سمنان/

رشد بیش از 58 درصدی تولید زردآلو در استان سمنان/شاهرود همچنان رکورد دار

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از تولید 65 هزار و 550 تن زرد الو در این استان خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از 58 درصد رشد داشته است ..

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ؛ لطف الله رضایی با اعلام این خبر گفت : متوسط تولید زردآلو در این استان 41 هزار307 تن بوده است .

رضایی گفت: عدم خسارت ناشی از عوامل طبیعی، مدیریت مطلوب باغ ها، افزایش 208 هکتاری مساحت باغ ها و افزایش عملکرد در واحد سطح از عوامل مهم افزایش تولید در سالجاری بوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه شهرستان شاهرود با سه هزار و 850 هکتار70 درصد باغ های زیر کشت زدآلو استان را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: دامغان حدود یک هزار و 100 هکتار(20 درصد) و سایر شهرستان ها در مجموع 10 درصد از باغ های زردآلوی استان را به خود اختصاص داده اند.

وی تصریح کرد: همچنین حدود 52 درصد از باغ های زردآلو استان سمنان درجه یک، 35 درصد درجه دو و 13 درصد درجه سه هستند.

رضایی افزود: 80 درصد زردآلوی استان به استان های تهران، گلستان، مازندران، فارس، اصفهان، گیلان و 10 درصد نیز به کشورهای آسیای میانه صادر و مابقی در استان مصرف می شود.

وی گفت: عمده ارقام تجاری زردآلوی استان رجبعلی، قوامی، جهانگیری، نوری و... هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود : توسعه باغ های زردآلو، اصلاح و بهسازی باغ های جدید، حذف و جایگزینی باغ های درجه سه با درجه یک، توسعه صنایع فرآوری مربوطه، افزایش و ارتقای مکانیزاسیون و تغذیه باغ ها، نظارت بر تولید نهال گواهی شده و استاندارد و شناسنامه دار از مهمترین برنامه های سازمان در ارتقای کیفیت و افزایش تولید زردآلو است.

رضایی افزود: پیش بینی می شود در طول برنامه پنجم، سطح باغ های زرد آلوی استان سمنان یک هزارو 480 هکتار افزایش یابد.

استان سمنان پنج هزار و 500 هکتار باغ زردآلو دارد که چهار هزار و 625 هکتار بارور و 875 هکتار نهال است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.