عارفي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بازنگري در سياست كنترل جمعيت اولويت كميسيون اجتماعي است

نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به لزوم بازنگري در سياست كنترل جمعيت گفت: مجلس با برگزاري نشست‌هاي مشترك با دولت افق رشد جمعيت متناسب با شرايط كشور را بررسي مي‌كند.

فرج الله عارفي نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري درباره لزوم بازنگري در سياست كنترل جمعيت اظهار داشت: آنچه كه رهبري نسبت به آن اظهار نگراني كرده اند واقعيتي است كه اگر مورد توجه قرار نگيرد ظرف دهه آينده دچار مشكل جمعيتي خواهيم شد.

وي در ادامه با گله مندي از مسئولين دولتي درخصوص تداوم سياست كنترل جمعيت اظهار داشت: در اوايل دهه هفتاد لازم بود براي ايجاد هماهنگي بين منابع و امكانات، رشد جمعيت كنترل شود اما با گذشت 20 سال از آن برهه زماني ، مسئولين بايد براي اين دهه هم تدابيري اتخاذ مي‌كردند تا رشد متوازن جمعيت  شكل بگيرد.

نايب رئيس كميسيون اجتماعي جمعيت جوان را براي يك كشور فرصت دانست و اظهار داشت: درصورت عدم برنامه ريزي، پيش بيني‌ لازم و همچنين فراهم نكردن امكانات ممكن است كمبود جمعيت جوان براي كشور مشكلاتي ايجاد كند كه مسئولين بايد توجه جدي داشته باشند.

نماينده مردم جيرفت در خانه ملت با تأكيد براينكه با كاهش جمعيت و نيروي كار بر ميزان مشكلات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور نيز اضافه خواهد شد تصريح كرد: بسياري از كشورهايي كه رشد متوازن جمعيت را مورد توجه قرار نداده و فقط به يك بعد يعني كنترل مواليد پرداخته اند با آسيبهاي جدي مواجه هستند، بنابراين ضروري است كه در كنار توسعه امكانات، رشد جمعيتي يا رشد مواليد را نيز در نظر داشته باشيم.

نايب رئيس كميسيون اجتماعي به راهكارهاي حل اين معضل اشاره كرد و اظهار داشت: با برگزاري نشست مشترك بين مسئولين مركز‌ آمار ايران، متخصصان جمعيت شناسي و كارشناسان، متخصصان و برنامه ريزان امور اقتصادي با مجلس و دولت بايد افقي طراحي شود تا براساس آن رشد جمعيت متناسب با شرايط كشور پيش بيني شود.

عارفي با بيان اينكه منابع ثروت در ايران فراوان است و مشكلات ما به بخش‌هاي ديگري اختصاص دارد تصريح كرد: اگر براي رشد جمعيت به صورت متوازن بين جمعيت، امكانات، منابع و ايجاد اشتغال و سرمايه گذاري در بخش توليد برنامه ريزي شود قطعا جمعيت جوان خواهد توانست قدرت فوق العاده اي بيافريند و نسل آينده ما را تأمين و تضمين كند.

نايب رئيس كميسيون اجتماعي با تأكيد برآمادگي بهارستان براي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري گفت: بازنگري در سياست كنترل جمعيت قطعا اولويت كاري كميسيون اجتماعي خواهد بود كه با حضور مسئولان اجرايي و ساير دستگاه هاي ذيربط در اين كميسيون به بحث و بررسي گذاشته خواهد شد.

گفتني است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامي روز سه شنبه در ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام فرمودند: "بررسي هاي علمي و كارشناسي نشان مي دهد كه اگر سياست كنترل جمعيت ادامه پيدا كند، به تدريج دچار پيري و در نهايت كاهش جمعيت خواهيم شد،بنابراين مسئولان بايد با جديت درسياست كنترل جمعيت تجديد نظر كنند و صاحبان رسانه و تريبون ازجمله روحانيون درجهت فرهنگ سازي اين موضوع اقدام كنند."

انتهاي پيام/پ3
برچسب ها: جمعیت ، رشد ، سیاست ، کمیسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار