دانشنامه سياسي/

آيت‌الله احمد جنتي را بيشتر بشناسيم

آيت‌الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان قانون اساسي، امام جمعه موقت تهران و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران  آيت‌الله احمد جنّتي‌ در سوم‌ اسفند 1305 هجري‌ شمسي‌ در روستاي‌ لادان‌ از بلوك‌ ماربين‌، واقع‌ در سه‌ كيلومتري‌ غرب‌ شهرستان‌ اصفهان‌، چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.

پدرش‌ ملا هاشم‌ از روحانیون‌ بزرگ و معتمد بود.

وی به‌ مکتبخانه‌ رفت‌ و خود اندکی‌ از دروس‌ جدید را خواند و بعدها در قم‌، مقداری‌ زبان‌ انگلیسی‌ فراگرفت‌.

جنتي دوره ادبيات‌ عرب‌ و مقدمات‌ سطح‌ را تا سال‌ 1324 در حوزه‌ علميه‌ اصفهان‌ خواند.

وي پس‌ از تكميل‌ مقدمات‌ و طي‌ كردن‌ برخي‌ از دروس‌ سطح‌، به‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ آمد تا از محضر عالمان‌ و فرزانگان‌ آن‌ ديار نيز بهره‌ ببرد.

 جنتي با ورود به‌ قم‌ به‌ تكميل‌ دروس‌ دوره سطح‌ پرداخت‌ و در درس‌ خارج‌ بزرگاني‌ همچون‌ آية‌ الله العظمي‌ بروجردي‌(ره‌) و امام‌ خميني‌(ره‌) شركت‌ مي‌جست‌. در اين‌ مدت‌ از شركت‌ در بحث‌هاي‌ اخلاق‌ و تفسير نيز غافل‌ نماند. او در اين‌ مدت‌ در مدرسه‌ فيضيه‌ و حجتيه‌ حجره‌ داشت‌.

آيت‌‌الله جنّتي‌ بخشي‌ از دروس‌ مقدمات‌ را نزد پدرش‌ و بخشي‌ را نزد مرحوم‌ سيد ابوالقاسم‌ هرندي‌ خواند. وي بخشي‌ از معاني‌ و بيان‌ را نزد مرحوم‌ سيد محمد باقر ابطحي‌ و بخشي‌ ديگر را نزد حاج‌ شيخ‌ احمد فياض‌ فرا گرفت‌ و معالم‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ شيخ‌ علي‌ مشكاتي‌ آموخت‌.

جنتي در قم‌ شرح‌ لمعه‌ را نزد مرحوم‌ شهيد صدوقي‌ آموخت‌ و براي‌ آموختن‌ بخشي‌ از رسائل‌ و قوانين‌ به‌ نزد مرحوم‌ آيت‌الله بهاءالديني‌ رفت‌. بخشي‌ از كتاب‌ مكاسب‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ سيد محمد باقر طباطبايي‌ بروجردي‌ فرا گرفت‌ و براي‌ آموختن‌ كفايه‌ به‌ نزد مرحوم‌ حاج‌ شيخ‌ عبدالجواد اصفهاني‌ و مرحوم‌ مجاهدي‌ رفت ‌و بخشي‌ از مكاسب‌ را نيز نزد مرحوم‌ حاج‌ آقا روح‌ الله كمالوند آموخت‌.

با تكميل‌ دوره سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ بزرگاني‌ چون‌ آيت‌الله العظمي‌ بروجردي‌(ره‌)، آيت‌الله العظمي‌ گلپايگاني‌، آيت الله‌ العظمي‌ حجّت‌ كوه‌ كمره‌اي‌(ره‌) و امام‌ خميني‌(ره‌) رفت‌ و سالها در درس‌ فقه‌ و اصول‌ ايشان‌ به‌ طور جدي‌ شركت‌ كرد.

جنتي‌ در دوران‌ تحصيل‌ خود با فضلائي‌ چون‌ شهيد سعيدي‌، شيخ‌ محسن‌ حرم‌پناهي‌، شهيد مفتح‌، سيد كرامت‌الله‌ ملك‌ حسيني‌، شيخ‌ ابوالقاسم‌ خزعلي‌ و شيخ‌ محمد علي‌ موحدي‌ كرماني‌ به‌ مباحثه‌ درس‌ مي‌پرداخت‌ و با بزرگاني‌ چون‌ شهيد بهشتي‌، شهيد قدوسي‌، آيت الله مصباح‌ يزدي‌، آيت الله سبحاني‌، آيت الله مشكيني‌ و آيت الله اميني‌ رابطه‌ دوستانه‌ و مصاحبت‌ داشت‌.
وي همچنين به مدت‌ چهارده‌ سال‌ در مدرسه علميه‌ حقاني‌ به‌ تدريس‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخته‌ است‌

 آيت‌الله جنتي‌ به‌ ترجمه برخي‌ از كتب‌ حديث‌ پيشينيان‌، از جمله‌ "اثبات‌ الهداة‌"، "ايقاظ‌ الهجعه‌"، "تحف‌العقول" و "المواعظ‌ العددية‌" پرداخته‌ است‌.

آیت‌ الله احمد جنتی‌ پیش‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی، در سخنرانی‌ها، اجتماعات‌ عمومی‌ و جلسات‌ خصوصی‌ همواره‌ به‌ تبلیغ بر ضد حکومت‌ پهلوی‌ می‌پرداخت‌ و دیگران‌ را به‌ پیروی‌ از راه‌ امام خمینی (ره) دعوت‌ می‌کرد.

در درون‌ حوزه‌، در ملاقات‌ با علما و مراجع‌، آنها را از آخرین‌ اخبار حرکت‌ انقلابی‌ امام (ره)‌ و مردم‌ با خبر می‌ساخت‌. او با عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، به‌ برنامه‌ ریزی‌ هماهنگ‌ برای‌ برپایی‌ راهپیمایی‌ها، نوشتن‌ اعلامیه‌ها و ارتباط‌ با دیگر مراکز مرتبط‌ با نهضت‌ امام ـ همانند جامعه روحانيت مبارز  می‌پرداخت و ارتباط‌ خود را با امام (ره) حفظ‌ می‌کرد تا از آخرین‌ فعالیت‌های‌ مبارزاتی‌ در قم‌، نجف‌ و دیگر شهرها اطلاع‌ پیدا کند.

او بارها در قم‌، رفسنجان‌ و جزیره‌ خارک‌ مورد تهدید و تعقیب‌ رژیم‌ شاه‌ قرارگرفت‌ و چند بار در قم‌ بازداشت‌ شد.

نخستین‌ مسؤولیت‌ وی  پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام (ره) بود و در این دوران با همکاری چند تن دیگر به تدوین‌ و اصلاح‌ ساختار قضایی‌ کشور پرداخت. از مسؤولیت‌های مهم‌ وی عضویت‌ در   شوراي نگهبان قانون‌ اساسی‌، از نخستین‌ روزهای‌ تشکیل‌ این‌ نهاد است.

برخي‌ از فعاليتها و مسؤوليتهاي‌ وي‌ پس‌ از انقلاببه‌ شرح‌ زير است‌:
1
ـ دبيري‌ شوراي‌ هماهنگي‌ تبليغات‌ اسلامي‌
2
ـ رياست‌ سازمان‌ تبليغات‌ اسلامي‌
3
ـ نمايندگي‌ امام‌ و رهبري‌ در اتحادية‌ انجمنهاي‌ اسلامي‌ دانش‌ آموزان‌
4
ـ عضويت‌ در شوراي‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسي‌ با حكم‌ امام‌ و رهبري‌
5
ـ دبيري‌ شوراي‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسي‌
6
ـ امامت‌ جمعة‌ موقت‌ قم‌، كرمانشاه‌ و تهران‌
7
ـ عضويت‌ در شوراي‌ پشتيباني‌ جنگ‌
8
ـ مديريت‌ در دادگاههاي‌ انقلاب‌ اسلامي‌
9
ـ نمايندگي‌ مجلس‌ خبرگان‌ در دورة‌ اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دورة‌ سوم‌ از استان‌ تهران‌ و عضويت‌ در هيأت‌ تحقيق‌ مجلس‌ خبرگان‌
10
ـ عضويت‌ در مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌
11
ـ عضويت‌ در شوراي‌ بازنگري‌ قانون‌ اساسي‌
12
ـ عضويت‌ در هيأت‌ مؤسس‌ جامعة‌ الزهرا ـ سلام‌ الله‌ عليها ـ با حكم‌ امام‌ (ره‌(
13
ـ عضويت‌ در شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ با حكم‌ رهبري‌
14
ـ عضويت‌ در شوراي‌ عالي‌ تبليغات‌ خارجي‌ با حكم‌ رهبري‌
15
ـ مسوؤليت‌ ستاد احياي‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر
16
ـ عضويت‌ در كميسيون‌ صدا و سيما به‌ عنوان‌ نائب‌ رئيس‌
17
ـ نمايندگي‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در كمك‌ رساني‌ به‌ مردم‌ بوسني‌ و هرزگوين‌.
آية‌ الله احمد جنتي‌ هم‌ اكنون‌ عضو فقها و دبير شوراي‌ نگهبان‌ و امام‌ جمعة‌ موقت‌ تهران‌ است‌ .

"انتهاي پيام"/س2

 

برچسب ها: جنتی ، مجمع ، دبیر ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار