فردا، برگزاری انتخابات لیبی + پیام بان کی مون

فردا نخستین انتخابات پارلمانی لیبی، پس از گذشت تقریبا نیم‌قرن برگزار خواهد شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، قرار است 2.8 میلیون نفر که در 13 حوزه انتخاباتی ثبت‌نام کرده‌اند، در انتخابات شرکت کنند این تعداد، 80 درصد کل واجدین شرایط را شامل می‌شوند.
 
پارلمان آینده لیبی، دارای 200 کرسی شامل 80 کرسی برای احزاب و 120 کرسی برای مستقلین خواهد بود.
 
دبیر کل سازمان ملل در پیامی برای مردم لیبی، انتخابات روز یکشنبه را برای مردم این کشور سرنوشت ساز دانست.
 
بان کی مون گفت روز یکشنبه، شما حقی را دارا خواهید بود که بیش از چهار دهه از شما دریغ داشته شده بود، حق رای دادن، حق انتخاب کردن برای کنگره ملی خودتان؛ این اولین گام از راه طولانی لیبی به سوی مردمسالاری است. سازمان ملل مفتخر است که در این راه، لیبی مستقل را همراهی و یاری کرده است.
 
وی تصریح کرد ما برای ساختن لیبی کاملا آزاد و مردمسالار در کنار شما خواهیم بود. من امروز در کنار دیگر کشورهای دنیا به شما و همه آنچه که در این مدت به دست آورده اید احترام می گذارم. حدود سه میلیون نفر از شما برای رای دادن اسم نویسی کرده اید و نزدیک سه هزار نفر نامزد، برای راهیابی با همدیگر رقابت می کنند که ششصد نفر نیز زن در این میان وجود دارند.
 
دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد این فرصت واقعی برای شادی است، همه ما می دانیم که راه رسیدن به مردمسالاری طولانی و دشوار است. ما در خواست های شما برای رسیدن به لیبی آرام و آباد که براساس اصول عدالت، حقوق بشر، فراگیری و مسئولیت پذیری ساخته شده است، با شما همراه هستیم. یکشنبه این هفته، زمانی است که صدای شما شنیده می شود و باید هر لیبیایی اجازه داشته باشد که در ساختن لیبی پایدار شرکت داشته باشد.
 
نخستین انتخابات پارلمانی لیبی پس از 42 سال حکومت "معمر قذافی" دیکتاتور سابق این کشور شنبه برگزار خواهد شد.
 
طبق قوانین انتخاباتی به شرق کشور ۶۰ کرسی و به غرب ۱۰۲ کرسی واگذار می شود، ۳۸ کرسی دیگر به بقیه کشور  اختصاص داده شده است.
 
آخرین انتخابات در لیبی در سال ۱۹۶۵ برگزار شد و قذافی در سال ۱۹۶۹ پس از یک کودتای نظامی به قدرت رسید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار