اندیشکده واشنگتن: تاسیسات نفتی عربستان و امارات بسیار آسیب پذیر هستند

یک اندیشکده معتبر آمریکایی در تحلیلی به آسیب‌پذیری شدید تاسیسات و خطوط نفتی عربستان، بحرین و امارات متحده عربی اشاره کرد.

به گزارش گروه بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ اندیشکده واشنگتن در تحلیلی به قلم سایمون اندرسون، در زمینه آسیب پذیری خطوط و تاسیسات نفتی عربستان و امارات متحده عربی نوشت: اخیرا این دو کشور در صدد دور زدن تنگه هرمز و انتقال نفت خام هستند اما با تنش‌های کنونی در بحرین، عربستان و به طبع آن امارات متحده عربی طرح خطوط فرعی انتقال نفت بسیار خطرناک است.

بر اساس این گزارش، به دلیل ناآرامی‌های حاصل از قیام شیعیان در بحرین و عربستان سعودی تاسیسات و خطوط نفتی فوق، بسیار آسیب‌پذیر شده‌اند و احتمال وقوع انفجار و عملیات انتحاری از سوی شیعیان مخالف نظام‌های سلطنتی این دو کشور بسیار بالا گرفته است.

اندیشکده واشنگتن می‌نویسد: بدلیل دستگیری شيخ نمر النمر، روحانی سرشناس شیعه سعودی, منطقه "راس التنوره" که بزرگترین پایانه نفتی صادراتی جهان در آنجا مستقر است در بیم حملات تلافی‌جویانه شیعیان ناراضی از خاندان آل سعود و حتی بحرینی‌های شیعه معترض بسر می‌برد.

هرچند که تاکنون در این تاسیسات نفتی خطری رخ نداده است اما این تاسیسات از لحاظ امنیتی در بحران بسر می‌برند و مقامات امنیتی سعودی،‌ بحرین و حتی اماراتی تدابیر ویژه‌ای را برای محافظت از آن‌ها در نظر گرفته‌اند.

در بحرین نیز هرچند که این کشور تولید کننده اصلی نفت محسوب نمی‌شود اما بدلیل نزدیکی این کشور با عربستان و همچنین وقوع ناآرامی‌ها در بین شیعیان كه علیه خاندان حاکم سلطنتی است تاسیسات نفتی و گازی این کشور و حتی امارات متحده عربی نیز هر چه بیشتر از قبل آسیب پذیر شده است.

اندیشکده واشتگتن در خاتمه نوشت:سران این دو کشور بهتر است تا دیر نشده با اقدامات اصلاحی مناسب و جلب نظر شیعیان از وقوع بحران نفتی در منطقه و جهان جلوگیری کنند.
برچسب ها: خط لوله ، تنگه ، هرمز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار