در بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان اهواز مطرح شد

حذف جنسيتي با بومي‌سازي علوم مغاير است

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز درانتقاد از كاهش ظرفیت پذیرش داوطلبان دختر و پسر در برخي از رشته‌‌ها‌‌ي دانشگاهي بيانيه‌اي را منتشر كردند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران ،‌‌ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بیانیه‌ای انتقادي نسبت به کاهش ظرفیت پذیرش دختر و پسر در این دانشگاه منتشر كردند.

 متن کامل بیانیه بدين شرح است:

 این روزها آن‌دسته از داوطلبانی که با موفقیت مرحله اول کنکور را پشت سر گذاشته‌اند مشغول انتخاب رشته و به نحوی انتخاب قسمت مهمی از آینده خود هستند. در این شرایط شاهد اتخاذ تصمیمی از سوی برخی مسئولان هستیم که هر کسی را به حیرت وا می‌دارد. اگر به ستون دانشگاه شهید چمران اهواز در دفترچه انتخاب رشته مراجعه کنید مشاهده خواهید كرد که این دانشگاه برای سال تحصیلی 92-91 در تمام رشته‌های گروه ریاضی فیزیک (به جز یک گرایش رشته اقتصاد) و در بیشتر رشته‌های گروه علوم تجربی (13 رشته پسر و 6 رشته دختر) اقدام به پذیرش دانشجوی پسر کرده است و از آن طرف هم در رشته‌های گروه علوم انسانی بیشتر به جذب دانشجوی دختر (11 رشته دختر و 7 رشته پسر) می‌پردازد.

 در این بین سوالاتی شکل می گیرد که از مسئولان انتظار پاسخ به آنها می‌رود:

این تصمیم با قانون بومی سازی دانشگاه‌ها در تضاد نیست؟ مگر نه همین تابستان سال گذشته بود که وزارت علوم اعلام کرد که اولویت جذب دانشجو با شیوه بومی‌گزینی است و در این مورد هم خانم‌ها در اولویت‌اند؟ آیا در گروه علوم ریاضی-فیزیک و علوم‌تجربی این‌چنین عمل شده است؟

 چرا داوطلبان دختر باید از امکان تحصیل در شهر و استان خود (و چه بسا به طور کلی از تحصیل، مثل خانم‌هایی که امکان تحصیل در خارج استان را ندارند) محروم شوند؟

 بر طبق کدام قانون باید عده‌ای از تحصیل در یک رشته منع و مجبور به انتخاب رشته دیگر شوند؟ آیا این تصمیم در راستای عدالت اجتماعی قرار دارد؟ آیا دیگر برای استان و مردم محروم آن، این همه بی‌عدالتی کافی نیست؟

در همین راستا انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان نماینده قشر دانشجو و مردم، از وزارت علوم و مسئولان مربوطه در دانشگاه شهید چمران اهواز به خصوص ریاست دانشگاه و معاون آموزشی دانشگاه تقاضا دارد سریعا نسبت به برطرف كردن مشکل پیش آمده اقدام كرده و به نگرانی‌های موجود پایان دهند و امکان تحصیل در همه رشته‌های دانشگاه شهید چمران را به طور مساوی برای همه داوطلبان کنکور اعم از مرد و زن فراهم آورند، هم چنین از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری و اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهاي پيام/ر

 


برچسب ها: اهواز ، بیانیه ، ظرفیت ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار