اميريان در نشست هماهنگي تشکل‌هاي دانشجويي:

آقاي وزير! مصالحه بر سر قانون اصلا توجيه ‌پذير نيست

مسئول سياسي دفتر تحکيم وحدت خطاب به وزير علوم گفت: آيا ميز و پست مسئولان به مصالح نظام، منافع ملي و منويات مقام معظم رهبري كه برخي متملقانه و كاسب‌كارانه از آن حرف مي‌زنند، ترجيح داده شده است؟

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، اميريان مسئول سياسي دفتر تحكيم وحدت در اولين نشست سراسري هماهنگي تشكل هاي دانشجويي در دانشگاه شهيد بهشتي اظهار داشت: جنبش دانشجويي مسلمان، قبل از انقلاب كه منتهي به انقلاب اسلامي شد دو شاخصه اساسي استكبار ستيزي و مبارزه با استبداد داخلي را داشت و با توجه به اينكه با ارمغان انقلاب اسلامي و مردم سالاري ديني، ديگر استبداد و ديكتاتوري وجود ندارد كه دانشجويان‌ بخواهند در تقابل با آن مبارزه و ايستادگي كنند؛ اما بدون ترديد يكي از شاخصه‌هاي اصلي خود را نقد حكومت براي تقويت حاكميت دانسته‌اند.

وي افزود: بخشي از حكومتي‌ها تحمل انتقادهاي بعضا تيز و برنده دانشجويي را ندارند؛ ضمن اينكه جريان دانشجويي با غوغاسالاري و فضاسازي كاذب، كار خود را پيش نمي‌برد و تبديل به جريان اپوزيسيون و ضدانقلاب نمي‌شود؛ اما با نقد مسئولان عالي‌رتبه و به چالش كشيدن آنها حركت مي‌كند و اميدواريم وزير علوم اين به چالش كشيدن امروز را به فال نيك بگيرد.

مسئول سياسي دفتر تحكيم وحدت خطاب به وزير علوم كه در اين جلسه حضور داشت تصريح كرد: جناب آقاي وزير با توجه به تحولات منطقه بسيار جاي تاسف است كه تشکل‌هاي دانشجويي به جاي اينکه در اولويت‌بندي دغدغه‌هاي خود، فراهم كردن تسهيل و تسريع تحولات منطقه را داشته باشد، بايد با يكسري مسائل داخلي در دانشگاه ها درگير شود و از ذهن فعال و پوياي آن ها به واسطه كارشكني ها،‌ سنگ اندازي ها،‌ كج روي ها و تنگ نظري هاي روز افزون مسئولان دانشگاهي به مسائل حاشيه اي منحرف شود و نتواند آن نقش آفريني كه جنبش دانشجويي بايد داشته باشد را ايفا كنند.

اميريان گفت: آقاي وزير سه مورد مستند وجود دارد كه اميدواريم پاسخگو باشيد. اول اينكه آيين نامه تشكل هاي اسلامي دانشگاهيان مصوب چهارصدوچهل‌وهشتمين جلسه مورخه 9/6/78 شورايعالي انقلاب فرهنگي كه دستورالعمل اجرايي آن در سال 82 به تمامي دانشگاه ها و مجموعه هاي ستادي ابلاغ و لازم الاجرا شده و در اين آيين نامه دوستان معاونت فرهنگي و اجتماعي هم تلاش كردند تا نظرات دانشجويان نيز در نظر گرفته شود. چرا به نحو احسن اجرا نمي شود؟

اميريان افزود: در يكي از بندهاي اين آيين نامه ماده 3 فصل دوم تشكل ها، آمده كه در صورت امتناع هيأت نظارت دانشگاه از صدور پروانه و يا اعتراض هيأت موسس تشكل، به نظرات هيأت نظارت درباره اساسنامه تشكل، هيأت موسس مي‌تواند اعتراض خود را به هيأت نظارت مركزي اعلام كند و هيات نظارت مركزي موظف است ظرف حداكثر مدت 2 ماه نسبت به اعتراض واصله رسيدگي و اعلام نظر كند.

وي تصريح كرد: آقاي وزير شما رئيس هيات نظارت مركزي هستيد. ماده 5 و بند يكم آيين نامه اين هيات اعلام مي‌كند وزير يا رييس دانشگاه مربوطه، رئيس نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها يكي از معاونين وزير يا معاونين رئيس دانشگاه و نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي و در مواردي كه مربوط به بسيج دانشجويي است فرمانده نيروي مقاومت بسيج با حق راي در اين هيات حضور خواهند داشت؛ لذا از شما به عنوان رئيس اين هيات مي‌پرسيم كه تا به حال چند تا از اين جلسات تشكيل شده كه شما در آن حضور داشتيد ضمن اينكه نامه هايي هم به معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم داده شده اما پاسخ در خوري نداشته است.

اميريان گفت: مورد سوم مدت زمان مجاز براي مكاتبات و انجام مراحل بررسي صلاحيت هيات موسس توسط هيات نظارت دانشگاه است كه طبق آيين نامه حداكثر يك ماه از تاريخ  درخواست كتبي و هيات نظارت موظف است طبق بند 3/3 اين آيين نامه ظرف مدت 15 روز كاري پس از اتمام مراحل بررسي در صورت تاييد صلاحيت هيات موسس نسبت به صدور موافقت اصولي و در صورت عدم تاييد نسبت به اعلام كتبي دلايل رد صلاحيت به صورت طبقه بندي شده با امضاي دبير هيات نظارت دانشگاه اقدام كنند و اعضاي هيات موسس نيز ظرف مدت 10 روز مي‌توانند به هيات نظارت مركزي اعتراض كنند.

مسئول سياسي دفتر تحكيم وحدت اظهار داشت: جناب آقاي وزير! چند تا هيات نظارت دانشگاه به اين قانون عمل كردند؟ مي‌توانيد درباره عدم عمل به اين قانون جلسه تشكيل دهيد؛ ضمن اينكه طبق قانون 45 روز زمان براي هيات نظارت دانشگاه گذاشته شده تا درخواست مجوز يك تشكل بررسي شود و براي هيات نظارت مركزي نيز حداكثر 4 ماه فرصت گذاشته شده است؛ اما در دانشگاه علم و صنعت كه شما جناب آقاي وزير! عضو هيات علمي آن هستيد، بيش از 7 ماه گذشته و مجوز فعاليت يك تشكل صادر نشده است.

اميريان افزود: البته جناب خواجه سروي معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم آنقدر ماخوذ به حيا هستند كه ما شرم داريم نسبت به ايشان جسارت کرده و درباره قانون‌مند بودن و حسن نظارت ايشان ترديد کنيم؛ اما اين قانون است و مصالحه بر سر قانون اصلا توجيه ‌پذير نيست.

وي تصريح كرد: مسئولان دانشگاه‌ها، با اين توجيه اين قانون را اجرا نمي‌كنند كه ما صلاح نمي‌دانيم و حتي پاسخ كتبي هم نمي‌دهند، آقاي وزير! البته ما از تاسيس تشكل هاي دانشجويي كه مي‌خواهند عضو اتحاديه‌هاي دانشجويي نباشند؛ اما اين قانون را پذيرفته‌اند استقبال مي‌كنيم. آن تشكل‌هايي كه كتبا قانون اساسي، ولايت مطلقه فقيه، منويات مقام معظم رهبري و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي را پذيرفته‌اند، حتي اگر عضو اتحاديه نباشد، ما از آنها حمايت مي کنيم. زيرا ما خودمان هم نبايد تنگ‌نظر باشيم و اگر تنگ‌نظري مسئولان را نمي‌توانيم حل كنيم خودمان اين اراده را داريم.

مسئول سياسي دفتر تحكيم وحدت گفت: اين مسئله از آنجا نشات مي گيرد كه مسئولان دانشگاه‌ها معتقد به آزادانديشي نيستند، جناب آقاي وزير در جلساتي با حضرتعالي داشتيم فرموديد كه اتحاديه‌ها و جريان‌هاي دانشجويي مسير كلي را بروند؛ اما با آن اختلاف تاكتيك ها و رويكردهايي كه بسيار طبيعي و لازم است! چطور مي‌شود كه در آيين‌نامه هيات نظارت دانشگاه اسمي از حراست دانشگاه نيامده، ولي هيات نظارت دانشگاه مي‌گويد برويد از مديريت حراست درخواست خود را پيگيري كنيد و  تاييد صلاحيت بگيريد و بدتر از آن اين است كه مديريت حراست مي‌گويد برويد ستاد خبري استان كه اين مسئله که كاملا خلاف قانون است در دانشگاه مادر و مهمترين دانشگاه كشور انجام شده است.

اميريان  افزود: حتي يكي از مسئولان دانشگاه هاي شما اعلام كرد كه محسن رضايي هم نبايد به دانشگاه بيايد چون ما نمي‌دانيم كه بعد از آن تنش ايجاد مي‌شود يا نه!حتي آيين نامه كرسي‌هاي آزاد انديشي خود عاملي شده كه جلوي آزادانديشي‌ها را مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: متاسفانه از طرف ديگر، بازار ريا، تملق و نفاق در دانشگاه‌ها زياد شده و آيا نتيجه آن اين نيست كه نمي‌خواهند به تشكل‌ها فضا و ميدان بدهند؟ آيا ميز و پست مسئولان به مصالح نظام، منافع ملي و منويات مقام معظم رهبري كه متاسفانه برخي متملقانه و كاسب‌كارانه از آن حرف مي‌زنند ترجيح داده شده است؟

مسئول سياسي دفتر تحكيم وحدت تصريح كرد: واقعا اگر توان اجراي سياست‌هاي خوب وزارت علوم را نداريد و مي‌گوييد كه نمي‌توانم به روساي دانشگاه بگويم كه اين مصاديق گفته شده را اجرا كن، چرا که بنيان گذار انقلاب در مواجهه با متخلفان مي گفتند: "تو غلط مي‌كني كه قانون را قبول نداري، قانون تو را قبول ندارد، اين قانون است."

اميريان اظهار داشت: اكثريت دانشجويان ما منتقد هستند، ما با بيش از 30 دانشگاه مهم دولتي كشور ارتباط داريم و مي توان گفت که كمتر از 5 درصد با اغماض و معاندند و با حاكميت ديني و ساختار نظام مشكل دارند؛ اما بقيه منتقدند و به دليل روحيه آرمان‌خواهي و آن فاصله‌اي كه بين شرايط موجود و شرايط آرماني وجود دارد، انتقاد مي‌كنند. اينها مخالف نظام نيستند. چرا با عدم اجراي قوانين و كج سليقگي‌ها به گونه‌اي رفتار مي‌شود كه دانشجويان احساس كنند آنقدر فضا محدود شده و تنگ‌نظري‌ها افزايش يافته كه همين‌ها را سياست‌هاي نظام همان بدانند. عليرغم اينكه مي‌دانيم سياست نظام اين نيست؛ اما اين كج سليقگي‌ها و كج نظري‌ها اين شبهات را ايجاد مي‌كند.

اميريان در پايان خاطرنشان کرد: نهادهاي امنيتي كار خود را انجام مي‌دهند؛ اما مسئول دانشگاه بايد نگاه فرصت محور و اعتماد محور نسبت به دانشجويان داشته باشد. قرار هم نيست كه دانشجو مداح مسئولين باشد.


برچسب ها: امیریان ، تشکل ، دانشجویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار