گزارش/

ايران، تعيين کننده بلامنازع آرامش در "تنگه هرمز"

طی روزهای گذشته اخبار بسیاری در مورد تنگه هرمز منتشر شده است که همگی داستان‌های جدیدی را برای آب راه تاریخی ایران به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، طی روزهای گذشته اخبار بسیاری در مورد تنگه هرمز منتشر شده است.
از اقدامات نیروی دریایی ایران برای حفاظت از تنگه تا ادعاي واهي امارات براي دور زدن اين آبراه حياتي، همگی داستان‌های جدیدی را برای آب راه تاریخی ایران به وجود آورده است.

تنگه هرمز (Strait of Hormuz) کجاست؟
تنگه ی هرمز یک آبراهه‌ی استراتژیک است که نقطه‌ی اتصال خلیج فارس (Persian Gulf) و دریای عمان محسوب می‌شود.
 در شمال، به جمهوري اسلامي ایران و در جنوب به عمان و امارات متحده‌ی عربی محدود است و تنها راه اتصال به آبهای آزاد برای خلیج فارس است.
این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان به شمار می‌آید و طول اين آبراه ۱۵۸ کیلومتر است.
این آبراه کلیدی، خلیج فارس را که کشورهای نفت خیز مانند بحرین ، کویت ، قطر ، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در حاشیه آن قرار دارند به دریای عمان وصل می کند .
تنگه هرمز حداقل 110 کیلومتر طول داشته (با توجه به تعریف منابع مختلف) و عرض آن در نواحی مختلف حدود 35 در جنوب جزیره لارک تا کمتر از 60 کیلومتر در سایر نواحی متغیر است. آبهای قبل و بعد از این تنگه نیز عرضی کمتر از 100 کیلومتر در حدفاصل جنوب غربی جزیره قشم تا سواحل غرب کنگان دارند.
 عمق این آب راه در نقاط مختلف از 35 تا حدود کمتر از 100 متر متفاوت بوده و از اینرو تنها بخشی از آن با عرض کم در حد چند کیلومتر است بنابراین کشتی‌های عبوری به خصوص ابرتانکرهای نفتکش، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های بزرگ برای عبور از این آبراه با محدودیت‌های زیادی رو به رو هستند.
تنگه هرمز دومین تنگه بین‌المللی پرتردد دنیاست که وزارت انرژی آمریکا (United States Department of Energy) آن را "حیاتی ترین آبراه نفتی" نامگذاری کرده است.
هر روز حدود  "۱۷ میلیون بشکه نفت خام که معادل ۴۰ درصد"  کل نفت حمل شده توسط نفت‌کش‌ها و نزدیک به ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است از این آبراه عبور می‌کند.
بیشتر این نفت به بازارهای آسیا، ایالات متحده و اروپای غربی می‌رود و ۷۵ درصد نفت خام ژاپن از این مسیر وارد می‌شود.
حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته‌‌شده نفت و گاز دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد.
گذشته از این، کشتی‌های حامل غلات، سنگ معدن و شکر مورد نیاز کشورهای عرب منطقه، و همین طور تسلیحات نظامی و مواد مصرفی مورد نیاز آمریکا برای تجهیز ناوگان دریایی خود نیز از طریق این تنگه وارد خلیج فارس می‌شود.
اهمیت استراتژیک تنگه‌ی هرمز وقتی دو چندان می‌شود که نگاهی به موقعیت جغرافیایی جزایر ایرانی تنب بزرگ و کوچک، سیری و ابوموسی بیاندازیم.
با توجه به مسیر ترانزیت خلیج فارس به خوبی می‌توان به دلیل پافشاری کشور‌های عرب حاشیه‌ خلیج فارس بر نفی مالکیت این جزایر ایرانی به خوبی پی برد.

موقعيت برتر جمهوري اسلامي ايران در تنگه‌هرمز
موقعیت سوق‌الجیشی جزایر سه‌گانه، اشرافیت قابل توجهی را نصیب نیروهای ایرانی مستقر در این جزایر می‌کند به نحوی که مسیر عبور و مرور کشتی‌ها، گویی از میان دروازه‌های دژبانی واحد‌های دریایی سپاه و ارتش جمهوري اسلامي ايران می‌گذرد.
در صورت تشخیص ایجاد خطر امنیتی توسط کشتی‌های عبوری، ایران می‌تواند به این شناورها اجازه عبور از آبهای تنگه هرمز که عمدتاً جزو آبهای سرزمینی ایران محسوب می‌شود را ندهد.
اگرچه پهنه‌ی آبی به عرض 34 کیومتر را نمی‌توان به راحتی مسدود کرد اما از آن‌جا که تنها بخش کوچکی از این تنگه امکان عبور کشتی‌های نفت کش را فراهم می‌کند، کنترل عبور و مرور کشتی‌ها و همین‌طور مسدود کردن 6 کیلومتر از تنگه‌ی هرمز که در مرز آبي جمهوري اسلامي ايران است، امري غیر‌ممکن نيست.
آژانس اطلاعات انرژی آمريکا (IEA) همچنین بیان می‌کند که مین‌های دریایی باقی‌مانده‌ از زمان جنگ ایران و عراق هم این نگرانی بین‌المللی را تقویت می‌کند که ممکن است در اثر حوادث طبیعی یا کوچکترین تحریک نظامی، یادگار‌های جنگ نفت‌کش‌ها، عرصه‌ی آبی تنگه‌ی هرمز را «تنگ» نماید.
پایگاه مطالعاتی گلوبال ریسرچ (Global Research) طی گزارشی در خصوص رویارویی احتمالی ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس نوشت: ایران با توجه به قدرت نظامی و موقعیت جغرافیایی خود از دست بالاتر در تنگه هرمز برخوردار است.
بر اساس اين گزارش علیرغم حضور گسترده نیروی دریایی آمریکا (United States Navy) در تنگه هرمز، به دلیل نوع جغرافیای خلیج فارس و توانایی نیروهای دریایی ایران در تسلط بر این پهنه آبی، منافع آمریکا در این منطقه در معرض خطر قرار دارد.
اين پايگاه مطالعاتي در ادامه با اشاره به اينکه حتی قایق های تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران قادر به وارد آوردن ضربات مهلک بر ناوهای جنگی آمریکایی هستند، اظهار داشت: «این قایق‌ها قادر به پرتاب موشک هستند که می تواند به شکل موثر و قابل توجهی ناوهای آمریکایی را مورد حمله قرار داده و حتی غرق کنند. این قایق ها همچنین به سختی قابل ردیابی و هدف گیری هستند.»
گلوبال ریسرچ نوشت: قایق های تندروی ایرانی قابلیت برهم زدن آرایش نظامی نیروهای آمریکایی را دارند، به نحوی که عملیات گسترده این قایق ها می تواند منجر به صدمه دیدن و غرق شدن حجم گسترده ای از ناوگان پنجم دریایی ارتش آمریکا شود.
این گزارش همچنين مي‌افزايد: تمام جهان به اهمیت تنگه هرمز واقف است و واشینگتن و متحدانش به خوبی از توانایی های نظامی ایران برای بستن تنگه هرمز برای مدت زمان طولانی آگاهی دارند.

فرمانده نیروی‌دریایی‌ارتش : بستن تنگه هرمز برای نیروی دریایی ایران بسیار آسان است
برخی از اهداف رزمایش ولایت 90 که در دي ماه سال گذشته برگزار شد ، عبارت بود از: گسترش حضور نیروی دریایی ایران در آبهای بین المللی و مقابله با دزدی دریایی، تروریسم و اختلال در روند تجارت منطقه ای.
برخی می‌گفتند که ناوشکن جماران که ساخت جمهوری اسلامی ایران است، توان دریانوری در آب‌های آزاد را ندارد اما این ناوشکن با ماموریت 70 روزه‌ای که در خلیج عدن(Gulf of Aden) انجام داد، قدرت خود را به طور کامل به نمایش گذاشت.
حضور ناوشکن جماران به عنوان یگان سرفرماندهی رزمایش، آزمایش برخی تجهیزات و ادوات جدید یا بهینه‌سازی‌شده نظیر موشک میان‌برد "محراب" و بهره‌گیری از تاکتیک‌های کاملا بومی، از نکات قابل توجه رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 بود.
پرتاب اژدرهای ضدسطحی "PT 47" توسط زیردریایی‌های کلاس غدیر از دیگر اقدامات نیروی دریایی ارتش در دومین روز مرحله نمایش قدرت این رزمایش بزرگ بود.
در جریان برگزاری اين رزمايش  دریاسالار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهورس اسلامي گفت: نیروهای دریایی ایران در صورت نیاز، قادر به بستن تنگه هرمز هستند.
 وی اضافه کرد: «بستن تنگه هرمز برای نیروی دریایی ایران بسیار آسان است، ایران تسلط کاملی بر آبراه استراتژیک هرمز دارد.»
اظهارات سیاری یک روز پس از آن بیان شد که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران هشدار داده بود که در صورت اعمال تحریم های بیشتر علیه صادرات نفت ایران، این کشور اجازه نخواهد داد حتی یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند.
گلوبال ریسرچ در اين باره گفت :« رزمایش دریایی ولایت ۹۰ را می توان پیام روشنی از جانب تهران ارزیابی کرد، مبنی بر اینکه این کشور حتی آمادگی انجام عملیات در خارج از خلیج فارس را دارد و می تواند خط لوله های نفتی ای را که قصد دور زدن تنگه هرمز دارند را نیز هدف قرار دهد.»
موشک‌های کروز، بالستیک و هوا به سطح گوشه‌ای از سامانه‌های تهاجمی نیروهای مسلح ایران هستند که می‌توانند بسته ماندن تنگه هرمز را تا هر زمان که کشورمان نیاز بداند، تامین کنند. قایق‌های تندروی ایران نیز مکملی خواهند بود تا مهمترین شاهراه انرژی جهان، هیچگاه بدون اراده جمهوری اسلامی، روی آرامش را نبیند.

آیا جایگزینی برای ترانزیت نفت از تنگه هرمز وجود دارد؟
شركت بين‌المللي بيمه لويدز (International Lloyds Insurance Company ) در گزارشي اعلام كرده است بسته شدن تنگه هرمز به معناي توقف نود درصد صادرات نفت كشورهاي منطقه خليج فارس و توقف معاملات تجاري بسياري از اين كشورهاست.
اين شركت در گزارش خود با اشاره به اينكه 90 درصد صادرات نفت و 50 درصد كليه معاملات تجاري معاملات امارات، كويت، قطر و تقريبا همه صادرات عراق و نيز 88 درصد صادرات نفت عربستان از طريق تنگه هرمز صورت مي‌گيرد و بسته شدن اين تنگه باعث توقف معاملات اين کشورها خواهد شد.
بستن تنگه هرمز به معنای استفاده از مسیرهای جایگزین طولانی ‌تر و هزینه ‌های بیشتر حمل ‌و نقل است.
بنا بر اظهار آژانس اطلاعات انرژی آمریکا (IEA)، دو مسیر اصلی خط لوله به عنوان جایگزین برای مسیر ترانزیتی تنگه‌ی هرمز وجود دارد که بخش عمده‌ی این خطوط به دلیل اقتصادی نبودن، جنگ‌های اول و دوم خلیج و تیرگی روابط بین کشور‌های عرب منطقه تخریب یا بسته شده‌است.
تنش ها بر سر موضوع ایران و نگرانی ها از بسته شدن تنگه هرمز به عنوان شاهراه حیاتی انتقال نفت در خاورمیانه بسیاری از کشور های حاشیه خلیج فارس را بر آن داشته تا در فکر راههای جایگزین برای تداوم روند صادرات نفت خود در صورت اجرایی شدن این تهدیدات باشند.

در حالی که بر اساس ادعاي امارات متحده عربی خط لوله حبشان – فجیره به طول 370 کیلومتر نفت امارات را به شکل مستقیم و بدون نیاز به گذر از تنگه هرمز مستقیما به خلیج عمان و اقیانوس هند هدایت مي‌کند و به یکی از بزرگترین بنادر این کشور در خلیج عمان منتهی می شود تا بدون نیاز به تنگه هرمز، نفت تولیدی امارات به بازار های جهانی برسد.
بر اساس ادعاي يکي از مسئولان اجرايي امارات، این خط لوله توان انتقال 1.5 میلیون بشکه نفت را در روز دارد.
بر اساس این گزارش، علاوه بر امارات برخی دیگر کشورهای خاورمیانه ای تولید کننده نفت نیز به دلیل نگرانی از بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران به فکر راههای جایگزین برای انتقال نفت خود افتاده اند.
عربستان که در ماه های اخیر با افزایش سطح تولید خود غرب را در اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران همراهی کرده و تاکید دارد همچنان به تامین منابع مورد نیاز بازار ادامه می دهد، خط لوله نفت قدیمی که توسط عراق ساخته شده و خطوط کشتیرانی خلیج فارس توسط آن دور زده می شود را دوباره فعال کرده است. به این ترتیب ریاض می تواند مقادیر بیشتری نفت را از طریق ترمینال ها در دریای سرخ صادر کند و در مقابل احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، ایمن تر باشد.
این خط لوله که از آن با نام اختصاری IPSEیاد می شود، در سال های 1980 توسط عراق در عربستان سعودی احداث شد. البته این خط لوله از سال 1990 زمانی که صدام حسین به کویت حمله کرد، دیگر نفت عراق را انتقال نداده است.
عربستان در سال 2001 این خط لوله را توقیف و بدهی های بغداد بابت این خط لوله را پرداخت کرد. پس از آن نیز در چند سال اخیر برای انتقال گاز به نیروگاه ها در غرب کشور از این خط لوله استفاده می کرد.
این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی  ايران در دی ماه گذشته تهدید کردند در صورت افزایش فشار تحریم های آمریکا و متحدان اروپایی اش، تنگه هرمز را مسدود می کنند از سوی دیگر مقامات اسرائیلی نیز تاکید دارند در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای با ایران باید از گزینه نظامی استفاده کرد.
در این شرایط عربستان سعودی که خطر تهدید ها را درک می کند خط لوله قدیمی را برای انتقال نفت فعال کرده و در 5 ماه گذشته بارها آن را آزمایش کرده است. مقامات مطلع از این پروژه اعلام کرده اند که عربستان این خط لوله را فعال کرده تا منابع جایگزین امن برای صادرات نفت در اختیار داشته باشد. گفته می شود این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و 650 هزار بشکه نفت برخوردار است.
تهدید صادرات نفت از طریق تنگه هرمز یکی از مهمترین نگرانی ها برای کشور های تولید کننده نفت در حوزه خلیج فارس به شمار می رود. حدود یک سوم صادرات نفتی دریایی جهان از طریق این تنگه انجام می شود.عربستان، ایران، کویت، عراق ، امارات متحده عربی و قطر از تنگه هرمز برای صادرات نفت خود به بازار های جهانی استفاده می کنند. به همین دلیل اغلب این کشور ها در جستجوی مسیر های جایگزین هستند تا در صورت تهدید تنگه هرمز از آنها استفاده کنند.
با توجه به موارد فوق، در خوش‌بینانه‌ترین حالت و در صورت به‌کارگیری تمام توان برای اصلاح و مرمت خطوط لوله‌ی قدمی، تنها امکان جایگزینی 7 ملیون بشکه در روز برای 17 ملیون بشکه نفت عبوری از تنگه‌ی هرمز وجود دارد.
از سوی دیگر، خطوط زمینی نفت، از امنیت بسیار پایینی برخوردار هستند به نحوی که به سادگی می‌توان آن‌ها را هدف قرار داد و عملاً حفاظت صد در صدی نیز نمی‌توان از آن‌ها به عمل آورد. به عبارت دیگر، همان‌طور که در جنگ دوم خلیج فارس، نیرو‌های ائتلاف، خطوط اصلی انتقال نفت عراق را منهدم کردند، ممکن است بار دیگر هم چنین اتفاقی، ولی این بار برای دیگر کشور‌های عرب منطقه، بیافتد.

تنگه هرمز به روي تحريم کنندگان جمهوري اسلامي  بسته مي‌شود
ابراهیم آقامحمدی اعلام کرد طرحی درکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تهیه شده که بر جلوگیری از تردد نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران، نفت حمل می‌کنند، از تنگه هرمز تأکید دارد.
نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرح در پاسخ به تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.
وی با بیان اینکه طرح مسدود کردن تنگه هرمز دارای یک ماده واحده است، تأکید کرد: مطابق این ماده واحده دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است تا بر اساس حق حاکمیت خود از عبور نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران، نفت حمل می‌کنند، جلوگیری کند.
آقامحمدی تصریح کرد: این طرح دارای قید ۲ فوریت بوده و تا پایان روزیکشنبه (۱۱ تیر) به امضای ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس رسید.

بهارستان دريافت عوارض از کشتي‌هاي عبوري از تنگه هرمز را بررسي مي کند
سخنگوي هيات رئيسه مجلس با تاكيد بر لزوم بررسي طرح اخذ عوارض و ماليات از کشتي‌هاي عبوري از تنگه هرمز دريافت عوارض را حق قانوني جمهوري اسلامي ايران دانست.
عبدالرضا مصري نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به طرح اخذ عوارض از کشتي‌هاي عبوري از تنگه هرمز در مجلس خبر داد و گفت: اخذ عوارض از کشتي‌هاي عبوري از تنگه هرمز خليج فارس حق جمهوري اسلامي ايران بوده و قطعا قابل اجرا خواهد بود.
 وي در ادامه با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران همواره خواستار ثبات و استقرار امنيت در منطقه و جهان بوده و خواهد بود، تصريح کرد:‌ اگر قرار است حقوق قانوني ملت ايران در موارد گوناگون به رسميت شناخته نشود جمهوري اسلامي ايران از تمام ابزارهاي قانوني براي احقاق حقوق خود استفاده خواهد کرد.
 سخنگوي هيئت رييسه مجلس همچنين اجراي طرح اخذ عوارض از کشتي‌هاي عبوري از تنگه هرمز را مستلزم بررسي بيشتر و تعيين سازو کارهاي حقوقي- بين‌المللي براي قرارگرفتن در دستور كار پارلمان دانست.
 مصري در پايان ابراز اميدواري كرد كه طرح اخذ عوارض از کشتي‌هاي عبوري از تنگه هرمز براي بهبود شرايط اين منطقه استراتژيك اجرايي شود. گفتني است بنابر آخرين اخبار منتشره بيش از 60 نفر از نمايندگان با طرح دريافت عوارض و ماليات از كشتي‌هاي عبوري از تنگه هرمز موافقت كرده‌اند.

بازهم تحريم شرکت نفتکش ايران از سوي آمريکا و تهديد جمهوري اسلامي به عمل متقابل
دولت آمریکا در جدیدترین اقدام خود شرکت ملی نفتکش ایران و 4 شرکت ایرانی دیگر را به دلیل حمل نفت ایران مورد تحریم قرار داد.
در اين ميان و در واکنش به اين اتفاق نایب‏رئیس کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به اقدام ضد ایرانی دولت آمریکا برای تحریم ناوگان نفتکش ایران از بسته شدن تنگه هرمز در صورت توقیف و یا بازرسی نفتکش‌های ایرانی در پایانه‌های نفتی جهان خبر داد. ناصر سودانی اعلام کرد: در حال حاضر رایزنی‌های لازم با بخش‌های مختلف برای اجرای این سناریو انجام گرفته است.
سودانی از بسته شدن تنگه هرمز در صورت بازرسی نفتکش‌های ایرانی بعنوان حق مسلم جمهوری اسلامی یاد کرد و افزود: این طرح به پشتوانه اقتدار جمهوری اسلامی عملیاتی خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه: ایران در امنیت نباشد یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد
سردار علی فدوی تاکید کرد: اینکه آمریکا تمام توان خود را در تحریم‌های نفتی و اقتصادی گذاشته برای این است که با روند نظامی در برابر جمهوری اسلامی ایران به نتیجه نخواهد رسید. توانمندی اینکه تنگه هرمز به صورت کامل در اختیار ما قرار بگیرد و حتی یک قطره نفت نیز از آن عبور نکند از زمان جنگ در اختیار نیروی دریایی سپاه بوده ولی اینکه این امر به کار گرفته شود یک امر ثانوی است اگر قرار باشد امنیت برای همه غیر از جمهوری اسلامی برقرار باشد قطعا اوضاع به این صورت نخواهد ماند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: تمکین از سوی آمریکایی‌ها در خلیج فارس صورت می‌گیرد و اگر به هشدارهای سپاه توجه نکنند عواقب بسیاری بدی برای آنها دارد.
سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: توان موشکی ایران نسبت به گذشته گسترش فراوانی پیدا کرده و چیزی که آمریکا از توانمندی ایران می‌داند خیلی کمتر از چیزی است که نمی‌داند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه در خصوص توان ایران در بستن تنگه هرمز نیز تاکید کرد: توانمندی اینکه تنگه هرمز به صورت کامل در اختیار ما قرار بگیرد و حتی یک قطره نفت نیز از آن عبور نکند از زمان جنگ در اختیار نیروی دریایی سپاه بوده ولی اینکه این امر به کار گرفته شود یک امر ثانوی است اگر قرار باشد امنیت برای همه غیر از جمهوری اسلامی برقرار باشد قطعا اوضاع به این صورت نخواهد ماند.

سرلشکر فیروزآبادی: بستن تنگه هرمز مستلزم دستور فرمانده كل قوا است
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: ما طرح بستن تنگه هرمز را داریم ولی اجرای آن مستلزم تدبیر و دستور فرمانده معظم کل قوا است.
سردار سرلشکر سید حسن فیروز آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه غربی‌ها اعلام کرده‌اند ایران توان بستن تنگه هرمز را ندارد، گفت: آنها برای دلخوشی خودشان می‌گویند که ما بلوف می‌زنیم که البته ما هم بنا نداریم که تنگه هرمز را ببندیم ولی طرح بستن آن را داریم که طرحی هوشمندانه و معقولانه است.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح در ادامه تصریح کرد: نیروهای مسلح برای هر موضوعی طرح خود را دارند ولی تصمیم اجرای بستن تنگه هرمز به عهده فرمانده معظم کل قواست و شورای عالی امنیت ملی به ایشان مشورت می‌دهند

نماينده سمنان در مجلس: تنگه هرمز شاخص‌‎ترین آبراه عبور و مرور ناوگان کشتیرانی
علیرضاخسروی از ارائه طرحی مبنی بر اخذ مالیات و عوارض از کشتی‏ های عبوری از تنگه هرمز به خانه ملت با امضای شماری از نمایندگان خبر داد.
وی از مطرح شدن قریب‏ الوقوع این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: قصد داریم این طرح را به زودی در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح کنیم تا با رأی بالای نمایندگان مصوب شود؛ اگر چه هم‏ اکنون نیز شماری از نمایندگان در رایزنی ‏های انجام شده موافقت خود را با این طرح اعلام کرده ‏اند.
خسروی افزود: اعمال حق حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آب‏راه‏ های داخلی و ساحلی به ویژه تنگه هرمز یکی از مواردی است که باید در برهه کنونی مورد نطر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: با تصمیم مجلس، دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف خواهد شد تا بر اساس حق حاکمیت خود، در زمینه عبور به خصوص نفت‏ کش‏هایی که نفت خود را به مقصد کشورهای به ویژه طراح تحریم نفتی علیه ایران یعنی اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل غاصب حمل می‏کنند، مالیات و عوارض اخذ کند.

نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامیدر پایان افزود: مالیات و عوارض دریافتی در این زمینه باید برای عمران و آبادانی مناطق ساحلی و حاشیه تنگه هرمز، پاک‏سازی سطح آب ‏های محل تردد کشتی‏ ها، خدمات ‏رسانی بهتر به ناوگان دریایی هزینه شود.
حالا اين سوال پش مي‌آيد که آيا دريافت عوارض از کشتي هاي عبوري از تنگه هرمز و جلوگيري از تردد نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران، نفت حمل می‌کنند، اولين مصوبه مهم و تاثير گذار مجلس نهم خواهد بود؟

گزارش از: فاطمه باقري

برچسب ها: ایران ، نفت ، انرژی ، مجلس ، آمریکا ، امارات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار