آستان امامزاده حسن(ع) میراث دوران قاجار

آستان امامزاده حسن(ع) میزبان زائرانی که عشق و محبت در دل دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، امامزاده حسن(ع) یکی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است و با 8 واسطه به آن حضرت منتسب می شود نام ایشان "حسن بن عبدالله محمدعزیزی" است و چون اجدادشان در دوره اموي و عباسی متولی حرمین شریفین بودند ایشان به "حسن امیری" از نوادگان امیرالمنین علی (ع) شهرت دارد.

بقعه امامزاده حسن (ع) در جنوب غربی تهران واقع در خیابان امین الملک قرارداد بنای بقعه این امامزاده مربوط به دوران قاجار است.

آستان دارای 2 ورودی شمالی و جنوبی است و در گذشته ایوان شمالی آن روی ستون های بلند چوبی بنا شده در حال حاضر ستون های آهنی در پوشش از آجر که با گچکاری و آیینه کاری مزین شده و گنبد بنا را همچنان سرپا نگه داشته است.

در گذشته رواق اصلی آستان یا محل آرامگاه 7 متر طول و 8 متر عرض داشت که امروز وسعت آن تغییر چشمگیری داشته بنای اصلی آرامگاه یا به اصطلاح تربت خانه صندوق چوبی که روی مرقد مطهر قرار دارد سنگ مرمر مشكی و یک دستی که در حاشیه ضریح قرار گرفته و کتیبه لاجوردی دور تا دور دیواره های گنبد تنها میراث فرهنگی منطقه به شمار می رود که مربوط به دوران فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاچار هستند. دور تا دور در، خاتم کاری، کتیبه ای به خط نستعلیق، حک شده است که شامل شجره نامه امامزاده حسن(ع)‌ و صلوات بر 14 معصوم و در پایان کتیبه تاریخ 1276 هجری قمری حک شده است گنبد بنا هم با کاشی های سپید و مشکی آراسته شده است دیدن گنبدی با ترنج های سپید مشکی برای زائرانی که برای اولین پا به این مکان مذهبی می گذراند. جالب و به یادماندنی خواهد بود حدود 50 سال قبل گنبد به دلیل آسیب دیدگی مجدداً فرمت بازسازی شده است.

این آستان مقدس سال هاست که میزان، زائرانی است که عشق و محبت اهل بیت (ع) را در دل دارند./ز

گزارش: ریحانه جمشیدی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار