا مي‌شود بلكه عوارضي هم چون فشارخون بالا، ديابت و بيماري‌هاي قلبي – عروقي را به دنبال دارد.

نتايج به دست آمده از اين تحقيق مؤيد اين مسئله است كه با وجود اين دلايل بسيار، زنان باردار نبايد تحت فشار و تنش قرار گيرند و اين تحقيق مي‌تواند بينش‌هاي جديدي را براي مقابله با اثرات منفي استرس فراهم كند تا حتي در زماني كه اين امكان وجود ندارد، بتوان عوامل استرس‌زا را از ميان برد. / ح
برچسب ها: دیابت ، بارداری ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار