خوزستان/ با تلاش متخصصان داخلی؛

لوله درونی فایبرگلاس دستگاه مغزه گیری مخازن نفت وگاز دركشور ساخته شد

رئیس اداره عملیات ویژه شركت ملی حفاری ایران گفت: با تلاش متخصصان داخلی لوله درونی فایبرگلاس دستگاه مغزه گیری مخازن نفت و گاز برای نخستین بار در كشور طراحی و ساخته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ، مهندس مهران عالیپور  در این باره توضیح داد: دستگاه مغزه گیری از جمله تجهیزاتی است كه برای تشخیص و بررسی جنس لایه ها، نوع سنگ، تخلخل، تراوایی، شیب مخزن و اطلاعات جامع مورد نیاز مهندسی مخازن برای برنامه ریزی تولید مناسب به كارگیری می شود.

وی با اشاره به این كه لوله درونی دستگاه مغزه گیری از سه جنس استیل، آلومینیوم و فایبرگلاس ساخته می شود، گفت: با توجه به كارآیی بیشتر فایبرگلاس از نظر آسانی و یك نواختی كار، شتاب بیشتر و كاهش زمان و هزینه استفاده از آن در دستگاه های مغزه گیری روز آمد مورد اقبال قرار گرفته است.

عالیپور افزود: شركت ملی حفاری ایران به منظور بومی سازی تجهیزات صنعت حفاری، طراحی و ساخت این لوله را با نظارت متخصصان و كارشناسان و همكاری یك شركت بخش خصوصی داخلی در برنامه قرار داد و ظرف یك سال موفق به ساخت آن شد.

رئیس اداره عملیات ویژه شركت ملی حفاری ایران اضافه كرد: این تجهیز پس از آزمایش های كارگاهی در دستگاه 66 فتح روی چاه شماره 5 پایدار شرق در حفره 8 و سه هشتم در سازند آسماری، عمق بالای 2 هزار و 890 متر موفق به 45 متر مغزه گیری شد و در نتیجه آزمایش میدانی این كار ارزشمند با موفقیت كامل به ثبت رسید.

وی با بیان این كه ساخت این قطعه اساسی تا پیش از این در انحصار چند كشور غربی بود، گفت: هم اكنون سایز 4 اینچ این لوله 50 درصد ارزان تر از قیمت مشابه خارجی در داخل ساخته شده و شركت ملی حفاری ایران ساخت سایز 2 و پنج هشتم آن را نیز در دست اقدام دارد.

عالیپور گفت: این شركت تاكنون موفق به 26 هزار متر مغزه گیری شده كه از این رقم 2 هزار و558 مترمربوط به سال 1390 بوده است.

رئیس اداره عملیات ویژه شركت ملی حفاری ایران گفت: در سه ماه نخست امسال نیز این شركت موفق به 872 متر مغزه گیری از مخازن شد كه این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل 70 درصد افزایش دارد.

وی یادآور شد: این شركت برنامه گسترده ای برای ساخت تجهیزات پیچیده كاربردی در بخش های مختلف صنعت حفاری، از جمله خدمات ویژه حفاری در دست اجرا دارد و در این ارتباط رایزنی ها میان مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شركت با دانشگاه ها، مراكز علمی پژوهشی و سازندگان و صنعتگران داخلی ادامه دارد.

شركت ملی حفاری ایران به عنوان شركت پیشگام در بومی سازی این صنعت راهبردی در سال های اخیر دستاوردهای بزرگی در عرصه ساخت داخل كسب كرده است كه ساخت حدود 18 هزار قلم قطعات و تجهیزات مورد استفاده در عملیات حفاری و خدمات فنی و مهندسی، تلاش برای ساخت دستگاه های حفاری با برند ایرانی، افزایش سطح علمی و تخصصی كارشناسان و همكاری با سازندگان و مراكز آموزش عالی از آن جمله است. /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.