شناسایی و جداسازی گیاهچه جنسی از غیر جنسی در ارقام کامکوات

پژوهشگر کشورمان در طرحی به شناسایی و جداسازی گیاهچه جنسی از غیر جنسی در ارقام کامکوات( یک نوع از ارقام مرکبات) به کمک نشانگر ISSR پرداخت .

میترا امین پژوهشگر شناسایی و جدا سازی گیاهچه جنسی از غیر جنسی در ارقام کامکوات در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران، افزود: گیاه کامكوات ( یک نوع از ارقام مرکبات) را با یک والد پدری به طور مصنوعی تلاقی دادیم و بعد میوه های کامکوات را که محصول این تلاقی بوده را برداشته و بذر این میوه ها را استخراج کردیم و بعد آن را کشت کردیم.
 
وی گفت: کامکوات مانند تمام خانواده مرکبات خاصیت چند جنسیتی دار یعنی از یک بذر چند گیاه رشد می کند که فقط یکی از آن گیاهان منشا جنسیتی دار یعنی حاصل آن تلاقی خاص بوده و بقیه منشاء غیر جنسی دارند کاملاً مشابه والد مادری یا همان کامکوات است دارد.
 
امین تصریح کرد: DNA برگچه های آن ها را به دو روش استخراج کردیم و بعد به کمک نشانگر ISSR این ها را از هم تفکیک کردیم که این شامل گرفتن عکس از باند هر گیاهچه و مقایسه آن با والد مادری یا همان کامکوات بوده است.
 
وی خاطر نشان کرد: نتایج نشان داد از 94 گیاهچه، 64 گیاهچه جنسی و بقیه غیر جنسی بودند و این نشان می دهد که ISSR نشانگر کارآمدی برای تفکیک بوده است./عط
برچسب ها: گیاه ، کامکوات ، گیاهچه ، مصنوعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.