مرد محبوب سيا و موساد کیست؟

روزنامه هاآرتص نوشت: شاهزاده بن سلطان که مرد محبوب سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا ، سيا ، و سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد، محسوب مي شود علیه سوريه مشغول دسیسه چینی است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت نوشت ، شاهزاده بندر بن سلطان زماني که هنوز خلبان نيروي هوايي بود و در يک پايگاه هوايي آمريکا آموزش مي ديد عاشق آمريکا شد. اين عشق چند سال بعد زماني که او به عنوان سفير عربستان سعودي در واشنگتن معرفي شد احيا شد و او 22 سال در اين سمت باقي ماند. او از ميهمانان هميشگي جرج بوش پدر و جرج بوش پسر و تنها سفيري بود که سرويس مخفي آمريکا از او محافظت مي کرد.

هفته گذشته ملک عبدالله بندر 62 ساله را به مديرکلي سازمان اطلاعاتي سعودي معرفي کرد . وي همزمان دبير کل شوراي امنيت ملي عربستان بود که از سال 2005 بر عهده وي نهاده شده بود. 

انتصاب بندر به مهم ترين سمت امنيتي در عربستان اتفاقي نيست. او ارتباط خوبي با رهبران اين کشور دارد. همسرش هيفا دختر ملک فيصل بود که در سال 1975 ترور شد. ترکي الفيصل برادر هيفا زماني رياست دستگاه اطلاعاتي سعودي را بر عهده داشت و يک برادر ديگر او به نام محمد الفيصل جزو ثروتمندترين مردان عربستان است.

اما به نظر مي رسد که دليل اصلي  انتصاب وي اين است که عربستان سعودي خود را براي مرحله بعدي در سوريه ، يعني دوره پس از بشار اسد آماده مي کند.

 
ديدگاه واشنگتن  
 
از ديد واشنگتن انتصاب بندر خبر مهمي است. درست است که کنگره آمريکا ده سال قبل درباره ارتباط همسر وي با فعالان القاعده به تحقيق پرداخت اما بندر مرد مطلوب سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا ، سيا، در رياض محسوب مي شود. او نه فقط از طرفداران مسابقات راگبي و از مردان امروزي است جزو شخصيت هاي کارداني هم تلقي مي شود که مي تواند به سرعت تصميم گيري کند و منابع موجود را براي تحقق اهدافش به هدر نمي دهد.

وقتي لازم بود در سال هاي دهه 1980 پول به دست شورشيان نيکاراگوئه رسانده شود ، بندر در اين زمينه به آمريکا کمک کرد. او  همچنين به تامين مالي مجاهدين افغان در جنگ با نيروهاي شوروي سابق در افغانستان کمک زيادي کرد.

بندر عضوي از يک بخش از خاندان سلطنتي است که با انقلاب ها در کشورهاي عربي مخالف است.

شاهزاده بندر به ملک عبدالله (هنگامي که هنوز وليعهد بود) کمک کرد تا طرح صلح سعودي را براي حل و فصل کشمکش اسرائيل و فلسطيني ها  تنظيم کند-- چيزي که بعدا به طرح صلح عربي شهرت يافت. او طراح موضع سرسختانه سعودي ها بر ضد سوريه و حزب الله پس از ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان در سال 2005 بود. چند سال بعد او پيشنهاد کرد که عربستان سعودي خط مشي خود را تغيير دهد و با سوريه از در آشتي درآيد تا روابط دمشق و تهران را سرد کند.
 
از بحرين تا ميدان تحرير  
 
هنگامي که انقلابيون بحرين بيرون ريختند ، بندر از اعزام سرباز به اين کشور کوچک همسايه خود براي سرکوب قيام شيعيان حمايت کرد. عربستان همچنين به سرعت از رژيم جديد مصر حمايت کرد و بيش از 3 ميليارد دلار به عنوان تضمين در اختيار بانک مرکزي مصر گذاشت.

محمد مرسي رئيس جمهور مصر خوب مي داند که اين کمک ناشي از عشق عميق عربستان به انقلاب ميدان تحرير نيست ، چه رسد به اخوان المسلمين.

مفسران سعودي مي گويند بندر همان کسي بود که در تصميم گيري براي دادن پول به شورشيان سوري نقش مهمي ايفا کرد و او حتي براي آنها اسلحه خريد. آنها مي گويند درخواست عربستان براي کناره گيري بشار اسد از قدرت بخشي از راهبرد بندر است که نقش رهبري بندر براي عربستان بيش از پادشاه 88 ساله کشور است که حالش رو به وخامت است.

سياست سعودي ها در مورد سوريه از نزديک با آمريکا هماهنگ مي شود.

به هيچ وجه نمي توان مطمئن بود که کدام جناح از مخالفان سوري تحت حمايت مالي رياض هستند. عربستان در حال سرمايه گذاري روي همه جناح هاي مخالفان است. آمريکا هم اميدوار است که ميوه اين تلاش ها را بچيند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار