میلاد امام عصر(عج)، رحلت پدر بزرگوار مقام معظم رهبری، تغيير قبله از "مسجد الاقصي" در بيت المقدس به "مسجد الحرام، درگذشت "ژوزف ني‏پس" مخترع دوربين عكاسي، ثبت رصد خانه مراغه از دوره ايلخاني در فهرست آثار ملي ايران و روز جهاني مستضعفان از مهمترین رخدادهای تاریخی امروز و فردا است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مهمترین رخدادهای تاریخ امروز و فردا از این قرار است:

میلاد امام عصر(عج)

معصوم چهاردهم، حجت دوازدهم، حضرت امام زمان، مهدي موعود(عج) در نيمه‏ شعبان سال 255 هجري قمري در سامرا به دنيا آمد. پدرش امام حسن عسگري(ع) و مادر آن حضرت، نرجس خاتون مي‏باشد. آن امام، هم‏نام و هم‏كنيه پيامبر اسلام(ص) و داراي القاب قائم، منتظر، حجت، مهدي، خلف صالح، صاحب الزمان، بقيةاللَّه و... مي‏باشد. فشارها و تضييقاتي كه از جانب خلفاي جور بني‏عباس و احتمال به شهادت رساندن آن حضرت در آن شرايط حساس، نشان داد كه زمينه‏ مساعدي جهت بهره‏مندي از هدايت‏ها و راهبري‏هاي ایشان در جامعه وجود ندارد. از اينرو حكمت الهي اقتضا كرد كه حضرت مهدي(عج) به اذن خداوند متعال غيبت اختيار كند تا موقعي كه آمادگي لازم در جامعه به وجود آيد. او روزي خواهد آمد و زمين پر از ظلم و جور شده را، از عدل و داد پُر خواهد كرد.

رحلت آيت‏ اللَّه "سيدجواد خامنه ‏ای" پدر بزرگوار مقام معظم رهبری (1365ش)

آيت‏ اللَّه سيدجواد حسيني خامنه‏ اي، از علماي بزرگ، در حدود سال 1274ش (1313ق) در شهرستان خامنه در نزديكي تبريز در آذربايجان شرقي زاده شد و تحت تربيت پدري فقيه و عالم رشد كرد. وي در جواني سفري به عتبات عاليات و مشهد مقدس انجام داد و در همين سفر بود كه معنويت و صفاي روحاني حوزه علميه مشهد او را مجذوب ساخت و رَحل اقامت دائمي در آن شهر افكند. سيد جواد در مشهد از حوزه درسي آيت‏ اللَّه آقازاده خراساني و حاج آقا حسين قمي كسب فيض نمود و به مدارج عالي رسيد.
ايشان در سال 1305ش براي ادامه تحصيل به نجف اشرف عزيمت نمود و در درس حضرات آيات ميرزاي ناييني و سيدابوالحسن اصفهاني شركت جست. وی در روزهاي سياه اختناق رژيم ستم‏شاهي، رنج و فشار روزافزون آن دستگاه جبار را بر خانواده و فرزندان خود تحمل كرد و در همه عمر، روي خوش به دشمنان اسلام نشان نداد. از دامان اين عالم بزرگوار، فخر عالم اسلام و تشيع، مقام معظم رهبري، حضرت آيت‏ اللَّه سيد علي خامنه ‏اي برخاسته است. اين فقيه فرزانه سرانجام پس از سال‏ها تدريس و زندگي فقيرانه و در كمال زهد و قناعت در پانزدهم تير 1365 ش در 91 سالگي وفات يافت و در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.

تصويب قرارداد الحاق ايران به سازمان يونسكو در پاريس توسط مجلس شوراي ملي (1327ش)
سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي ملل متحد، يونسكو، پس از پايان جنگ جهاني دوم در پاريس با حضور نمايندگان 43 كشور تاسيس شد. يونسكو علاوه بر توجه به امور علمي، تربيتي و فرهنگي كشورهاي عضو، به مرمت خسارات فرهنگي ناشي از جنگ و نيز كوشش در راستاي گسترش صلح و رفع سوء تفاهمات بين‏المللي مي‏پردازد. از اين رو، دولت ايران در 30 ارديبهشت ماه سال 1325 ش، قبول اساسنامه يونسكو را در هيئت وزيران به تصويب رساند.
در نهايت قرارداد الحاق ايران به اين سازمان در نيمه تيرماه سال 1327 ش از تصويب مجلس شوراي ملي گذشت و كميسيون مزبور، فعاليت رسمي خود را شروع كرد. تاليف و چاپ كتاب ايران به زبان انگليسي، شناسايي و معرفي ارزش‏هاي فرهنگي ايران براي ديگر كشورها و حفظ ميراث فرهنگي كشور و ديگر فعاليت‏هاي فرهنگي، از جمله كارهاي اين كميسيون به شمار مي‏رفت.

تصويب لايحه تقسيمات كشوري در مجلس شوراي اسلامي (1362 ش)
پس از بحث و بررسي جزئيات و ضوابط تقسيمات كشوري، نظام كلي تقسيمات با اين شرح تصويب شد. از لحاظ نظام اداري، دهستان تابع بخش، بخش تابع شهرستان، شهرستان تابع استان و استان تابع تشكيلات مركزي است. هرگونه انتزاع، الحاق، تبديل، ايجاد، ادغام و نيز تعيين و تغيير مركزيت و تغيير نام و نامگذاري واحدهاي تقسيمات كشوري به جز استان، بنا به پيشنهاد وزارت كشور و تصويب هيئت وزيران خواهد بود و رعايت محدوده كليه واحدهاي تقسيماتي براي تمامي واحدها و سازمان‏هاي اداري (اجرايي و قضايي) و نهادهاي انقلاب اسلامي كشور لازم است.
تغيير قبله از "مسجد الاقصي" در بيت المقدس به "مسجد الحرام" در مكه به روايتي(2 ق)

تغيير قبله از بيت المقدس به مسجدالحرام در ركوع ركعت دوم نماز ظهر روز سه‏شنبه نيمه‏ي شعبان روي داد. اين واقعه سيزده روز پس از واجب شدن روزه‏ي ماه رمضان بود. ابن هشام مؤلف سيرةالنبي معتقد است كه تغيير قبله در نيمه‏ي ماه رجب، هفده ماه پس از ورود پيامبر به مدينه اتفاق افتاده است.

روز جهاني مستضعفان
یکی از بارزترین خصوصیات حضرت مهدی موعود(عج) این است که حکومت عدل جهانی به رهبری آن حضرت و با حضور و همّت و نقش آفرینی «مستضعفان» تشکیل می‏شود. این خصوصیت، همان است که در کلام و پیام امام خمینی رحمه‏ الله ، بسیار مورد توجّه بود وا یشان به صورت مکرّر با تعبیراتی از قبیل مستضعفان، محرومان، پابرهنه‏ ها و گودنشین‏ها از این قشر مهم، ولی فراموش شده، یاد می‏کردند و بر ضرورت خدمت به آنها تاکید می‏نمودند. از همین روست که روز نیمه شعبان «روز جهانی مستضعفان» نام گرفته است.

درگذشت "ژوزف ني‏پس" مخترع دوربين عكاسي (1833م)
نخستین بار یک دانشمند فرانسوی به نام ژوزف نیسفور نیپس (joseph Nicephore Niepce) در سال ۱۸۲6 میلادی موفق به ثبت اولین عکس تاریخ شد. او با قرار دادن یک صفحه فلزی قیر اندود در یک جعبه تاریک از جلوی پنجره تصویرپشت بام را ثبت کرد در آن زمان صفحه عکس به مدت ۸ ساعت تحت تابش نور آفتاب قرار داشت.

ثبت رصد خانه مراغه از دوره ايلخاني در فهرست آثار ملي ايران

رصدخانهٔ مراغه رصدخانه‌ای بود که در دورهٔ هلاکوخان زیرنظر خواجه نصیرطوسی در شهر مراغه ساخته‌شد. این رصدخانه روی تپه‌ای در غرب مراغه قرار داشته‌است و امروزه تنها پی‌های بخش‌های مختلف و بخشی از سدس سنگی آن باقی مانده‌است. در سال‌های اخیر گنبدی برای محافظت از بقایای این بنا بر روی بخشی از آن ساخته شده‌است. این بنا در سال 1364 از دوره ايلخاني به شماره 1675 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسید.

15 و 16 تیر در هشت سال دفاع مقدس
درخواست ایران جهت تشكیل فوری جلسه شورای امنیت در ارتباط با حمله به ایرباس.
20 کشته و زخمی در حمله توپخانه های عراق به شهرهای آبادان و خرمشهر
در قزوین چهار خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق كشف شد و 29 تن از مسئولان و اعضای مؤثر این سازمان دستگیر شدند.
كشف یك خانه تیمی در ارومیه

برخي از رويدادهاي 5 و 6 ژوئن
1495: پس از بازگشت'شارل هشتم' (پادشاه فرانسه) از تسخیر ناپل، در خلال جنگ های تاریخی معروف به'جنگ های ایتالیا' جنگ میان ایتالیا و فرانسه آغاز شد. این جنگ با شكست ایتالیا پایان یافت
1670: جزیره جاماییكا( در دریای كاراییب)، پس از جنگی خونین به تصرف انگلیس درآمد، این جزیره به مدت 159 سال (از زمان كشف) تحت سلطه اسپانیا قرار داشت
1783:   ژوزف و ژاک مونگلفيرJ & J Montgolfier نخستين نمايش پرواز با بالون را در فرانسه انجام دادند.
1878:   فرانسيسکو ويلا (پانچو ويلا) انقلابي بنام مکزيک متولد شد.
1932:   کريستي براون داستان نگار ايرلندي در شهر دوبلين به دنيا آمد
1945:   چهار فاتح جنگ جهاني دوم در اروپا اعلام کردند که حاکم بر آلمان هستند که يک ماه بود به اشغال آنها در آمده بود.
1984:   اينديرا گاندي نخست وزير وقت هند دستور تصرف "معبد زرين سيکها" را در پنجاب صادر کرد. صدها سيک در آنجا پناه گرفته بودند که بسياري از آنان در پي صدور دستور بانو گاندي و حمله نظاميان به معبد کشته شدند. همين اقدام سبب شد که بعدا دو سرباز سيک بانو گاندي را در اقامتگاهش ترور کنند.
1882:   يك توفان دريايي بيش از يكصد هزار تن را در منطقه بمبئي هند بي جان ساخت.
1809: جنگ تاریخی'واگرام' در منطقه مرتفعی به همین نام نزدیك وین (پایتخت امپراتوری اتریش) میان اتریش و فرانسه در گرفت. این جنگ با شكست اتریش پایان یافت
1811- روز ملی و استقلال'ونزوئلا' (كشوری در آمریكای جنوبی) از استعمار اسپانیا اعلام شد.
1919:   اصلاحيه 19 قانون اساسي آمريكا به زنان اين كشور حق شركت در انتخابات داد.
1931 : تولد سیلوستر استالون بازیگر آمریکایی
1962- روز استقلال كشور آفریقایی'الجزایر'از استعمار فرانسه اعلام شد.

1967:   جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل آغاز شد.
1975- روز ملی و استقلال جمهوری كشور آفریقایی'كیپ ورد'(دماغه سبز)از استعمار پرتغال اعلام شد.
2010:   استونیا Estonia (به زبان محلي Eesti ) چهل و پنج هزار کیلومتری و یک میلیون و سیصد و چهل هزارنفری از جمهوری های شوروی پیشین در ساحل بالتیک که یک اقلیت بزرگ روس (26 درصد جمعیت) در آنجا زندگی می کنند اعلام کرد که می خواهد هفدهمین عضو گروه «یورو» شود و به جای «کرون Kroon» یورو را واحد پول خود قراردهد    
1827: معاهده سران سه كشور، 'نیكلای اول'(امپراتور روسیه)، 'شارل دهم'(پادشاه فرانسه) و'جورج چهارم'(پادشاه انگلیس) با هدف تضعیف قوای امپراتوری عثمانی كه مایه وحشت كشورهای اروپایی بود، در لندن منعقد شد. نتیجه این معاهده، اخطار به عثمانی در مورد استقلال یونان و سپس جنگ با آن امپراتوری بود.
1918: 'تزار نیكلای دوم' آخرین امپراتور روسیه كه به مدت دو سال اسیر انقلابیون كمونیست این كشور بود، با همه اعضای خانواده اش تیرباران شد.
1964 - روز ملی و استقلال كشور آفریقایی'مالاوی'از استعمار انگلیس اعلام شد.
1975- روز ملی و استقلال جمهوری'كومور'(كشوری در آفریقا) از استعمار فرانسه اعلام شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، تاریخ ، رخداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار