دانشمندان اعلام کردند سرانجام به راز چگونگي ذخيره سازي و محبوس ماندن حجم زيادي گاز دي اکسيد کربن در اعماق آبهاي اقيانوس منجمد جنوبي پي برده اند .

به گزارش خبرنگارگروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز،اکتشاف جديد به دانشمندان در شناسايي  تاثيرات ناشي از تغييرات آب و هوايي بسيار کمک مي کند.
ريچارد ماتيئر اقيانوس شناس و يکي از دانشمندان دست اندرکار در انجام اين مطالعه اعلام کرد :  «  با شناسايي مکانيسم هايي که در فرايند انتقال کربن از لايه هاي سطحي اقيانوس به لايه هاي عميق دخالت دارند ، مي توان هر چه بهتر درباره نحوه تاثير گذاري تغييرات آب و هوايي کره زمين اظهار نظر کرد . »
تازه ترين تحقيقات گروهي از دانشمندان انگليسي و استراليايي نشان داد جريان هايي که دي اکسيد کرين را از لايه هاي سطحي به اعماق اقيانوس منتقل مي کنند در نقاط و تحت شرايط خاصي شکل مي گيرند .

به موجب يافته هاي جديد ، ترکيبي از عوامل همچون وزش باد ، جريان هاي دريايي و گرداب ها شرايطي را فراهم مي کنند تا کربن از لايه هاي سطحي به اعماق اقيانوس کشيده شود و  در آنجا براي دهها سال تا قرن هاي متمادي محبوس بماند . پهناي  برخي از جريان هاي دريايي که در اين فرايند تاثير گذار است ، به بيش از هزار کيلومتر مي رسد .
در ديگر نواحي جريان هاي دريايي در چارچوب بخشي از چرخه طبيعي ، کربن را به اتمسفر باز مي گردانند . /ع

اقيانوس ها با جذب دي اکسيد کربن انتشار يافته از احتراق سوختهاي فسيلي ، روند تغييرات آب و هوايي کره زمين را مهار مي کنند . اقيانوس منجمد جنوبي بزرگترين محل جذب و محبوس سازي کربن به شمار مي رود ،  چرا که بيش از حدود چهل درصد گاز CO2 توليد شده ناشي از فعاليتهاي بشر را در اعماق دل خود جاي داده است .

ولي تاکنون دانشمندان به علت دور بودن و وسعت عظيم اقيانوس منجمد جنوبي ، درباره چگونگي مکانيسم دخيل در اين فرايند مطمئن نبودند .

در هر حال اقيانوس منجمد جنوبي شبکه اي عظيم از چاهک هاي دي اکسيد کربن را در خود جاي داده است . دانشمندان محل محبوس سازي کربن را در اين اقيانوس در فاصله بين عرض هاي جغرافيايي سي و پنج تا شصت و پنج درجه جنوبي و ميزان آن معادل يک و نيم ميليارد تن دي اکسيد کربن در سال يه به عبارتي بيش از حجم  گازهاي گلخانه اي انتشار يافته سالانه در ژاپن تخمين مي زنند .

به گزارش خبرگزاري رويترز ، دانشمندان نگران اين مسئله هستند که روند گرم شدن کره زمين در نهايت با تغيير الگوهاي وزش باد و جريان هاي دريايي ،‌ موجب اختلال در اين چرخه طبيعي شود .
دانشمندان مي گويند با بررسي عملکرد اقيانوس منجمد جنوبي و استفاده از شبکه جديد نظارت و پايش و  با به کارگيري دستگاه هاي روبوتيک اقيانوس پيما ، پژوهشگران بهتر مي توانند به نحوه تغييرات به وجود آمده در درياها حد فاصل استراليا تا قطب جنوب پي ببرند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.