بخش2/ مصاحبه تفصيلي باشگاه خبرنگاران با عبدالرضا مصري؛

اگر نظام بانکداري اصلاح مي‌شد، اختلاس 3 هزار ميلياردي صورت نمي‌گرفت

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي موضوعاتي از جمله نظام بانکداري اسلامي، تمايل و عدم تمايل اصولگرايان براي وحدت، سرانجام هيئت نظارت بر قانون اساسي، ناکارآمدي سيستم اقتصادي كشور، طرح تعطيلات تابستانه نمايندگان و... را تشريح کرد.

در بخش اول مصاحبه تفصيلي باشگاه خبرنگاران با عبدالرضا مصري سخنگوي هيئت رئيسه پارلمان به موضوعاتي از قبيل ساز و كار اجراي قانون نظارت بر نمايندگان، اصلاح قانون جامع انتخابات و ديدگاه هاي موافقان اين بحث، مبلغ هزينه انتخاباتي اش، افزايش امنيت مرز خسروي با رفع معضل منافقين، ماجراي راه آهن 24 ساله، انتخاب سياسي رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس، اعتبارنامه هاي نمايندگان و ...اشاره شد.

در بخش دوم اين گفتگو نيز به موضوعاتي همچون اسلامي نبودن بانكداري، تمايل و عدم تمايل اصولگرايان براي وحدت، سرانجام هيئت نظارت بر قانون اساسي، ناکارآمدي‌ سيستم اقتصادي، طرح تعطيلات تابستانه نمايندگان و...پرداخته شده است.

در ادامه بخش دوم گفتگوي تفصيلي باشگاه خبرنگاران با عبدالرضا مصري را مي‌خوانيم:

اصل تفكيك قوا را بپذيريم

باشگاه خبرنگاران: آقاي مصري يکي از موضوعات پر حاشيه و جنجالي که سابقه آن به 7 سال پيش برمي‌گردد، تشکيل هيئت نظارت بر قانون اساسي از طرف دولت و مخالفت شوراي نگهبان با آن است، به نظر شما تشکيل چنين هيئتي ضرورت دارد و با استناد به مخالفت شوراي نگهبان سرانجام اين هيئت به چه صورتي خواهد بود؟

مصري: بايد براساس قانون اساسي همه ما اصل تفکيک قوا را بپذيريم و همانطور که اجراي قانون براساس اصل 113 قانون اساسي در اختيار دولت قرار داده شده است تفسير قانون نيز وظيفه شوراي نگهبان بوده لذا طبق تفسير شوراي نگهبان با استناد به اصل 113 قانون اساسي نظارت بر قانون اساسي توسط دولت استنباط نمي شود، پس تفسير شوراي نگهبان فصل‌الخطاب بوده و بايد مورد پذيرش همه دستگاه‌ها و نهادها قرار گيرد.

بايد دقت شود مردم با راي بالا به طور مستقيم و غير مستقيم مسئولان را انتخاب مي کنند و توقه دارند به مشکلات آنها به هر طريقي که مي‌توانند رسيدگي كنند و نمي خواهند اختلاف سليقه‌ها، تفاوت ديدگاه‌ها و هر نوع مشکل ديگري به وجود آيد اما يکي از مشکلاتي كه متاسفانه مسئولان دارند اين است که به جاي اينکه به طور مستقيم با يكديگر حرف بزنند از طريق رسانه‌ها گفتگو مي‌کنند که باز خورد اين کار به شدت ملت را آزار مي‌دهد، و شايد اين اصطکاک مديريتي به مذاق سياسيون خوش آيد ولي کام مردم را تلخ خواهد کرد و اين روش و اين نوع گفتگوي غير مستقيم فقط در حوزه سياسي وجود ندارد بلکه در جامعه فرهنگي، هنري، ورزشي نيز وجود دارد البته نسبت به رسانه ها هم انتقاد وارد است چرا که اگر کلام مثبتي گفته شود، چاپ نمي شود و در واقه رسانه ها به دنبال کار منفي هستند.

بايد مسئولين خروجي مثبت داشت باشند تا انعکاس آن مردم را اذيت نکند، بارها از اختلافات سخن گفتيم و آن‌را پخش کرديم که جز ايجاد تنش حاصلي نداشته است پس نبايد با روان ‌مردم بازي کنيم.

موضع پارلمان، موضع شوراي نگهبان است

باشگاه خبرنگاران: به عنوان سخنگوي هيئت‌ رييسه پارلمان بفرماييد موضع مجلس در خصوص هيئت نظارت بر قانون اساسي چيست؟ و عاقبت آن چگونه خواهد شد؟

مصري: موضع مجلس نيز همان موضع شوراي‌نگهبان است، چرا که براساس آنچه قانون معين کرده، تفسير قانون بر عهده شوراي نگهبان است بنابراين نظر شوراي‌نگهبان فصل‌الخطاب است و بايد آنچه را که شوراي‌نگهبان تعيين کرده مورد اجرا قرار گيرد. بارها اتفاق افتاده که مصوبات مجلس به شوراي‌نگهبان ارسال شده و مورد مخالفت اين شورا قرار گرفته و مجلس هم مقاومت نشان نداده و سعي در تامين نظر اين شورا داشته است و در برخي موارد هم در صورتي که بر سر مصوبه اي شوراي‌نگهبان و مجلس اختلاف سليقه پيدا کرده‌اند نهاد بالاتري به اسم ‌تشخيص‌مصلحت‌نظام وجود دارد که حرف آخر را مي‌زند و نبايد همه کارها را به اسم اختلاف همچنان باز نگه داشت، بنابراين وقتي شوراي‌نگهبان با تشکيل هيئت نظارت بر قانون، براساس قانون مخالفت مي‌کند نبايد پيش از حد به فعاليت آن، اصرار کنيم.

طرح موضوع نظارت بر قانون اساسي موضوعيت ندارد

باشگاه خبرنگاران: آقاي مصري شاهد بوده ايم که هيئت نظارت بر قانون اساسي به عنوان ميراث دوران اصلاحات در زمان سال اول دولت نهم توسط شخص رئيس جمهور منحل گرديد الان پس از گذشت 7 سال چه دليلي باعث شد که دوباره همان دولت و همان تشخيص را احيا کند؟ آيا ضرورتي داشت؟

مصري:‌نمي‌دانم و اصلا قابل فهم نيست که چرا دوباره هيئتي را که منحل کرده‌ايم، برگردانيم و چون مدتي است که در دولت حضور ندارم تحليل دولت از اين کار را نمي‌دانم ولي از آنجا كه چارچوب قانون و تفسير شوراي نگهبان را مي‌دانم، توجيهي براي اين کار پيدا نمي‌کنم  بنابراين معتقدم در شرايط فعلي طرح موضوع هيئت نظارت بر قانون‌اساسي موضوعيت ندارد و البته وقتي شوراي‌نگهبان نظر خود مبني بر مخالفت با اين قانون را ابراز کرد ديگر ادامه دادن اين مسئله آب در هاون کوبيدن است.


باشگاه خبرنگاران: در صورتي که دولت بخواهد آيا مي‌تواند اين مسئله را اجرايي کند؟

مصري: قانون اختيار تفسير قانون را به شوراي‌نگهبان داده است لذا در صورتي که اين شورا قانوني را لغو کند (که اين قانون را لغو کرده) ديگر آن قانون قابليت اجرائي ندارد و اگر دولت اصرار کند چون مر قانون است تاثيري نخواهد داشت چرا که در کشوري که قانون حاکم است شخصيت حقيقي يا حقوقي جايگاهي ندارد.


باشگه خبرنگاران :در اين زمينه توصيه شما به دولت چسيت؟

مصري: بايد پذيرفت قانون فصل الاخطاب بوده و بهتر است قانون پذيري را در کشور ترويج دهيم چرا که قانون حتي اگر بد باشد از بي قانوني بهتر است و اگر قانون اشکال دارد بايد دنبال اصلاح آن باشيم نه به دنبال ايجاد تنش و از اين قبيل مسائل بگرديم.

در اصل اصولگرايي اختلافي ‌نيست.

باشگاه خبرنگاران: آقاي مصري مي خواهم راجع به وحدت اصولگرايي بپرسم، از زمان قبل از انتخابات مجلس نهم طيف اصولگرايان به چند دسته تقسيم شده بودند به طوري که اين دسته‌بندي به درون مجلس هم کشيده شد و در حال حاضر هم مي‌بينيم که حداقل دو فراکسيون تشکيل شده به نظر شما اين کار به وحدت اصولگرايي لطمه نخواهد زد؟ به عبارتي باعث انشقاق اصولگرايي نخواهد شد؟

مصري: در معنا، اصولگرايان مجلس تابع اصولگرايي بوده و فقط سلايق و گرايش‌ها فرق مي‌کند که همين موضوع باعث يک تفکيک ظاهري شده است و مثل اين مي‌ماند که جمعي با هم در يک سالن ولي دور چند ميز نشسته باشند و معناي اين کار مخالفت با هم نيست، تصور بنده اين است اصولگرايان در مجلس نهم در اصول هيچ‌‍گونه اختلافي ندارند و لو اينکه در سليقه روز اختلاف داشته باشند اين مهم را در مسائل کلي کشور مي‌شود ديد که نمونه بارز آن در راي اعتماد به دوستان و مخصوصا توکلي بود که تفکيکي در اصولگرايي نيست.

انتقادي به هيات رئسه مجلس در خصوص وحدت اصولگرايي وارد نيست

باشگاه خبرنگاران: برخي‌ها معتقدند هيات رئيسه مجلس در ايجاد وحدت اصولگرايي قبل از تشکيل دو فراکسيون کوتاهي کرده، قبول داريد؟

مصري: قبول ندارم، آنوقت که تفکيک طيف‌ها صورت گرفت هيات‌رئيسه اي در کار نبود، اول جبهه متحد اصولگرايان وجود داشت و اگر اين جبهه بود ديگر نيازي به تشکيل طيف هاي مختلف با عناوين مختلف وجود نداشت بايد يادآور شوم همه توفيق حضور ما در مسئوليت هاي جمهوري اسلامي ايران مديون جبهه متحد اصولگرايي است پس نياز به وزن‌کشي و تفکيک نبود بنابراين هيچ انتقادي به هيئت رئيسه مجلس وارد نيست.

وحدت پابرجاست/پايبندي اصولگرايان به اصول يکسان است


باشگاه خبرنگاران: پس وحدت پا برجاست؟

مصري: بله و اين را ترکيب راي دادن نمايندگان مجلس اثبات کرده است که اصولگراها، اصولگرا هستند و مسائل سليقه اي نيز مهم نيست مثل اينکه دو برادر به يک مغازه بروند و يکي کت شلوار سرمه‌اي و يکي هم کت شلوار قهوه‌‌اي انتخاب کند و اين به معنا وجود اختلاف نيست بلکه سليقه‌ها فرق مي‌کند بنابراين اصولگراي مجلس به اصول خود مبني بر صفا و صميميت، اعتقاد به ديانت و ترس از قيامت ،اعتقاد به نظام ولايت فقيه و قانون معتقد هستند و هيچ‌گونه مشکلي ندارند.


عزم کميسيون اجتماعي براي بهبود وضعيت امنيت اجتماعي


باشگاه خبرنگاران: بحث را عوض مي‌كنم، به عنوان عضو کميسيون اجتماعي بفرمائيد اين کميسيون چه برنامه‌هايي در خصوص اجراي طرح امنيت اجتماعي داشته و از اين پس نيز خواهد داشت؟

مصري: اين مسئله صرفا مربوط به يک کميسيون و يک نهاد و يک قوه نيست و بايد همه نهادها و دستگاه هاي دخيل در اين امر وارد اين موضوع شده و اقدامات لازم را انجام دهند، بحث امنيت اجتماعي قبل از آنکه امنيتي باشد اجتماعي است پس بايد از ديد اجتماعي به اين موضوع نگريست و از زوايه اجتماعي هم مقابله کرد، اينکه فقط نيروي انتظامي يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را درگير اين قضيه کنيم بزرگترين گناهي است که مرتکب شده ايم، چرا که اجراي موفقيت آميز چنين طرح‌هايي مستلزم همکاري همه نهادهاي دخيل است البته کميسيون اجتماعي در اين زمينه هر کاري بتواند انجام مي‌دهد.

حوزه اجتماعي نيازمند فرهنگ سازي است


باشگاه خبرنگاران: ارزيابي شما از اجراي طرح‌هايي از قبيل امنيت اجتماعي  چيست؟

مصري: بهترين جوان‌ها و ملت دنيا در ايران وجود دارند، برخي‌ها به دنبال اين هستند كه حوزه اجتماعي را فاسد جلوه دهند ولي بعد از گذشت 33 سال از انقلاب شما مراسم‌هاي مذهبي را ببينيد يكي بهتر از ديگري توسط همين جوان‌ها، و همين ملت برگزار مي شود، حالا يك جواني دوست داشت موي سرش را فلان مدل بزند نبايد فورا برچسب به پيشاني او بزنيم و او را فاسق جلوه دهيم، سليقه افراد را به حساب فاسق بودن آنها نگذاريم و بايد جوان‌ها را بيشتر بفهميم چرا كه جوانان ايران در دنيا بي‌نظير هستند.

ولي شخصأ نسبت به مسئله مصرف لوازم بهداشتي در ايران توسط خانم‌ها گله‌مند هستم چون بيشترين ميزان مصرف اين محصولات در دنيا را ايران دارد و نبايد اجازه پيشرفت اين موضوع در كشورمان را بدهيم و با فرهنگ‌سازي بايد مانع آن باشيم و بايد در اين زمينه كار فرهنگي قوي انجام دهيم.

مجلس درخصوص اختلاس 3 هزار ميلياردي به وظيفه اش عمل كرد


باشگاه خبرنگاران: موافقيد در برخي زمينه‌ها بسيار ضعيف عمل مي‌كنيم از جمله بحث نظارت، چرا كه فساد اقتصادي حاصل كوتاهي در اين زمينه است، و يكي از انتقادهاي وارد به مجلس همين موضوع است كه در خصوص فساد اقتصادي ضعيف عمل كرده است؟ به طوري كه در قضيه اختلاس 3 هزار ميليارد توماني مجلس در حوزه وظايف خود كوتاهي كرد؟ آيا اين مسئله توجيه‌پذير است؟


مصري: ببيند معناي اقدام اعلام نيست، يعني چه بسا مجلس كارهايي را انجام داده ولي اعلام نكرده و اصلا ضرورتي به اعلام نداشته است و فكر نكنيد هر كسي كه موضوع اختلاس 3 هزار ميليارد توماني اخير را اعلام كرد عملا كاري انجام داده است، چه بسا اعلام همين موضوع باعث شد تا آثار جرائم از بين برود، بايد اولا تمام تمهيدات انديشيده مي‌شد و بعد اقدام به اعلام مي‌شد تا آثار جرم و جرائم كاملا و به طور مستند باقي باشد ،به طوري كه اعلام اين موضوع قبل از دستگيري خاوري كار خودش را كرد و اعلام بي موقع باعث شد خاوري خيلي راحت از ايران فراركند و اگر اين مسئله رسانه‌اي نمي‌شد خيلي راحت مي‌شد تمام ابعاد ماجرا را بسنجيد و در يك فرصت مناسب اعلام كرد.


باشگاه خبرنگاران: ولي برخي‌ها معتقدند نهادي همچون كميسيون اصل 90 كه زيرنظر مجلس است در رسيدگي به اين مسئله كوتاهي كرده است؟

مصري: كميسيون اصل 90 مجلس هشتم مدعي است كه ما از فساد بانكي اخير قبل از اعلام آن مطلع شديم و با دستگاه هاي ذيربط مكاتباتي انجام داديم كه يك مرتبه يكي از آقايان با مصاحبه كردن مسئله را علني كرد و مصاحبه كردن معنايش عمل كردن نيست بلكه خراب كردن كار ديگران بود والا كميسيون اصل 90 داشت به وظيفه اش عمل مي كرد.


باشگاه خبرنگاران: آيا در مجلس نهم نظارت سفت و سخت تري خواهيد داشت تا اينگونه مسائل تكرار نشود؟

مصري: ببينيد اكثر فسادها از جمله فساد بانكي اخير در بانك‌ها و نهادهاي غير دولتي رخ مي‌دهد كه خارج از حوزه نظارتي مجلس است، مثلا نظارت بر بانك‌ها توسط بانك مركزي و سازمان بازرسي كل كشور است و دولتي نيست، بيمه‌ها و سازمان تأمين اجتماعي هم خارج از حوزه نظارت مجلس است ولي در هر حال مجلس از اهرم نظارتي خود كه يكي از دو وظايف اصلي قوه مقننه به شمار مي رود عمل خواهد كرد و اميدواريم چين مسائلي هرگز رخ ندهد


باشگاه خبرنگاران: آيا كميسيون اصل 90 در اين خصوص به صورت مدعي العموم مي‌تواند وارد عمل شود؟

مصري: كميسيون اصل 90 مي تواند شكايات مردم از مسئولان دستگاه هاي مختلف را در دستور كار قرار داده و پيگيري كند ولي به طور خودكار نمي‌تواند پيگير اين موضوعات باشد.


باشگاه خبرنگاران: روند شكايت مردم به كميسيون اصل 90 به چه صورتي است؟

مصري: مردم مي توانند با ارسال شكايت خود به كميسيون اصل 90 مجلس شاهد پيگيري شكايات خود توسط اين نهاد شوند و مي‌توانند يا از طريق پست يا با حضور در سازمان قوه مقننه شكايات خود را به آدرس كميسيون اصل 90 ارسال و تحويل دهند و به محض دريافت، توسط كميسيون اصل 90 پيگيري خواهد شد.

اگر نظام بانکداري اصلاح مي‌شد، اختلاس صورت نمي‌گرفت


باشگاه خبرنگاران: ولي آيا با اين مسائل مي شود مانع از برزو دوباره شد؟ يا يك اشكالاتي در روند كار و بطن ماجرا وجود دارد؟

مصري: اگر در سال 61 كه يك اختلاس 123 ميليارد توماني رخ داد و مردم را تا دو سال از اين قضيه ناراحت كرد واكنش صحيح نشان داده مي شد، هيچگاه شاهد اختلاس ز3 هزار ميلياردي نبوديم، ما دائم صورت مسئله را پاك مي كنيم، يعني يك مديرعامل را برمي داريم و يك مديرعامل ديگر را جايگزين مي كنيم، يك رئيس شعبه را جابجا مي كنيم والي آخر... و هيچ كس دنبال اين نيست كه سيستم را اصلاح كند، درصورتي‌كه در فرآيند بايد سيستم اصلاح شود به طوري كه هركجا خواست تخلفي صورت گيرد فورا مشخص شود نه اينكه كل سيستم را بگيرد و بعد مشخص شود. ما اگر به فكر اصلاح نظام بانكداري در كشور بوديم و سيستم را اصلاح مي كرديم هرگز اين وقايع اتفاق نمي افتد.


بانكداري اسلامي وجود ندارد

باشگاه خبرنگاران: از اصلاح بانكداري گفتيد، آيا بانكداري ما اسلامي است؟

مصري: چيزي كه وجود ندارد بانكداري اسلامي است، اصلا اسمي از اسلام روي بانكداري نگذاريم، قانون بدون ربا كه در سال 63 به تصويب رسيد، متأسفانه به دليل زور بانكها هنوز اجرايي نشده و از قوانيني است كه كماكان به زمين مانده است، كجاي دنيا شما ديده‌ايد كه بانك به يك نفر بگويد من با شما شريكم ولي شريك ضرر شما نيستم بلكه شريك سود شما هستم؟تمام ملت كار مي‌كنند كه سود بانك‌ها را بپردازند درصورتي كه ما بانك درست كرديم تا سود ملت تأمين شود.

چرا در شرايط فعلي اقتصادي كه ما داريم هيچ مشكلي براي بانك‌ها پيش نيامده؟ و هر روز شاهد افتتاح شعب جديد هستيم و بانك هاي گوناگون در كشور خريد و فروش مي شود، آيا پول بيشتر شده ! ويا فعاليت اقتصادي بيشتر شده! با اطمينان به شما مي‌گوييم، هر شعبه بانك كه افتتاح مي‌شود 10 تا كارخانه توليدي بسته مي‌شود چون پول و نقدينگي روانه بانك مي‌شود و به دست توليد نمي رود و يا جايي كه سود 26درصد گرفته مي شود و معلوم است توليدي صورت نمي‌گيرد. با اين اوصاف كجاي بانكداري ما اسلامي است.


باشگاه خبرنگاران: تلاشي براي احيا و اجراي قانون بانكداري اسلامي كه به زمين مانده، در مجلس نهم خواهد شد؟

مصري: اين كار نيازمند عزم ملي است، ما كه مجري نيستيم، مجلس قانون را تصويب كرده است و مسئول اجراي يك نهاد ديگري است.


باشگاه خبرنگاران: پس اهرم نظارتي مجلس چه مي شود؟

مصري: بايد اين كار صورت بگيرد انشاءالله.


اجراي قانون بانكداري‌اسلامي در پله اول


باشگاه خبرنگاران: يعني تلاش خواهد شد تا تلنگري زده شده باشد؟

مصري: قطعا،  اولين تلنگر طرح دو فوريتي عضويت همزمان كاركنان دولت در شركت‌ها ممنوع باشد، يعني هم مديركل فلان شركت و هم معاون وزير نباشد و اين همزماني سلب شود، چرا همزمان عضو هيئت مديره 5-6 شركت باشد براي رانت خواري و ... پول و ثروت و قدرت هر وقت كنار هم قرار بگيرد ملت متضرر خواهد شد، يك فوريت اين طرح در مجلس رأي آورده و به زودي به صحن مي آيد و به تدريج در 10-11 طرح نماينده‌ها براي سالم‌‍سازي و مبارزه با فساد كه از دست ما برمي آيد براي پيشگيري انجام خواهيم داد چون معتقديم قوانين اگر قوانين پيشگيري باشد بهتر از قوانين تنبيهي است.

در اين زمينه خبرهاي خوبي خواهيم داشت.


تعطيلات نمايندگان تعطيلات نيست


باشگاه خبرنگاران: به عنوان يكي از مخالفان طرح حذف تعطيلات تابستانه نمايندگان بفرمائيد آيا ضرورتي براي ابقا اين موضوع است؟چرا؟

مصري: ببيند تعطيلات نمايندگان به آن صورت كه اسمش تعطيلات تابستانه است تعطيلات نيست ، بلكه سركشي به حوزه انتخابيه است و در 50 درصد اين تعطيلات اين حرف مصداق دارد، به طوري كه وقتي نماينده‌ها تعطيل مي‌شوند بلافاصله ارباب جرايد تهران تعطيل و ارباب جرايد شهرستان‌ها فعال مي‌شود كه اين خود دليلي به عدم بيكار بودن نماينده است، بايد پذيرفت نمايندگي يك شغل نيست بلكه يك مسئوليت است و يك نماينده در تمام طول فعاليتش شب و روز ندارد و به مدت 4 سال كامل نماينده است. نابراين تعطيلات يك ماهه نمايندگان صرفا جهت سركشي به حوزه هاي انتخابيه بوده و به صورتي‌كه برخي ها به عنوان تعطيلات تابستانه ياد مي‌كنند نيست.

باشگاه خبرنگاران: آقاي مصري در پايان از اينكه وقتتان را در اختيار باشگاه خبرنگاران قرار داديد، ممنونم و اگر صحبتي باقي مانده بفرمائيد؟

مصري: برايتان آرزوز موفقيت دارم، موفق باشيد.

مصاحبه از وحيد عظيم نيا

انتهاي پيام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار