سمنان/

10 درصد از زردآلوی تولیدی استان سمنان به خارج صادر می شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان سمنان گفت: 10 درصد از زردآلوی تولیدی این استان به خارج از كشور صادر می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ؛ 'لطف الله رضایی' گفت: 80 درصد زردآلوی این استان به استانهای تهران، گلستان، مازندران، فارس، اصفهان و گیلان ارسال، 10 درصد به كشورهای آسیای میانه صادر و مابقی در استان سمنان مصرف می شود ..

وی میزان تولید زردآلو در باغهای این استان در سالجاری را بیش از 65 هزار تن زرد الو برآورد كرد و اظهار داشت: این مقدار نسبت به تولید سال گذشته كه 41 هزار و 307 تن بوده است از رشد 7/58 درصد برخوردار است.

رضایی گفت: نبود خسارت ناشی از عوامل طبیعی، مدیریت مطلوب باغها، افزایش 208 هكتاری مساحت باغ ها و افزایش عملكرد در واحد سطح به میزان 14 هزار و 173 كیلو گرم در هكتار از عوامل مهم افزایش تولید در سالجاری است.

وی سطح باغ های زردآلوی استان سمنان را پنج هزار و 500 هكتار بیان كرد و افزود: باغ های زردآلو این استان چهار هزار و 625 هكتار بارور و 875 هكتار نهال است.

رضایی گفت: از این مقدار سه هزار و 850 هكتار معادل 70 درصد به شهرستان شاهرود اختصاص دارد و در دامغان حدود یك هزار و 100 هكتار معادل 20 درصد و سایر شهرستان ها در مجموع 10 درصد از باغ های زردآلوی استان سمنان را دارند.

وی یادآور شد: قریب 52 درصد از این باغها درجه یك، 35 درصد درجه دو و 13 درصد درجه سه هستند.

رضایی عمده ارقام تجاری زردآلوی استان سمنان را شامل رجبیعلی، قوامی، جهانگیری، نوری و ... برشمرد.

وی توسعه باغ های زردآلو، اصلاح و بهسازی باغ های جدید، حذف و جایگزینی باغ های درجه سه، توسعه صنایع فرآوری مربوطه، افزایش و ارتقای مكانیزاسیون و تغذیه باغها، نظارت بر تولید نهال گواهی شده و استاندارد و شناسنامه دار را از مهمترین برنامه های سازمان جهاد كشاورزش استان سمنان بیان كرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان سمنان پیش بینی كرد در برنامه پنجم توسعه، سطح باغهای زرد آلوی این استان یك هزار و 480 هكتار افزایش یابد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.