پارکهای علم و فناوری؛ نياز شهرکهای فناوری

دهمین جلسه کمیسیون تخصصی کارگروه حمایت از تولید با بررسی آیین نامه فراگیر توسعه خوشه ها وشبکه های کسب وکار و تسری مزایای پارکهای علم و فناوری به شهرکهای فناوری برگزارشد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، کیومرث فروتنی عضو کارگروه حمایت از تولید در کمسیون تخصصی کارگروه حمايت از توليد ، توسعه خوشه های صنعتی  رامستلزم همکاری دستگاه های مختلف اجرایی برشمرد واظهار داشت: آیین نامه اجرایی توسعه خوشه ها وشبکه های کسب وکار با همکاری سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران و سایر دستگاه های مرتبط تدوین شده  که پس از نهایی شدن  در کارگروه حمایت از تولید مطرح خواهد شد.
وی با اشاره به ابلاغ آیین نامه ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه توسط دولت که به خوشه ها وشبکه های تولیدی نیز اشاره داشته است، گفت: با ابلاغ  این آیین نامه از سوی معاون اول رییس جمهور،مقررشد متن پیشنهادی سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران  مبنی برآیین نامه فراگیر توسعه خوشه ها وشبکه های کسب و کار که با نظر سایر دستگاه ها تدوین شده در کمیته تخصصی متشکل ازنمایندگان وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری ، وزارت  تعاون ،کارورفاه اجتماعی ، وزارت امور اقتصادی ودارایی ، معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی ، سازمان توسعه تجارت ،بانک مرکزی  وهمچنین با مسئولیت سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران مجددا بررسی شود.
عضو کارگروه حمایت از تولید تاکید کرد: به منظور جلوگیری از موازی کاری وحذف دستور العمل های تکراری ضروری است که این متن پیشنهادی باردیگر بررسی شده  تا موضوعات مورد تاکید مصوبه اخیر دولت نیز در آن گنجانده شود.
فروتنی تصریح کرد: متن پیشنهادی کمیته راهبردی  پس از بررسی در کمیسیون تخصصی کارگروه حمایت از تولید مطرح و تصویب خواهد شد.
وی در ادامه جلسه به تسری مزایای پارکهای فناوری به شهرکهای فناوری اشاره کرد و افزود: به منظور حمایت و توسعه شهرکهای فناوری به عنوان ابزار توسعه فناوری و ارتقا توان رقابت پذیری واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای مربوطه ضروری است  شهرکهای فناوری زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت از مزایا ی پارکهای علم فناوری بهره مند شوند.
فروتنی اظهار امیدواری کردکه با همکاری وزارت علوم ، تحقیقات  وفناوری و سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران  این مهم  محقق شود.
درادامه این نشست غلامرضا سلیمانی، مدیر توسعه صنعتی وفناوری سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران نیز بیان کرد: امروزه توسعه از طریق ابداء خوشه ای نقش محوری و بارزی در سیاستهای اقتصادی و صنعتی کشورهای توسعه یافته ایفا می کند.
 وی با اشاره به شناسایی200 تجمع کسب وکار که از قابلیت توسعه خوشه ای برخوردارند، گفت:  در حال حاضر تعداد پروژه های توسعه خوشه ای   به 67 مورد افزایش یافته  که 15 مورد این پروژه ها اتمام یافته و یا طی سال جاری خاتمه می یابد.
 سلیمانی با تاکید بر اینکه اجرای برنامه توسعه  خوشه های صنعتی از عهده یک دستگاه دولتی خارج است ، افزود: همه دستگاه های مرتبط باید در جهت توسعه خوشه های صنعتی با یکدیگرهمکاری داشته باشند.
وی اظهار امیدواری کرد: همکاری دستگاه های اجرایی در توسعه برنامه های خوشه ای بیش از گذشته افزایش یابد تا در آینده ای نزدیک شاهد افزایش خوشه های صنعتی در سراسر کشور باشیم.
سلیمانی  درادامه به شهرکهای فناوری زیر مجموعه سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی  نیز اشاره کرد و گفت: به رغم شباهت ساختاری شهرکهای فناوری با پارکهای علم و فناوری ، اما شهرکهای فناوری از مزایای این پارکها بهره مند نیستند.
مدیر توسعه صنعتی وفناوری سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای فناور، پژوهشی و مهندسی مستقر در پارکهای علم و فناوری از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیتهای مالیاتی و عوارض،سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی و بین المللی برخوردارند.   
سلیمانی افزود: به منظور حمایت و ارتقا توان رقابت پذیری  شهرکهای فناوری ، ضروری است که این مناطق نیز از مزایای پارکهای علم وفناوری بهره مند شوند./س

برچسب ها: علم ، فناوری ، شهرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار