براي جلوگيري از انتشار تب دانگي؛

پشه هاي اصلاح شده ژنتيكي توليد مي شود

دانشمندان برزيلي قصد دارند به منظور جلوگيري از انتشار تب دنگي که حدود پانصد هزار برزيلي در سال جاري ميلادي به آن مبتلا شده اند، تعداد زيادي پشه اصلاح شده ژنتيکي توليد کنند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه ديلي تلگراف نوشت ، تب دانگي سالانه بين 50 تا 100 ميليون نفر را در مناطق استوايي و شبه استوايي مبتلا مي کند و باعث تب، درد ماهيچه ها و مفاصل همچنين احتمالا تب مرگبار دنگي توام با خونريزي و سندروم شوک دنگي مي شود.
 
عامل اين بيماري چهار نوع ويروس است که توسط پشه اي به نام «آئدس ايجيپتي» انتشار مي يابد. هيچ واکسني براي اين بيماري وجود ندارد به همين علت دانشمندان به شدت بر کنترل پشه ها تاکيد دارند.
 
وزارت بهداشت برزيل در بيانيه اي اعلام کرد: تعداد زيادي پشه اصلاح شده ژنتيکي مذکر آئدس ايجيپتي توليد و در طبيعت رها خواهند شد تا با پشه هاي ماده جفت گيري کنند. نوزاد اين پشه ها به مرحله بلوغ نمي رسد در نتيجه جمعيت آنها کاهش مي يابد.
 
پشه هاي جديد در کارخانه اي که روز شنبه در ايالت باهيا در شمال شرق برزيل افتتاح شد توليد خواهند شد. اين کارخانه چهار ميليون پشه در هفته توليد خواهد کرد.
 
اين طرح پيشتر در دو شهر ايالت باهيا که مورد هجوم پشه ها قرار گرفته اند آزمايش شده است.
 
وزارت بهداشت برزيل افزود: با استفاده از اين شگرد جمعيت پشه ها را طي شش ماه به ميزان 90 درصد کاهش خواهيم داد./عط
برچسب ها: ژنتیک ، پشه ، واکسن ، تب دانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار