دانشنامه فرهنگي؛

پانته آ بهرام مظلوم نماي «چهارشنبه سوري»

پانته آ بهرام، بازيگر تئاتر، سينما، تلويزيون با جنس بازي مخصوص به خود آثار ارزشمند و ماندگاري را در كارنامه هنري اش به يادگار گذاشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، پانته آ بهرام، بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون متولد 13 اسفند سال 48 در تهران است.



وي فعاليت هنري را از سال 67 آغاز كرد كه تا امروز ادامه دارد. او دانش آموخته مدرسه هنر و ادبيات صدا و سيما و ادبيات نمايشي است.


وي اولين حضور جدي در تئاتر را در سال 67 با بازي در قصه شبنم تالار هنر تجربه كرد.


اين هنرمند فعاليت اصلي خود را از ابتداي دهه 70 آغاز كرد و به نوعي مي‌توان گفت مردم او را در اين دهه بيش از پيش شناختند.


پانته ‌آ بهرام با ايفاي نقش هاي متعدد و ماندگاري توانسته تاكنون يادگارهاي ارزشمندي از خود به جاي گذارد.



در كارنامه بازيگري او در تئاتر، آثار درخشاني به چشم مي‌خورد كه از بين آنها مي‌توان به زمستان 66 در سال 76، مرگ يزدگرد در سال 70، رقص كاغذ پاره ها در سال 77، يك دقيقه تا سكوت در سال 79 ، افسون معبد سوخته در سال 80 ،‌خواب در فنجان خالي در سال 82، شب هزار و يكم در سال 82، شكلك در سال 83، زمزمه مردگان در سال 83، با دهان بند سكوت در سال 83، هي مرد گنده گريه نكن در سال 83، نورا در سال 89 ، مگ- سكوت در سال 88 اشاره كرد.



همچنين زني از گذشته از آخرين فعاليت هاي تئاتري وي به شمار مي‌آيد.

وي در حوزه سينما نيز فعاليت هاي زيادي داشته و آثار ماندگاري نيز به جاي گذاشته است.



فيلم هايي چون هيچ به كارگرداني عبدالرضا كاهاني، پستچي سه بار در نمي‌زند به كارگرداني حسن فتحي، چهارشنبه سوري به كارگرداني اصغر فرهادي،‌ بچه هاي ابدي به كارگرداني پوران درخشنده،‌ اقليما به كارگرداني محمد مهدي عسگر پور، طهران به كارگرداني داريوش مهرجويي،‌ غوغا به كارگرداني سعيد سهيلي،‌ بانوي من به كارگرداني يدالله صمدي،‌ توكيو بدون توقف به كارگرداني سعيد عالم زاده و عينك دودي به كارگرداني محمد حسين لطيفي از جمله آثاري است كه وي در كارنامه سينمايي خود دارد.



مجموعه هاي تلويزيوني چهره به چهره و بحران معنويت، سكوت، پليس جوان،‌ زير هشت، وكيل،‌ مسافر نيز از آثار تلويزيوني اين هنرمند است.

فيلم هاي بي خود و بي جهت به كارگرداني عبدالرضا كاهاني، اسب حيوان نجيبي است به كارگرداني عبدالرضا كاهاني و خواب هاي دنباله دار به كارگرداني پوران درخشنده از ‌آخرين فعاليت هاي سينمايي اين هنرمند است./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.