روزه راهی برای درمان رفلاکس معده است

با توجه به انواع مختلف بیماری های گوارشی افراد مبتلا با رعایت برخی اصول می‌توانند آن را کنترل کرده و در ماه رمضان روزه بگيرند.

دکتر آگاه فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری های گوارشی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که شرایط روزه داری در هر یک از آنها نیز متفاوت است.
وی در خصوص بیماری رفلاکس معده که در آن اسید از معده به مری باز می‌گردد افزود: این عارضه در مواردی با خوردن زیاد غذا بیشتر می شود و درد را شدید تر می‌کند ولی کم شدن غذا و روزه گرفتن می تواند به کاهش و بهبود این عارضه کمک کند بنابراین روزه داری برای بیماران مبتلا به رفلاکس معده بلامانع است به اين شرط که از مصرف زیاد غذا و بخصوص چربی در وعده های سحری و افطار پرهیز کنند.
آگاه در ادامه تصریح کرد: دسته دیگر بیماریهای گوارشی سوء هاضمه است که شامل‌ سوء هاضمه بدون زخم و سوء هاضمه همراه با زخم است در سوء هاضمه بدون زخم با روزه داری و کم خوردن بیماری تشدید نمی شود بنابراین این بیماران با توجه به شرایط خود می‌توانند روزه بگیرند ولی برخی از بیماران به دنبال خوردن در وعده های سحری و افطاری دچار تشدید درد می شوند این بیماران باید تحت نظر پزشک و با مصرف به موقع روزه بگیرند.
این فوق تخصص در مورد زخم های معده گفت: در صورتی که زخم معده فعال باشد افراد می‌توانند بدون مانع روزه بگیرند.

*روزه داری باعث بهبود کبد چرب می شود
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در خصوص بیماری های کبدی گفت: یکی از بیماری های کبدی، کبد چرب است کاهش وزن باعث بهتر شدن کبد چرب می شود ولی باید توجه داشت که این کاهش وزن بیش از اندازه نباشد زیرا صدمه بیشتری به کبد وارد می‌کند همچنین در پی مصرف زیاد غذا و چربی در وعده افطار و سحر ممکن است وزن افزایش پیدا کند که این نیز برای کبد چرب خطرناک است بنابراین افراد مبتلا به کبد چرب باید با توجه به این موارد روزه بگیرند و روزه داری برای آنها ممانعتی ندارد.
آگاه افزود: در مورد التهاب کبد نیز افراد باید  توجه داشته باشند که این التهاب حاد و شدید نباشد که در این صورت باید تحت نظر پزشک وبا مصرف دارو  بیماری خود را کنترل کنند تا بتوانند روزه بگیرند بنابراین با رعایت این شرایط روزه داری ممانعتی ندارد./عط
برچسب ها: سوء هاضمه ، رفلاکس ، معده ، زخم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من تو معدم همه چی می چرخه،روزه میگیرم بذاره،همش باید ارق بزنم یکسره،بازم آروم نمیشم،حس بدیع،مث تهوع یا شبیه این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
منم همینجوری بودم
ولی اگه غذا رو خیلی بجویی، یا کم بخوری و چیزای تند و ادویه دار، چرب ، سوپ، آش ، خیلی شیرین نخوری یه مدت خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
اعظم
۱۱:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من رفلااکس دارم در طول روز احساس میکنم وسط معدم یه چیز یه جسم سنگین هی میاد بالا بعد میره پایین شربت آلمینیوم ام حی اس میخورم با قرص متروکلوپرامید میخورم خوبه ولی نمیخورم بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۳۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
با سلام و عرض خسته نباشید . بنده بعضی مواقع احساس دردی از ناحیه حدود قلب تا داخل گلو دارم که درد این قسمت قابل تصور نیست . بعضی مواقع که تعدادش هم کم است با درد قفسه سینه خیلی شدید همراه است که ممکن است حتی چند دقیقه به طول انجامد . مشکل من چیست . لطفا راهنماییم کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام رفلاکس معده هست به دکتر مراجعه کن با مصرف یک قرص مشکل برطرف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۱
انتظاربیشتری داشتم
آخرین اخبار