در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بیش از 600 هزار نفر در آزمون سراسری امسال پذیرفته می‌شوند

نحوه چگونگی و زمان انتخاب رشته، جزئیات نرم افزار مجازی انتخاب رشته و زمان اعلام نتایج از موضوعات مهمی بود که در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته مورد بحث قرار گرفت.

دکتر حسین توکلی، مشاور رئیس سازمان سنجش کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه در آزمون سراسری سال 91 ، یک میلیون و شصت و شش هزار و دویست و هفتاد و چهار داوطلب تقاضانامه الکترونیکی ثبت نام را تکمیل کرده اند، اظهار داشت: این آمار نسبت به داوطلبان سال قبل 66 هزار نفر کمتر و نسبت به سال 89 بیش از دویست و بیست هزار نفر کمتر بوده است.
وی تصریح کرد: شصت درصد داوطلبان آزمون سراسری سال 91 را زنان و چهل درصد را آقایان تشکیل داده اند که از مجموع داوطلبان نهصد و سی و دو هزار و چهارصد و هفتاد و سه داوطلب در جلسه آزمون حاضر شده اند و به عبارتی 87.45 درصد داوطلبان در کنکور شرکت داشته اند.
مشاور رئیس سازمان سنجش کشور با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش آزمون سراسری امسال 573 هزار نفر است، گفت: با اعمال ضریب ریزش ما بیش از 600 هزار نفر را به عنوان قبول شده نهایی اعلام خواهیم کرد و همه داوطلبان حاضر بر سر جلسه مجاز به انتخاب رشته شده اند.
وی با بیان اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی از هفته گذشته بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور جهت مطالعه داوطلبان قرار داده شده است، افزود: همچنین از 15 مرداد ماه دفترچه های راهنما از طریق باجه های مرکزی پست شهرستان ها و شهرهای اصلی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.  
توکلی ادامه داد: داوطلبان فرصت دارند از 17 لغایت 23 مرداد ماه فرم الکترونیکی انتخاب رشته خود را تکمیل نمایند.
وی با اشاره به اینکه حدود 450 هزار نفر از داوطلبان مجاز به انتخاب دوره های روزانه هستند، اظهار داشت: این افراد می توانند علاوه بر دوره روزانه رشته های تحصیلی شبانه، نیمه حضوری، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی و بین الملل دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را نیز انتخاب نمایند.
مشاور رئیس سازمان سنجش کشور گفت: داوطلبان در هنگام ثبت نام علاقه مندی خود را برای حضور در دوره های پیام نور، غیر انتفاعی و نیز دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی اعلام کرده اند اما هم اکنون نیز این فرصت ایجاد شده تا افرادی که در گذشته این گزینه را انتخاب نکرده اند، در صورت تمایل امکان حضور در این دوره ها را داشته باشند.

*اسامی داوطلبان رشته های نیمه متمرکز برای آزمون عملی نیمه دوم مهرماه منتشر می شود

توکلی تصریح کرد: دانشگاه پیام نور بیشترین ظرفیت را برای پذیرش دانشجو داراست و پس از آن دوره های روزانه و غیر انتفاعی در رتبه های بعدی جذب دانشجو قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه آزمون سراسری دو روش متمرکز و نیمه متمرکز برای پذیرش دانشجو دارد، گفت: اکثر رشته های تحصیلی به روش متمرکز هستند که کد رشته محل آنها در دفترچه راهنما درج شده و داوطلبان پس از انتخاب رشته براساس نمرات اکتسابی و اولیت کد رشته های انتخابی خود پذیرش شده و به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی معرفی می گردند.
مشاور رئیس سازمان سنجش کشور با اشاره به اینکه روش نیمه متمرکز برای رشته هایی است که نیاز به مصاحبه، معاینه، آزمون عملی یا تشریحی دارند، افزود: معمولاً ما تا چند برابر ظرفیت این گونه رشته ها از بین داوطلبان انتخاب می کنیم و فهرست اسامی آنها در نیمه اول مهرماه همراه با برنامه زمانی مربوط به آن اعلام خواهیم کرد.
توکلی ادامه داد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته نتایج نهایی رشته های متمرکز در نیمه دوم شهریور ماه اعلام خواهد شد.
وی تأکید کرد: بیش از دو سوم افراد مجاز به انتخاب رشته پذیرفته خواهند شد و به بیان ساده تر از هر سه نفر، دو نفر وارد دانشگاه می شوند.
توکلی با بیان اینکه سه دفترچه انتخاب رشته برای داوطلبان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: دفترچه های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی، هنر و زبان های خارجه از طریق پست برای داوطلبان قابل دسترسی بوده و بر روی سایت سازمان سنجش نیز قرار داده شده اند.
مشاور رئیس سازمان سنجش کشور افزود: داوطلب باید با توجه به علاقه مندی خود و تحقیقات پیرامون این رشته ها فرم انتخاب رشته الکترونیکی را تکمیل کند.

*نرم افزار انتخاب رشته مجازی از خدمات ویژه سازمان سنجش برای داوطلبان است

وی ادامه داد: سازمان سنجش آموزش کشور برای اینکه داوطلبان بتوانند با آگاهی بیشتر و اطلاعات لازم اقدام به انتخاب رشته نمایند، یک بسته راهنمای انتخاب رشته را پیش بینی کرده است که شامل ویژه نامه راهنمای انتخاب رشته، کتاب انتخاب آینده شامل خصوصیات رشته ها و یک نرم افزار انتخاب رشته مجازی است.
توکلی تصریح کرد: این نرم افزار از ساعت 22 روز 13 مرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده شده و هر داوطلب می تواند با مراجعه به سایت و پرداخت مبلغ ده هزار تومان به صورت الکترونیکی از اطلاعات و خدمات آن استفاده نماید.
مشاور رئیس سازمان سنجش کشور یادآور شد: ارائه نرم افزار انتخاب رشته مجازی فراتر از وظایف سازمان سنجش بوده و از خدمات ویژه ای است که برای داوطلب در نظر گرفته شده و درآمد آن به خزانه واریز می شود.
وی اظهار داشت: پس از پرداخت هزینه، داوطلب می تواند وارد سایت شده و بر اساس دستور العمل با کد عبور و رمزی که در اختیار وی قرار داده می شود اقدام به وارد کردن اطلاعات خواسته شده از کارنامه به نرم افزار نماید.
توکلی ادامه داد: اطلاعات داوطلب دقیقاً با اطلاعات فرد مشابه وی در سال گذشته تطبیق داده شده و در نهایت حداکثر 250 تا 300 کد رشته محل در اختیار فرد قرار داده می شود.
مشاور رئیس سازمان سنجش کشور در خصوص کد رشته محل هایی که نسبت به سال گذشته تغییر کرده اند، گفت: در این نرم افزار Code و Decode داده شده که علاوه بر کد رشته محل، اطلاعات آن برای نمونه مهندسی برق دانشگاه X را نیز نمایش داده و داوطلب می تواند کد رشته محل های مورد نظر خود را با دفترچه راهنما تطبیق دهد.

*332 هزار کارشناس متخصص انتخاب رشته برای کمک به داوطلبان تربیت شده اند

وی در ادامه گفت: توان علمی داوطلبان کنکور در سالهای مختلف می تواند با هم متفاوت بوده و داوطلبی که امسال رتبه قابل قبولی را به دست آورده، سال آینده ممکن است در جمع داوطلبان با وجود درصدهای بالاتر و بهتر رتبه پایین تری را کسب کند.
توکلی در پاسخ به سئوال بیننده ای که گفته بود در مدت زمان دو ساعت دو نوع کارنامه برای او صادر شده، اظهار داشت: این مسأله امکان نداشته و ممکن است فرد در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده باشد و در کارنامه خود فقط به قسمت اول نمرات توجه کرده و از نمرات سایر گروه های آزمایشی غافل بوده باشد.
وی ادامه داد: برای داوطلبان نظام جدید آموزش متوسطه که از سال 1384 امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان آنها به صورت کشوری برگزار شده نمرات تراز شده دروس امتحانات نهایی آنها با تأثیر مثبت حداکثر 25 درصد در رتبه آنها اعمال شده است.
مشاور رئیس سازمان سنجش کشور در خصوص تأثیر ترتیب نوشتن رشته ها برای قبولی گفت: هر داوطلب مجاز است که صد کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته الکترونیکی وارد کند که این رشته ها باید بر ترتیب تقدم علاقه وی باشد چراکه ممکن است این فرد در انتخاب های اول خود قبول شده و حسرت رشته هایی که در پایین تر از آن نوشته، در دلش باقی بماند.
توکلی افزود: سازمان سنجش علاوه بر کارشناسان متخصص خود امسال 332 هزار کارشناس برای انتخاب رشته تربیت کرده است که می توانند کار انتخاب رشته را بدون چشم داشت و سوء استفاده های مالی برخی مؤسسات آزاد برای داوطلب انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط داوطلبان می توانند فقط دوبار در آزمون سراسری در دوره های روزانه پذیرفته شوند، گفت: برای نمونه داوطلبانی که امسال در دوره روزانه پذیرفته شوند حتی با انصراف قطعی از تحصیل نیز حق شرکت در کنکور سال آینده را ندارند.
مشاور رئیس سازمان سنجش کشور خاطرنشان کرد: این مطلب که برخی از کارشناسان به داوطلبان پیشنهاد می کنند که دوره های دیگر مانند شبانه یا نیمه حضوری را انتخاب کرده و در صورت نبود علاقه از تحصیل انصراف دهند، مطلب درستی نبوده و در واقع با این کار حق تحصیل از داوطلب دیگری گرفته می شود. /عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
سلام تو رو خدا جوابمو بدین .من تو نرم افزار انتخاب رشته احتمال 76درصد رادیو لوژی رفسنجان داشتم با اینکه رتبم خوب نشده بود ولی مجاز شدم به نظرتان قبولم؟
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۷:۵۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
تا چه رتبه ای مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه میشیم؟؟؟؟