گزارش/ مجلس در هفته‌ای که گذشت؛

از دغدغه های لاریجانی تا انتصابات مجلس

بهارستانی ها طي دو هفته تعطیلات تابستانی، آنقدرها هم تعطيل نبودند و در اين مدت به تمام مسائل مهم کشور در مقوله های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در ایام تعطیلات مجلس علاوه بر واکنش های نمایندگان به موضوعات مختلف، علی لاریجانی رئیس مجلس افراد زیادی را در مبادی مختلف منصوب کرد.

**واکنش بهارستانی‌ها درباره مسائل مختلف کشور

نمايندگان مجلس طي دو هفته گذشته با وجود تعطيلات تابستاني، به مسائل داخلی و خارجی مانند گرانی ها، تورم، استخدام های سفارشی دولت، کشاورزی، اتفاقات سوریه و عراق از خود واکنش دادند.

همچنين پارلماني ها از تشکیل کمیته مبارزه با تورم و گرانی در مجلس خبر دادند و سیدشریف حسینی، عضو هیات رئیسه مجلس نهم، با اعلام اینکه مجلس برنامه‌هایی برای برگزاری نشست‌های مشترک و تعیین اعضای کمیته مبارزه با تورم و گرانی در دستور کار خود دارد، گفت: بعد از تعطیلات مجلس، حتما نشست‌های مشترک میان دولت و مجلس تشکیل خواهد شد.

بر اساس اين گزارش؛ مجلس قصد دارد استخدام‌های سفارشی در دولت را پیگیری ‌کند، نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هرگونه استخدام‌های سفارشی در دولت را اقدامی خلاف قانون و مرتکبان را مجرم خواند و گفت: مجلس باید از ابزار نظارتی خود برای این موضوع استفاده کرده و جلوی آن را بگیرد.

مجلس درباره ورود قطری‌های به بخش کشاورزی کشور واکنش نشان دادند و در حمایت از آن گفتند که ورود سرمایه گذاران خارجی به بخش کشاورزی آسیب نمی زند.

 غلامرضا وری قزلچه عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره احتمال حضور قطری‌ها در زمین‌های کشاورزی ایران گفت: طبق قانون ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور اشکال ندارد و از سرمایه گذاری قطر و سایر کشورها حمایت می‌کنیم و فکر نمی‌کنم ورود سرمایه گذاران خارجی به بخش کشاورزی آسیب بزند.

** افتتاح دو شبكه جديد در رسانه ملي

در این هفته دو شبکه جدید به 16 شبکه دیگر رسانه ملی افزوده شد و این موجب رضایت مردم و نمایندگان مجلس شد و نمایندگان مجلس با ابراز خرسندی از این موضوع، تصمیم گرفتند که از شبکه ورزش حمایت کنند.

در این زمینه هادی حسینی عضو فراکسیون ورزش مجلس، تاسیس شبکه ورزش را از اقدام های مهم سازمان صدا وسیما خواند و تاکید کرد: با افتتاح این شبکه می‌توان به مشکلات ورزش بیش از پیش پرداخت.

نمایندگان مجلس همچنین با انتقاد از عدم پرداخت یارانه دامداری‌ها معتقد بودند که دولت اگر یارانه دامداری‌ها را پرداخت می‌کرد، امروز مرغ به ۸۳۰۰ تومان نمی‌رسید.

 عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه گرانی‌های اخیر فشار اقتصادی فراوانی را به مردم وارد کرده است، گفت: دولت اگر یارانه دامداری‌ها و تولید را سال گذشته پرداخت می‌کرد چنین افزایش قیمت‌هایی را در جامعه شاهد نبودیم به همین دلیل باید در آستانه ماه رمضان مرغ با سوبسيد  توزیع شود.

**واكنش نمايندگان در مورد پرونده فساد مالي

وکلای ملت درباره پرونده فساد مالی نیز واکنش دادند و خواهان مجزات عبرت آموز شدند. نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر عملکرد قاطعانه و محکم قوه قضائیه در جریان رسیدگی به پرونده بزرگ فساد مالی بزرگ، یادآور شد: صدور احکام قضایی برای مجرمان این پرونده، باید در شأن نظام و عادلانه باشد تا اعتماد مردم به سیستم مالی و اداری را بازسازی کند.

** ديدگاه نمايندگان در مورد مسايل سوريه

بر اساس این گزارش؛ وزیر دفاع سوریه از سوی معارضان این کشور کشته شد و از همین جهت واکنش‌های زیادی را از سوي نمانیدگان داشت و بهارستانی‌ها معتقدند نظام مردمی سوریه با چند انفجار و ترور سرنگون نمی‌شود.

آقا محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ترور وزیر دفاع سوریه گفت: استکبار و غرب تمام تلاش خود را معطوف سرنگونی بشار اسد کرده است، اما آنها بدانند که نظام مردمی سوریه با این اقدامات ضدانسانی ساقط نمی‌شود و بلکه تنفر روزافزون مردم سوریه از آنها را در پی دارد.

بهارستانی‌ها همچنین پادزهر بحران سوریه را در دست ایران دانستند و گفتند که با خنثی شدن طرح‌ها و توطئه‌های نظام استکبار در اجرای سناریوی براندازی دولت بشار اسد که سوریه و منطقه را با بحران بی‌ثباتی و ناامنی مواجه ساخته، نقش جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل منازعات منطقه‌ای برجسته‌ تر شده به طوری که کوفی‌عنان فرستاده ویژه سازمان ملل به این نتیجه رسید که حل بحران سوریه، تنها از مسیر ایران می‌گذرد.


   **لاریجانی و انتصابات مجلس

در ایام تعطلی مجلس افراد زیادی در مبادی مختلف بهارستان منصوب شدند که می توان مهمترین آن را ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس دانست كه اين بار قرعه به نام کاظم جلالی افتاد.

همچنین رئیس مجلس در نامه‌ای به رئيس جمهور بر اساس ماده ۵ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، محمدرضا باهنر را برای یک سال به عضويت شورای عالی مدیریت بحران کشور منصوب و در حکم ديگري علی افراشته را به عنوان معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی در دوره نهم معرفی کرد.

بر اساس اين گزارش؛ با حکم علی لاریجانی، حسین مظفر معاون نظارت مجلس و عبدالرضا رحمانی‌فضلی رئیس دیوان محاسبات به عنوان اعضای شورای دستگاه‌های نظارتی انتخاب شدند.

رئيس مجلس همچنين سیدمسعود میرکاظمی و حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم را به عنوان اعضای هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی منصوب کرد. و در ادامه انتصابات، ارسلان فتحی پور، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، رضا رحمانی و عباس رجائی را به عنوان اعضای شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی معرفی کرد.

علی لاریجانی طی نامه‌ای به رئیس جمهور، فاطمه رهبر و لاله افتخاری را به عنوان اعضای شورای فرهنگی-اجتماعی زنان، شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب کرد.

رئيس قوه مقننه در احكام ديگري مهرداد بذرپاش و بهروز نعمتی را به عنوان اعضای کمیته بررسی پیشنهاد اتاق بازرگانی و شورای اصناف منصوب و  عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی را به عنوان ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی اشتغال انتخاب كرد.

همچنین در این هفته احکام رئیس و دادستان دیوان محاسبات از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ و از دادستان سابق این دیوان تقدیر به عمل آمد.

**دغدغه هاي رئيس مجلس

رئیس مجلس در این مدت به زادگاهش رفت و در یک گردهمایی ویژه در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ائمه جمعه‌ و مبلغین در استان مازندران گفت: قوی کردن فرهنگ و اقتصاد بهترین راهكار برای رهایی از تشدید تحريم هاي کشورهای بیگانه است.

وی در این همایش تاریخ ایران را دارای نکاتی دانست که نشأت گرفته از اعتقاد ملت به روحانیت است.

نماینده مردم قم تکیه گاه ملت را بر پایه روحانیت دانست و ادامه داد: علما و روحانیون بودند که باعث پیشرفت و سرافرازی ملت ایران شدند بنابراین نیاز است تا بیش از گذشته انسجامی قوی و قدرتمند بین مردم و روحانیت ایجاد شود؛ زیرا رفتارهایی که دشمنان و بعضی از رقیبان حسود بر علیه ایران به کار بسته‌اند به پیچیدگی‌هایی منجر شده است که ضرورت دارد.

رئیس مجلس تصريح کرد: بازیگران مختلف در صحنه های بین المللی نگاه غلطي به ملت ایران داشته‌اند تا جایی که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامي این رفتارهای خصمانه به اوج خود رسید.

علی لاریجانی در اولین همایش حج و اقتصاد نیز به اختلاف های ایران و عربستان پرداخت و با تاکید براینکه ما همه مسلمان هستیم باید اختلاف‌ها را با مذاکره و گفتگو حل کنیم، اظهار داشت: روابط ایران و عربستان فراتر از یک روابط دیپلماتیک است هر چند اختلاف های مهمی بین دو کشور وجود دارد اما موضوع حج نباید تحت تاثیر هیچ مساله اي قرار گیرد.

همچنین رئیس مجلس در اجلاس آموزش و پرورش حضور یافت و آموزش و پرورش را به پیگیری توسعه اجتماعی ترغیب کرد و تاكيد داشت: نگاه نمایندگان ملت به آموزش و پرورش و معلمان، نگاهی برتر است و رأی بسیار بالای نمایندگان به مصوبات مجلس مرتبط با حوزه آموزش و پرورش از وجود نوعی هم‌صدایی مسئولان کشور با جوهره آموزش و پرورش خبر می‌دهد.

لاریجانی همچنین با مقامات قرقیزستان ملاقات و ضمن دوستانه توصیف کردن روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان گفت: مناسبات فی‌مابین دو کشور در زمینه اقتصادی و بازرگانی رو به رشد است و باید با در نظر گرفتن تمامی ظرفیت‌های موجود این روابط را تا بالاترین سطح ممکن افزایش داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار با نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق٬ اختلاف و تفرقه میان اقوام عراقی را در شرایط کنونی به زیان امنیت و ثبات این کشور خواند و گفت: ریاست کنونی عراق بر اتحادیه عرب فرصت مناسبی برای تحکیم جایگاه منطقه‌ای و حضور فعال این کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی در منطقه و جهان است.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره طرح بستن تنگه هرمز،  با بیان اینکه اظهارنظر درباره مسائل داخلی و خارجی از حقوق نمایندگان است، درباره طرح بستن تنگه هرمز تصريح كرد: چنین طرحی توسط نمایندگان طراحی و تدوین شده است ولی هنوز در مسیر بررسی قرار نگرفته است.

گفتني است؛ مجلس  یکشنبه هفته جاري جلسه علنی دارد و موضوعات مختلفي را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/ پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار