تبریز/

نصب آزمایشی دستگاه ضد تگرگ در سطوح باغی شهرستان بستان آباد

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از نصب آزمایشی دستگاه ضد تگرگ در سطوح باغی شهرستان بستان آباد خبرداد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان در بازدید از باغات شهرستان بستان آباد، با اشاره به اهمیت استفاده بهینه از منابع تولید و در کنار آن نیاز به توسعه بکارگیری فن آوری های مدرن در امر تولید محصولات کشاورزی گفت: با توجه به سطوح باغی در سطح این شهرستان و خسارات وارده به این سطوح در اثر بارش های نا مناسب جوی، بزودی دستگاه ضد تگرگ، در سطوح باغی این شهرستان به صورت پایلوت نصب و در صورت مثبت بودن نتایج آن، در سایر باغات این شهرستان نیز بتدریج بکارگیری خواهد شد.

محمدیان همچنین گفت: بستان آباد با دارا بودن یک هزار و 800 هکتار سطوح باغی، در توسعه باغات جزو شهرستان های پیشرو محسوب و یکصد هکتار از این سطوح به باغات سیب پایه کوتاه (مالینگ) اختصاص دارد که از نظر ارزش فروش ، جزو محصولات صادراتی مطلوب محسوب می شود و این شهرستان را در ایجاد باغات سیب پایه کوتاه، در رتبه اول استانی قرار داده است.

 وی، افزود: در سطح شهرستان های استان کارگروه های توسعه بخش کشاورزی به عضویت و مسئولیت فرماندار آن شهرستان تشکیل و سعی بر این است با استفاده از تمام توان برای توسعه بخش کشاورزی استفاده نمود. فرماندار شهرستان بستان آباد ، سطوح خسارت دیده باغی از بارش های فصل بهار سالجاری را، یکصد و 45 هکتار ذکر نموده و گفت: 60 هکتار از باغات زردآلو و سیب، 50 هکتار از باغات آلو و 35 هکتار از باغات هلو در این شهرستان از بارش باران و تگرگ شدید فصل بهار آسیب دیده است.

گل محمد زاده، میزان خسارات وارده به باغات را 70 میلیارد و 852 میلیون ریال اعلام و افزود: بیشترین خسارات وارده به باغات سیب مالینگ بوده است.

نوری، نماینده مردم شهرستان بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، در این بازدید با تقدیر از تلاشهای جهادکشاورزی در توسعه بخش کشاورزی این شهرستان، استفاده از فن آوری های روز در تولید محصولات کشاورزی را از مهمترین راهکارهای سرعت بخشی به توسعه ذکر کرده و گفت: استفاده از فن آوری ضد تگرگ، می تواند خسارات ناشی از بارش های ناخواسته را در حداقل آن مهار کند. گفتنی است با تمهیدات سازمان و حمایت استانداری آذربایجان شرقی، دستگاه ضد تگرگ از کشور نیوزلند خریداری و در باغات شهرستان اهر درشرف نصب شدن است . نوع دیگری از این سیستم با بهره گیری از توری در باغات شهرستان ملکان در حال طی مرحله آزمایشی زیر نظر کارشناسان امر قرار دارد.

شایان ذکر است هدف از بهره گیری از این فن آوری ها با توجه به شرایط اقلیمی استان، جلوگیری از آسیب به سطوح باغی و تضرر بهره بردارن بوده و در کنار آن توسعه پوشش بیمه ای باغات نیز به صورت جدی مورد نظر جهادکشاورزی بوده و تحقق پوشش صد درصدی بیمه در بخش باغی،زراعی و دامی با استفاده از روش های آموزشی و قانونی دنبال می شود./س

برچسب ها: نصب ، تگرگ ، باغی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.