قوه قضاییه در هفته ای که گذشت؛

از چهاردهمین جلسه دادگاه فساد مالی تا اعلام جرم دادستان علیه مطهری

در این هفته اظهارات داداستان تهران درباره اعلام جرم علیه علی مطهری دردسر ساز شد و در این میان علی مطهری واکنش شدیدی از خود نشان داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در اولین روز از هفته گذشته در دستگاه قضا دفتر خدمات الکترونيکي قضايي در مرکز‌ آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه با حضور آيت الله آملي لاريجاني افتتاح شد. 

اين دفتر خدماتي به منظور افزايش کارآمدي دستگاه قضايي، صرفه جويي در زمان و هزينه ارتقاي سلامت اداري، کاهش سفرهاي درون شهري و افزايش پاکي محيط زيست به وجود آمده است.

رئیس مرکر آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بيان اينکه 40 دفتر ارایه خدمات الکترونیک قضایی در تهران فعالیت آزمایشی دارند، ابراز اميدواري کرد که تعداد این دفاتر در آینده نزدیک به 80 دفتر در تهران افزایش یابد تا افرادي که به اينترنت دسترسي ندارند براي بهره گيري از خدمات سامانه دفاتر الکترونيک قضايي به اين دفاتر مراجعه کنند.

این دفاتر در فاز اول خود برای یک جرم شامل صدور چک بلامحل و مطالبه آن ایجاد شده است که در فازهای بعدی به جرایم دیگر را نیز شامل می شود و مردم می توانند از این طریق بدون مراجعه به دفاتر قضایی شکایت های خود را ثبت و پیگیری کنند.
 
**چهاردهمین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی برگزار شد

چهاردهمین جلسه فساد بزرگ مالی با حضور 8 متهم برگزار شد. در این جلسه به اتهام چهار متهم رسیدگی شد و قرار در یکشنبه آینده به اتهامات متهمان باقیمانده رسیدگی شود و پس از آن مرحله اول رسیدگی به پرونده فساد مالی به اتمام می رسد و پس از وقفه ای مرحله دوم رسیدگی پرونده آغاز می شود.

همچنین قاضی  سراج تصمیم دارد که تا پایان تیر ماه احکام 32 متهمی را که به اتهاماتشان رسیدگی شده است را صادر کند. 

چهاردهمین جلسه دادگاه مطالبی در خصوص نامه نگاري يك متهم به قاضي سراج، ترس يك متهم از افشاي تجديد فراش، حمايت قاضي سراج از خبرنگاران، اقامت يك پسر شانزده ساله در انگلستان، احترام دادستان به بانوان خبرنگار مطرح شد. در این جلسه به اتهامات متهمانی که در صندوق بازنشتگی فولاد ایران و شرکت خدمات فولاد ایران حضور داشتند، رسیدگی شد.
 
 
**(م.ز) يك ماه است كه بازداشت شده / درخواست غيرمنطقي از ناحيه دولت نداشتيم

دادستان تهران پس از پايان چهاردهمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي درجمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبني بر دستگيري (م.ز) گفت: مدت يک ماه است که (م.ز) دستگير شده ولي چون هنوز اتهام وي ثابت نشده است نمي توان درباره وي اظهار نظر کرد. وي همچنين گفت: در اين خصوص، دولت درخواست غير‌منطقي مطرح نکرده است.

همچنين دادستان تهران در مورد متهمان ايجاد التهاب در بازار سکه و ارز گفت: يک پرونده با چند متهم در اين خصوص تشکيل شده است و  متهمان کساني بودند که با خريد تعداد زياد سکه و ارز بازار را ملتهب مي‌کردند و اين افراد از لحاظ عقيدتي به گروه هاي خاص وابسته‌اند.

وي درباره اظهارات علي مطهري در نطق مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد:‌ بخش‌هايي از اين اظهارات مجرمانه تشخيص داده شده و دادسرا در اين خصوص اعلام جرم کرده است.
 
**"ايران جمعه" و "چهلچراغ" مستحق تخفيف دانسته نشدند  
 
همچنین در این هفته دادگاه مطبوعات علیه نشریات ایران جمعه و چلچراغ تشکیل شد و این دادگاه با بررسي شكايت نماينده مدعي العموم عليه مديران مسوول "ايران جمعه" و "چهلچراغ" اين دو نشريه را مستحق تخفيف ندانست.

دبير هيات منصفه دادگاه مطبوعات با اشاره به اتهام نشریه ایران جمعه گفت: در مورد اتهامات مديران مسوول نشريه ايران جمعه مبني بر توهين و اهانت به اقوام كشور و تشويش اذهان عمومي با نشر مطالب خلاف واقع هيات منصفه مطبوعات استان تهران با اكثريت آراء متهمان را مجرم تشخيص داده و مستحقق تخفيف ندانست.
 
کسائیان افزود: در خصوص اتهام منتسب به مدير مسوول نشريه چهلچراغ (طبق پرونده)‌ به جهت استفاده ابزاري از تصاوير زنان هيات منصفانه دادگاه مطبوعات مدير مسوول نشريه مذكور را به اتفاق آراء مجرم دانست و در مورد اتهام نشر مطالب خلاف عفت عمومي، هيات منصفانه مطبوعات با اكثريت آراء متهم را مجرم شناخته نشد.
 
وی خاطرنشان كرد: هيات منصفه مطبوعات به اتفاق آراء متهم مذكور را مستحقق تخفيف ندانست.
 
**اطلاعيه دادستاني تهران درباره اعلام جرم عليه علي مطهري و اظهارات اخيرش
 
در پی انتشار اظهارات علي مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اعلام جرم دادستانی تهران علیه وي، پایگاه اطلاع‌رسانی دادسراي عمومي و انقلاب تهران اطلاعیه‌ای در اين زمينه منتشر كرد.

علی مطهری در واکنش به اعلام جرم دادستان تهران علیه وي درباره اظهارات اخیرش در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت : آقای دادستان از فرط بیکاری و یا تحت فشار دولت این حرف را زده، چون ایشان را آدم عاقل و معتدلی می‌دانستم که در برخی موارد دستش بسته است، بهتر است  (دادستان تهران) به رفتارهایی که با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها می‌شود، پایان دهد.

وی همچنین در بخش دیگری از همین اظهارات به جعفری دولت آبادی توصیه کرده است که تکلیف پرونده برخی از جمله جوادلاریجانی را مشخص کند!

در این اطلاعیه آمده است که در پی انتشار مطالب آقای مطهری، دادستانی تهران با دقت کامل نسبت به بررسی موضوع اقدام و تحقیقات کاملی را در این زمینه آغاز کرد که از جمله آنها می توان به اخذ نوار اظهارات نامبرده از مجلس شورای اسلامی، پیاده کردن کامل نوار و استماع اظهارات وی توسط چند نفر کارشناس اشاره کرد که سرانجام بخشی از اظهارات وی مبنی بر «.... آقایان مشایی و احمدی‌نژاد که زیرکانه وضعیت پوشش اسلامی در جامعه را به اینجا رسانده‌اند...... در واقع تحریک جنسی را آزاد فرموده‌اند و موجب پدید آمدن عقده‌های روانی در جوانان ما شده‌اند، پس به فکر بخش دوم کار خود یعنی ارضای جوانان از طریق کاباره‌ها و کلوپ‌های شبانه نیز باشند....» جرم تلقی شده است. بدیهی است اظهار نظر نامبرده به شرح فوق به مسایل جامعه‌شناسی و روانشناسی ارتباطی ندارد.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده که توهین به مقامات کشوری از جمله ريیس جمهوری و همچنین انتشار اکاذیب حسب قانون مجازات اسلامی جرم بوده و اظهارات نامبرده به شرح فوق جنبه مجرمانه داشته و دادستانی در این زمینه طبق تکلیف قانونی اقدام کرده است.

**محمد جواد لاریجانی هم درباره اظهارات علی مطهری واکنش نشان داد

درهمین زمينه محمدجواد لاریجانی دبیرستاد حقوق بشر  در مورد اظهارات اخير اين نماينده مجلس به ستاد حقوق بشر گفت: علي مطهری نماینده مردم تهران روز دوشنبه در گفتگو با يك رسانه گفته است که در ایران با زندانیان سیاسی بدرفتاری می شود.وي در پاسخ به اين سوال كه به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر از این بدرفتاری ها اطلاع دارد؟ اگر چنین است ستاد حقوق بشر در این باره چه اقداماتی انجام داده تصريح كرد:  ابتدا باید تعریفی از زندانی سیاسی ارائه کرد و بعد قضاوت کرد که آیا این سخن درست است یا خیر؟ زندانی سیاسی یعنی کسی که در چارچوب قوانین، فعالیت سیاسی کرده اما او را به ناحق به زندان انداخته اند چرا که حاکمان و گردانندگان نظام کار او را دوست نداشته اند.
 
براساس این تعریف  در نظام جمهوری اسلامی هیچ زندانی سیاسی وجود ندارد یعنی کسی نیست که فعالیت سیاسی قانونی انجام داده باشد و چون حکومت از کار او خوشش نمی آمده و آن را دوست نداشته به زندان افتاده باشد. این اتهامی است که دشمنان نظام ما از آمریکا و اسرائیل گرفته تا ضد انقلاب داخل و خارج از جمله منافقین و تروریست ها از روز اول پیروزی انقلاب تا کنون به ما نسبت داده اند.
 
لاريجاني ادامه داد:  نکته دوم مربوط به بد رفتاری با زندانیان است. اصولا بدرفتاری با زندانیان چه سیاسی باشند و چه غیر سیاسی محکوم است. بدرفتاری با زندانیان خلاف شرع و قانون است. البته در هر کشوری با وسعت و جمعیت ایران چنین اتفاقی محتمل است. یعنی بعید نیست که  در گوشه ای از این کشور پهناور نسبت به یک زندانی یک رفتار خلافی انجام شود. با این همه حتی همین موارد نیز به محض کشف شدن قاطعانه مورد پیگرد قرار می گیرد، همانطور که در موارد معدود در گذشته اینچنین بوده و از این پس نیز چنین خواهد بود.

**انتشار کتاب«جاسوسي براي آخرالزمان»

همچنین یک کتاب با عنوان «جاسوسي براي آخرالزمان» با پرده برداري از جنايات رژيم صهيونيستي در ايران مبني بر ترور دانشمندان هسته اي كشورمان منتشر شد که واکنش های زیادی را در پی داشت. در این هفته آیت ا... محسنی‌گرکانی رئیس دیوان عالی کشور خواستار شد که رؤسای دیوان‌عالی کشورهای متمدن جنایات بحرین و عربستان رامحکوم کنند.

در این هفته وزیر دادگستری به عراق سفر کرد و با تشریح سفر خود به عراق از آخرین تعاملات طرفین در مناسبات قضایی و حقوقی خبر داد و افزود: در دیدار با مقامات عراقی اقدامات اولیه برای آزادی 100 زندانی ایرانی انجام شد.

در این هفته بازرس كل امور نظامي، امنيتي و نهادهاي سازمان بازرسي منصوب شد و همچنین تعدادي از ايراني هاي محکوم به حبس در کشور ارمنستان به ايران منتقل شدند./پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار